Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort en klassereise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 11:56   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Nettopp. Kulturell og sosial kapital, utdanning og smak er (i hvert fall i henhold til sosiologien Bourdieu og mange med ham) er vel så viktig.

Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:00   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.

Jepp, nettopp derfor er det vanskelig å benytte arbeiderklasse og middelklasse som begrep i Norge.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:06   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jepp, nettopp derfor er det vanskelig å benytte arbeiderklasse og middelklasse som begrep i Norge.

I Norge passer egentlig "akademikerklasse" bedre enn noe annet, det er ofte det som er skillet. Og da tenker jeg ikke på at de som tilhører denne klassen er nødvendigvis akademikere altså.

Gammel 01-10-09, 12:14   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I Norge passer egentlig "akademikerklasse" bedre enn noe annet, det er ofte det som er skillet. Og da tenker jeg ikke på at de som tilhører denne klassen er nødvendigvis akademikere altså.

Jeg syns egentlig de to - akademikerklasse og kulturklasse sklir litt over i hverandre, i tillegg har man nå fått de kulturbrukerne som bevisst bruker det Bourdieu ville kalt lavkultur. Man får en slags forhøyet og ikke-ironisk bruk av "lavkultur", men som er fullstendig anderledes måten mennesker som kun benytter seg av "lavkultur" gjør det. Skillet går ved hva du har som referansegrunnlag for å benytte deg av kulturen, altså hvor "utdannet" man er i kulturbruk.

Nå ble jeg nesten litt svimmel av mitt eget innlegg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:20   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns egentlig de to - akademikerklasse og kulturklasse sklir litt over i hverandre, i tillegg har man nå fått de kulturbrukerne som bevisst bruker det Bourdieu ville kalt lavkultur. Man får en slags forhøyet og ikke-ironisk bruk av "lavkultur", men som er fullstendig anderledes måten mennesker som kun benytter seg av "lavkultur" gjør det. Skillet går ved hva du har som referansegrunnlag for å benytte deg av kulturen, altså hvor "utdannet" man er i kulturbruk.

Nå ble jeg nesten litt svimmel av mitt eget innlegg.

Jeg tror jeg er enig i dette. Må bare tenke litt på det først.

Når det gjelder det med språkbruk så er det interessant. Jeg skifter språk enormt i forhold til hvem jeg snakker med. Det er først når jeg kjenner folk veldig godt eller føler meg veldig på bølgelengde at jeg ikke lenger endrer språkføring etter hvem jeg snakker med.

Det jeg synes er kult er at jeg har lagt merke til at på FP treff snakker jeg stort sett meg-sk.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.