|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?
Jeg kjenner støtt på krav som jeg er usikker på om jeg kan innfri på en god måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
Alltid så trivelig du Imma. Nei, når Jessica snakker om at vi kvinner har så mange forventninger som skal oppfylles, så tror jeg faktisk det at jeg ikke har noen forventninger om meg selv at jeg skal være super husmor, mor, karrierekvinne etc og har helt realistiske forventninger. Jeg blir ikke stresset av å ha det rotete en dag, og jeg føler heller ikke på at jeg skal være flink til mange ting som jeg ikke er flink på. Jeg føler ikke på at jeg burde trene mer enn det jeg gjør. I perioder trener jeg ikke, fordi jeg gidder ikke, men jeg sitter ikke og gir meg selv dårlig selvfølelse av den grunn.
![]() |
#3 |
Ikke altetende
Huff! Jeg tror jeg må lære meg at min skriftlige fremstilling ikke blir oppfattet slik som min muntlige. Jeg mente ikke å være frekk, ang. det med superwoman, altså. Det var spøkefullt ment. Det var sagt fordi endel av kravene nettopp går på det at du skal føle at du mestrer alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Forresten litt skremmende å se hvor mange som umiddelbart henger seg på dette: Man kommer akkurat så langt man vil, så lenge man er villig til å gi det som trengs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er uenig med din negative tolkning av den. Vår versjon er: "Du får til alt du vil, bare du prøver og øver. Ingen får til noe uten å øve." Prøver man ikke eller øver man ikke så kan man ikke regne med å få det til. Denne etterfølges gjerne av "Vi gir ikke opp - prøv en gang til." (Scenario her er f.eks. ung mann som sutrer over at han ikke får til å tegne en heisekran.
![]() |
#6 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Veronal: Jeg skjønner den tolkningen og er veldig tilhenger av den mentaliteten, men det er viktig å nyansere. Av og til så oppstår hinder som ikke viljen eller all verdens øvelse kan gjøre noe med. Da er det viktig å samtidig ha i bakhodet at man ikke blir definert ut fra hva man utretter/får til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
weird
Ja, det ser i alle fall heldigvis ut som om det er stor bevissthet rundt akkurat dette innen spesialpedagogikken nå.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sær og kresen
Enig, så lenge fokuset er at det krever en innsats. En tendens i tiden er at veldig mange barn og unge oppdras i en falsk tro på egne gudegitte evner, at det kan klare hva som helst bare i kraft av at de er den de er - spesielle, unike og universets sentrum. Jf. Idol-deltakere o.l. blottet for talent, men som allikevel blir snurte over ikke å komme videre. Så en liten reality-check (pun intended) kan jo av og til være på sin plass.
![]() |
#9 |
weird
Men det er jo klart. De vil jo. Og da sier mamma og pappa at de også kan.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Apropo reality-chec. Er det greit å innbille barnet sitt at vilje og øvelse er alt som skal til for å klare hva det skulle være. Det er jo ikke helt virkelighetsnært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#12 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det som ligg i dette utsagnet er jo nettopp at det er varierande kor mykje arbeid ulike menneske må/er villige til å legge i det å komme "dit dei vil". Nokre går ut av vgs. med berre 6-arar og kan hoppe direkte over på legestudiet. Andre brukar 10-15 år på å jobbe for dei karakterane som skal til for å komme inn, og ofrar mykje på vegen dit fordi drømmen om legeyrket er så stor. Sist redigert av Alfa : 01-10-09 kl 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ikke altetende
Ja om det var slik at det var den personlige drømmen som var drivkraften. Dersom det derimot var en tro/ overbevisning om at man MÅ bli lege for å være noe, som var drivkraften til å bruke 10-15 år på å komme dit. Kan det hende at det koster mer enn det smaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Alfa har skjønt det. Det er viktig å kunne virkelig ta en realistisk vurdering av hva som trengs for å komme dit man vil. Og er det mer enn hva man er villig til å gi, så heller finn et annet mål.
![]() |
#15 |
Ikke altetende
Det er denne nyansen jeg var ute etter og det kommer ikke frem i utsagnet "Du kan om du vil" |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en setning som jeg virkelig hater når det gjelder meg selv, den har jeg hørt så mange ganger og jeg har følt meg ikke bra nok enkelte ganger. I dag hvet jeg hvorfor siden jeg fikk adhd diagnose i voksen alder. Det er ikke så greit og prøve og prøve og ikke få til ting som for enkelte kan være lett men som for meg er problematisk. Jeg vill mye men enkelte ganger sliter jeg med utholdenheten og div andre ting. Det står ikke på lysta til og få til ting men enkelte ganger klarer jeg bare ikke pga adhd problematikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
Ok.
Jo, men det er det jeg mener. Sjefen min på jobb forventer at jeg gjør en ok jobb. Det ligger helt innenfor det jeg greier. Ellers så er det da ikke så mange forventninger føler jeg? Jeg tror de kommer av at man føler de mer enn at de er reelle.
![]() |
#18 |
Leser
|
Man kan nok ha utfordringer i livet, uten at man nødvendigvis er usikker på om man kan innfri på en god måte.
![]() |
Emneord |
barn, familie, forventninger |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|