|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En blogg på valgdagen
Korleis i alle dagar kan du skilje mellom klasseleiing og pedagogikk? Det er jo som å skilje mellom organisasjonsleiing og organisjasjonspsykologi. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Epikur
|
Sv: En blogg på valgdagenMan kan ikke måle dagens rød-grønne skole før de som går der nå går ut. Når vi har sett effekten av full barnehagedekning over tid, av lærere med mer etterutdanning og et mer individuelt opplegg. Dagens skole har tatt innover seg mye av det som er bra med Montesorriskolen, bla.
|
|
|
#83 |
|
Ustabil
|
Jeg regner ikke medarbeidersamtale som en evaluering av den typen jeg snakker om. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Ustabil
|
De fleste lærere er gode på undervisningsdelen av jobben sin. Men samtidig er det mange av dem som ikke er så gode på det å lede klassen. Få dem til å høre etter. Få elevenes respekt. Pedagogikk er så vidt jeg vet ikke psykologi. Pedagogikk er hvordan man skal lære. Det er vidt forskjellig å undervise og å lede. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: En blogg på valgdagenbina: du har rett i at samfunnets interesser må styre hvilke rammebetingelser skolen skal ha. Hvor mye de har å lære bort for, og hvilke fag som er av interesse for samfunnet, bl.a. Men jeg mener likefullt at det er lurt å lytte mest til pedagogene når selve innholdet og metodene i undervisningen skal bestemmes. Akkurat som at jeg mener at det er leger som er best egnet til å bestemme om en type benbrudd bør opereres eller bare gipses, eller om en sykdom bør behandles med den ene eller den andre metoden. Derimot bestemmer samfunnet en del om prioriteringer. En del behandligner blir (dessverre) ikke gitt, fordi de er for dyre, eller fordi de strider mot samfunnets overbevisninger (f.eks. en del fertilitetsbehandlinger). Jeg har ikke noen mindre tro på pedagoger innenfor sitt felt, enn jeg har på leger innenfor sitt felt.
|
|
|
#86 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Lærarar har heilt klare rammer for kva dei skal drive med. Om du trur vi ikkje har det så bør du lese læreplanane (både dei fagspesifikke og den generelle) og opplæringslova. Når det gjeld dei ytre rammene for skule o.l. er det heller ikkje her lærarane som bestemmer. Det er politisk styrt kva for skular vi har. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Vel, eg har temmeleg mange vekttal både i ped og i org. psyk og leiing, og er fullstendig usamd med deg i at det er vidt forskjellig å undervise og å leie.
Dette er jo heilt sentralt i ped. undervisninga. Sjå t.d. den didaktiske relasjonsmodellen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Protonterapeut
|
Køene øker fordi man behandler langt flere mennesker enn før. Det som jo er verdt å se på, er at ventelistetidene ikke har økt noe særlig.
|
|
|
#89 |
|
I mål
|
Jeg deltar egentlig ikke i denne tråden, men dette må jeg kommentere, helt uavhengig av politisk ståsted. Hvordan i all verden vet du det? Jeg vil da anta at de aller aller fleste tenker over det? Det er som Alfa sier sentralt i didaktisk relasjonsmodell og har en sentral plass slik jeg har opplevd det ift praksis i PPUstudiet og også i studielitteratur. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En blogg på valgdagenJeg så et glimt av dette "lærerne"-programmet, og så han stakkars, unge fyren som ikke så ut til å ha erfaring nok til å kunne mestre klasserommet - det var bare larm og kaos - og som var så inderlig fortvilet over å ikke få det til. Det var i hvert fall ikke tvil om at han syns det var VIKTIG. Han fikk det bare ikke til, om det nå var egenskaper eller trening eller verktøy eller ressurser som manglet.
|
|
|
#91 |
|
Ustabil
|
Tro meg, jeg har lest flere læreplaner, og store deler av opplæringslova. Lære-plakaten kan jeg nesten på rams.. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
I mål
|
Sv: En blogg på valgdagenJeg klarer ikke ta deg seriøst, Bina. Dette har ingenting med det opprinnelig temaet i tråden å gjøre, derfor dropper jeg å svare. Jeg skjønner ikke at jeg gidder bli provosert en gang, jeg har knapt lest noe mer sprøyt enn det siste innlegget ditt. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: En blogg på valgdagenHar ikke lest hele tråden. :innrømmer: |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Ustabil
|
OK, jeg modererer meg, jeg ser at formuleringen ble i overkant spiss. Det jeg mener er at til tross for relasjonsmodell og teorier så ender lærerne med å konkludere ulikt i forhold til organisering av klasserommet. Selv med samme gruppe. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt og fullstendig einig. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Ustabil
|
Jeg er prinsippielt HELT uenig. Skolene drives, og lærerne lønnes, over kommunebudsjettet. SELVSAGT er det kommunene som skal sitte som forhandlingspart i forhold til lønn. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Ustabil
|
Neivel, deg om det. Du blir mer og mer lærer, det er tydelig. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Glamorøs
|
Sv: En blogg på valgdagenPÅ samme måte som lærere er forskjellige, så er elever forskjellige også. Jeg tror ikke det går an å strømlinjeforme skolen slik du mener er best, Bina, og komme ut med et godt resultat. Undervisning handler mye om relasjoner, og at ulike lærere plasserer elevene ulikt og mener det er best, betyr ikke at noen av dem tar feil. Det kan passe best i faget, i temaet, i måten elevene og læreren samhandler på og what not.
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Hvorfor ble det nådestøtet? Spør helt oppriktig, altså.
|
|
|
#100 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Da går jeg ut fra at du synes det er helt OK at skolebarn i Jondal får et mye dårligere tilbud enn skolebarn i Levanger? :tenkt eksempel: |
|
|
|
![]() |
|
|