Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort en klassereise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 11:25   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er den eneste fra mitt kull fra den lille bygda jeg kommer fra som tok høyere utdannelse (sant). Jeg flyttet derifra så fort jeg var ferdig med vgs, hatet stedet og gjør det den dag i dag. De jeg gikk i klasse med bor der stort sett fortsatt, de har store fine hus, 2.3 barn i snitt, 2 biler og de jobber i "fabrikken" og i servicenæringen. Jeg bor i liten leilighet i "slummen" i Oslo (der jeg kommer fra er Grunerløkka "slummen") og har en "rar" jobb i noe de ikke helt forstår. Jeg tjener helt ok, men ikke så voldsomt mye mer en 3 skift arbeidende industriarbeider i Norge.

Poenget mitt er hvem er hvem her? Mine barndomsvenner ser helt klart på meg som "taperen" i det store og det hele men per akademsik definisjon så er det ikke slik. Det blir veldig feil for meg å si at jeg har gjort en klassereise selv om jeg helt klart brøt med mønsteret fra stedet jeg kommer fra, og fra familien min forsåvidt (med unntak av faren min).

Ja, det var egentlig litt av de tankene jeg hadde også - etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt. Det er ingen tvil om at mange av mine gamle klassekamerater uten studielån tjener mer enn meg i et livsløp, f.eks. - kanskje også i ren årsinntekt per i dag.

Gammel 01-10-09, 11:26   #22
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kommer fra middelsklasse. Tok høgskoleutdannelse og begynte i jobb i fjor høst.
Er nå kreftsyk for resten av livet og forsvinner ned til "trygdeklassen". Skal hospitere i jobben min framover. Ikke mye klasse over det..... men masse livskvalitet for meg.

Visste ikke forresten at det vi handler har med vår "klasse" å gjøre. Innser at som trygdet så blir det ikke mye klasse over det man kjøper inn

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:28   #23
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt usikker på hva som menes med klassereise, egentlig.

Faren min kommenterte her om dagen at jeg hadde gjort en klassereise, og jeg merket at jeg egentlig ikke likte det begrepet. Jeg tror jeg oppfattet det som litt som et ønske om å fjerne meg fra mine foreldre og bakgrunnen min - og det er et perspektiv jeg ikke liker helt, kjenner jeg. Føles muligens som en form for "snobberi"?

Men; ingen av mine foreldre eller besteforeldre er akademikere, jeg har vokst opp i blokk og lite rekkehus. Pappa har jobbet 40 år i samme bedrift, og sitter som leder der i dag. Mamma har vært sekretær, og etter hvert saksbehandler i samme firma. Til gjengjeld har leiligheten vært proppfull av skjønnlitterære bøker, som har blitt lest av alle familiens medlemmer.

Dersom klassereise innebærer at jeg, i motetning til mine forfedre, har universitets/embetsutdannelse, så har jeg foretatt en klassereise. Jeg vil imidlertid hardnakket hevde at jeg har de samme verdiene - og jeg er og stemmer politisk på samme parti som jeg gjorde før universitetsutdannelsen min.

Derfor; hva er f. eks middelkasse? Hvilke klasser har vi i Norge i dag - og eventuelt kontra forrige/tidligere generasjoner? Det finnes åpenbart masse forskning på dette, så åpplys meg!

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:30   #24
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange klasser har vi egentlig i Norge? Jeg synes mye av det som nevnes her er nyanser innenfor middelklasse. Middelklassen er voksende i Norge. Det er flere som tar lang utdannelse og som tjener nok penger til å opprettholde en bostandard som karakteriserer middelklassen (som i mine øyne spenner fra leilighet til byen til ganske store hus i distriktet). Middelklassen blir vel også ofte delt i høyere og lavere middelklasse.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:31   #25
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg er oppvokst i, og har holdt meg i, en høyere middelklasse. Jeg har samme utdanning som min mor og litt lavere enn min far.

Økonomisk holder jeg på å få det bedre enn mine foreldre har hatt det. Men det har med litt andre valg å gjøre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:33   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Faren min kommenterte her om dagen at jeg hadde gjort en klassereise, og jeg merket at jeg egentlig ikke likte det begrepet. Jeg tror jeg oppfattet det som litt som et ønske om å fjerne meg fra mine foreldre og bakgrunnen min - og det er et perspektiv jeg ikke liker helt, kjenner jeg. Føles muligens som en form for "snobberi"?

Anda, hele innlegget ditt er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Vi har veldig lik bakgrunn, og jeg tenker på samme måte som deg. Det er kanskje typisk for sånne som oss? Mannen min er veldig oppgitt over at jeg ynder å "snobbe nedover", noe som bl.a. gir seg utslag i store krangler om fremtidig bosted. Jeg kjenner at jeg er veldig ubekvem med å skulle flytte til et såkalt "finere" strøk av byen. Mye av dette går nok på tanker som jeg har fått inn med morsmelka, og jeg ønsker på ingen måte å markere noe brudd med bakgrunnen min.

Gammel 01-10-09, 11:33   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker ikke inntektsnivå som definerende for klasseinndeling alene. Jeg tenker grad av utdannelse, syn på kultur, verdisyn også i tillegg til inntektssiden. Det er mange håndverkere som tjener myyyye mer enn meg. Men likevel er det ulik kultur til de grader i arbeiderklassen og i middelklassen.

Jeg opplever at Norge er meget tydelig delt i ulike klasser hvor kulturen er det største særpreget sånn når jeg skal plukke en egenskap rett ut av hodet. Mitt største sjokk som funksjonær var ikke at jeg tjente greit nok, men heller for eksempel synet på arbeiderrettigheter og fagforeninger.

Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:36   #28
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er stuck i middelklassen.

Gammel 01-10-09, 11:37   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har muligens det. Begge mine foreldre sluttet på skolen etter folkeskolen og har jobbet i organisasjonslivet(?) siden. Min mor begynte imidlertid å studere og ble cand mag i svært voksen alder - flinke mammaen min. Farmor var vaskehjelp og forkvinne i fagforeningen, farfar var håndtverker og mye arbeidsledig. På morssiden var mine aner småbønder. En doktorgrad og fast jobb i akademia er vel muligens en liten klassereise unna, men jeg er enig i Lisas poeng om at klassereiser ikke er et like relevant begrep som f.eks. i England eller Frankrike. Jeg vil tro at både mine foreldre og meg selv kan sies å høre til det brede lag - eller middelklassen.

Gammel 01-10-09, 11:39   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1274
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppvokst i middelklasse, litt usikker på hvilken klasse jeg er i nå, (i hvertfall ikke noe høyere! ), men har definitivt byttet verden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:41   #31
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, når det gjelder utdanning i allefall. Har foreldre med husmorskole/fagskole og nå holder jeg på med doktorgrad. Når det gjelder økonomi så har vi det bedre enn mine foreldre hadde i samme livsfase, men det er nok min manns fortjeneste mer enn min. Jeg leser mye mer bøker enn dem og går mindre på revyer og slike ting. Så jeg vil nok si at jeg har gjort en slags klassereise i grunnen. Ikke så mye som Ari Behn da, som har norsk rekord i klassereise i følge BT tror jeg det var.

Gammel 01-10-09, 11:42   #32
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I Norge, som har så likt lønnsnivå mellom høyt utdannede og ufaglærte, så går klasseskillene på noe mer enn kun lønnsnivå. Du har jo gått inn i en annen subpopulasjon av befolkningen.

Nettopp. Kulturell og sosial kapital, utdanning og smak er (i hvert fall i henhold til sosiologien Bourdieu og mange med ham) er vel så viktig.

Gammel 01-10-09, 11:56   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Nettopp. Kulturell og sosial kapital, utdanning og smak er (i hvert fall i henhold til sosiologien Bourdieu og mange med ham) er vel så viktig.

Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:57   #34
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vokste opp i middelklassefamilie, er i middelklasse nå. Ikke klassereiser.

Me too.

Gammel 01-10-09, 12:00   #35
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tja, klassereise? Jeg har en far som tok fagbrev i voksen alder og en mor som stort sett har vært dagmamma/fabrikkarbeider halve sitt liv. Jeg har tatt høy utdannelse, liker rødvinen servert i glass, ikke plast, og setter pris på å diskutere både politikk, religion og annet som ikke interesserer mine foreldre det minste. Hvis det kan defineres som to ulike klasser så har jeg tatt en klassereise ja.

Gammel 01-10-09, 12:00   #36
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.

Jepp, nettopp derfor er det vanskelig å benytte arbeiderklasse og middelklasse som begrep i Norge.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:00   #37
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

....Faren min kommenterte her om dagen at jeg hadde gjort en klassereise, og jeg merket at jeg egentlig ikke likte det begrepet. Jeg tror jeg oppfattet det som litt som et ønske om å fjerne meg fra mine foreldre og bakgrunnen min - og det er et perspektiv jeg ikke liker helt, kjenner jeg. Føles muligens som en form for "snobberi"? .....

....Derfor; hva er f. eks middelkasse? Hvilke klasser har vi i Norge i dag - og eventuelt kontra forrige/tidligere generasjoner? Det finnes åpenbart masse forskning på dette, så åpplys meg!.....

Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser.

Føler ofte når det kommer opp om klasser i media som "snobberi" uten at jeg klarer å forklare hvorfor her og nå. Kanskje er det mine fordommer

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:05   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser.

Føler ofte når det kommer opp om klasser i media som "snobberi" uten at jeg klarer å forklare hvorfor her og nå. Kanskje er det mine fordommer

Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.

Jeg synes ikke det er noe feil med å lese bøker fra Bladkompaniet, men samtidig så er det ingen av mine venninnner (bortsett fra Teo som pleide å kjøpe seg en sånn bok etter siste eksamen for å motveie all den tunge litteraturen hun hadde pløyet gjennom) som leser det. Og det er ikke tilfeldig. De fleste mennesker liker å omgås folk de har noe til felles med, og språkbruken i Norge er utrolig presis sånn at de fleste gjenkjenner "sin" type folk i løpet av foruroligende kort tid.

Gammel 01-10-09, 12:06   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jepp, nettopp derfor er det vanskelig å benytte arbeiderklasse og middelklasse som begrep i Norge.

I Norge passer egentlig "akademikerklasse" bedre enn noe annet, det er ofte det som er skillet. Og da tenker jeg ikke på at de som tilhører denne klassen er nødvendigvis akademikere altså.

Gammel 01-10-09, 12:10   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Akademikerklasse var et mye bedre ord enn middelklasse ja. Jeg har ingen problemer med hvor jeg kommer fra - jeg kommer fra nedre arbeiderklasse. Men det var litt vanskelig med et godt navn på hvor jeg er nå.

Jeg snakker ganske lett med de fleste. Og har før om årene samlet stort og smått av det jeg kjenner i sommerfester. Det er alltid artig å se hvor kort tid det tar før håndverkerne er plassert sammen, akademikerne og musikerne og motorsykkelgjengen. De finner hverandre på et øyeblikk.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.