Sv: Verdens sterkeste barn
Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.
Men tenker du at et barn ikke skal rettledes? At det alltid skal få ta sine egne valg? Selv når dette ikke er til det beste for barnet?
Jeg har selv stor tro på friheten, på det å ikke være bundet til alle forventninger og krav samfunnet stiller og det at hvert menneske er sin egen gud, på et vis. Ansvar for egen lykke og hele den pakka der. Men jeg har også stor tro på at menneske ikke kan gå alene. Vi trenger hverandre og det fører igjen med seg at vi må tilpasse oss en smule.
Også barna. De må lære. De må lære at friheten til å velge kommer etter hvert som de har lært andre grunnleggende ting.
Om sønnen min skulle valgt helt selv hva han vil gjøre hadde det blitt sofa og godteri hver dag. Frihet schmihet.
jeg mener at barn skal rettledes, ikke styres... for denne grensen er ganske så hårfin. et menneske ER Gud, hvis du tenker på alle mulighetene dagens verden faktisk gir og som ligger bokstavelig talt under føttene dine.
sønnen din ville blitt lei av sofaen i løpet av 4 timer og det er ganske så begrenset hvor mye godteri sønnen din kan stappe i seg uten å bli dårlig. du får kose deg i din verden av begrensninger... så får jeg kose meg i min verden av endeløse muligheter.
og hvis du mener at å trene konsentrasjon, selvbeherskelse og din naturlige styrke ved å løfte seg selv ved hjelp av armhevinger, sit-ups, salto og annet sprell er "å kaste bort livet"... så jeg kan jeg berette for deg at det finnes ingenting rikere enn det følelsesmessige livet et menneske bærer og har inne seg. å utvikle selvbeherskelse og konsentrasjon sett fra min side av havet, er den største gaven et menneske kan gi til seg selv.
*puff*
|