|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
intro
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Ja, det var egentlig litt av de tankene jeg hadde også - etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt. Det er ingen tvil om at mange av mine gamle klassekamerater uten studielån tjener mer enn meg i et livsløp, f.eks. - kanskje også i ren årsinntekt per i dag.
![]() |
![]() |
#22 |
Pauset
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Kommer fra middelsklasse. Tok høgskoleutdannelse og begynte i jobb i fjor høst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Smugleser
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg er litt usikker på hva som menes med klassereise, egentlig.
![]() |
#24 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Hvor mange klasser har vi egentlig i Norge? Jeg synes mye av det som nevnes her er nyanser innenfor middelklasse. Middelklassen er voksende i Norge. Det er flere som tar lang utdannelse og som tjener nok penger til å opprettholde en bostandard som karakteriserer middelklassen (som i mine øyne spenner fra leilighet til byen til ganske store hus i distriktet). Middelklassen blir vel også ofte delt i høyere og lavere middelklasse.
![]() |
#25 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Nei. Jeg er oppvokst i, og har holdt meg i, en høyere middelklasse. Jeg har samme utdanning som min mor og litt lavere enn min far. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
intro
|
Anda, hele innlegget ditt er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Vi har veldig lik bakgrunn, og jeg tenker på samme måte som deg. Det er kanskje typisk for sånne som oss? Mannen min er veldig oppgitt over at jeg ynder å "snobbe nedover", noe som bl.a. gir seg utslag i store krangler om fremtidig bosted. Jeg kjenner at jeg er veldig ubekvem med å skulle flytte til et såkalt "finere" strøk av byen. Mye av dette går nok på tanker som jeg har fått inn med morsmelka, og jeg ønsker på ingen måte å markere noe brudd med bakgrunnen min.
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg tenker ikke inntektsnivå som definerende for klasseinndeling alene. Jeg tenker grad av utdannelse, syn på kultur, verdisyn også i tillegg til inntektssiden. Det er mange håndverkere som tjener myyyye mer enn meg. Men likevel er det ulik kultur til de grader i arbeiderklassen og i middelklassen. |
![]() |
![]() |
#28 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg er stuck i middelklassen.
![]() |
#29 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har muligens det. Begge mine foreldre sluttet på skolen etter folkeskolen og har jobbet i organisasjonslivet(?) siden. Min mor begynte imidlertid å studere og ble cand mag i svært voksen alder - flinke mammaen min. Farmor var vaskehjelp og forkvinne i fagforeningen, farfar var håndtverker og mye arbeidsledig. På morssiden var mine aner småbønder. En doktorgrad og fast jobb i akademia er vel muligens en liten klassereise unna, men jeg er enig i Lisas poeng om at klassereiser ikke er et like relevant begrep som f.eks. i England eller Frankrike. Jeg vil tro at både mine foreldre og meg selv kan sies å høre til det brede lag - eller middelklassen.
![]() |
#31 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Ja, når det gjelder utdanning i allefall. Har foreldre med husmorskole/fagskole og nå holder jeg på med doktorgrad. Når det gjelder økonomi så har vi det bedre enn mine foreldre hadde i samme livsfase, men det er nok min manns fortjeneste mer enn min. Jeg leser mye mer bøker enn dem og går mindre på revyer og slike ting.
![]() |
#32 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nettopp. Kulturell og sosial kapital, utdanning og smak er (i hvert fall i henhold til sosiologien Bourdieu og mange med ham) er vel så viktig.
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.
![]() |
#35 |
Glad
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, klassereise? Jeg har en far som tok fagbrev i voksen alder og en mor som stort sett har vært dagmamma/fabrikkarbeider halve sitt liv. Jeg har tatt høy utdannelse, liker rødvinen servert i glass, ikke plast, og setter pris på å diskutere både politikk, religion og annet som ikke interesserer mine foreldre det minste. Hvis det kan defineres som to ulike klasser så har jeg tatt en klassereise ja.
![]() |
#36 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#37 |
Pauset
|
Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Mother of Dragons
|
Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.
![]() |
#39 |
Mother of Dragons
|
I Norge passer egentlig "akademikerklasse" bedre enn noe annet, det er ofte det som er skillet. Og da tenker jeg ikke på at de som tilhører denne klassen er nødvendigvis akademikere altså.
![]() |
#40 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Akademikerklasse var et mye bedre ord enn middelklasse ja. Jeg har ingen problemer med hvor jeg kommer fra - jeg kommer fra nedre arbeiderklasse. Men det var litt vanskelig med et godt navn på hvor jeg er nå. |
![]() |
![]() |
|
|