Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må si jeg blir litt bekymret (influensa)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-09, 22:33   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må si jeg blir litt bekymret (influensa)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå sitter jeg og surfer mens jeg ser på noe annet og sjekker ikke, men var det ikke hun Andersen på Ullevål som hadde invendninger mot vaksinen? Er det hun du tenker på?

For etter det jeg leser av innvendinger hos respekterte fagfolk så går det mest på at de synes at gravide f.eks skal kunne få vaksine uten tilsetningsstoffer, men ikke at de mener at om valget er vaksine med tilsetningsstoffer versus ikke vaksiner, så er det riktig risikovurdering å la være å vaksinere seg i det hele tatt.

Ja, det er vel først og fremst smitteoverlege Bjørg Marit Andersen på Ullevål som mener risikopersoner bør vaksineres men ikke med Pandemrix. Hun sier følgende til Dagsavisen i dag
"Jeg anbefaler vaksinasjon av gravide dersom vi nå får en oppblomstring av svineinfluensa. Men jeg anbefaler ikke Pandemrix. Helsemyndighetene bør umiddelbart skaffe til veie en av de andre vaksinene. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet". Dagsavisen siterer forøvrig fra Dagens Medisin.
Det er også i denne artikkelen at det står at skvalen ikke er tillatt engang i vaksiner i USA, derfor har de denne vaksinen som er fri for disse stoffene.

Så hvorfor kjøpte Norge Pandemrix hvis det var tilgjenglig vaksine uten kvikksølv og skvalen? Det kan jo ikke være pga tilgjenglighet hvis et land som USA skaffet seg den rene vaksinen som Andersen snakker om.

Esme - jeg føler at det er litt urettferdig å spørre deg siden du er "fagperson" selv men går det an å spørre hva du tenker om at Smitteoverlegen på Ullevål går ut offentlig med råd og anbefalinger som er stikk i strid med Folkehelsen? Det skal da ganske mye til før en person i hennes stillig gjør noe sånt?

Gammel 20-10-09, 22:41   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde bestemt meg for ikke å vaksinere meg selv eller barna (i samråd med min mann; som heller ikke var interessert i vaksinen), men etter de siste døsfallene blant personer som ikke er i risikogruppene, må jeg innrømme at jeg er usikker på hva vi skal gjøre. Selv har jeg et imunsystem som ikke ligner grisen, så jeg får alt som er i omløp og blir grisesjuk ...

Jeg tror jeg må ta en prat med fastlegen vår, som er en dyktig dame, og som jeg har stor tiltro til.

Dere med mer peil en meg; er Tamiflu et godt alternativ til vaksinen dersom den tas tidlig i forløpet og evt. forebyggende for resten av husholdningen?

Gammel 20-10-09, 22:44   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, det er vel først og fremst smitteoverlege Bjørg Marit Andersen på Ullevål som mener risikopersoner bør vaksineres men ikke med Pandemrix. Hun sier følgende til Dagsavisen i dag
"Jeg anbefaler vaksinasjon av gravide dersom vi nå får en oppblomstring av svineinfluensa. Men jeg anbefaler ikke Pandemrix. Helsemyndighetene bør umiddelbart skaffe til veie en av de andre vaksinene. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet". Dagsavisen siterer forøvrig fra Dagens Medisin.
Det er også i denne artikkelen at det står at skvalen ikke er tillatt engang i vaksiner i USA, derfor har de denne vaksinen som er fri for disse stoffene.

Så hvorfor kjøpte Norge Pandemrix hvis det var tilgjenglig vaksine uten kvikksølv og skvalen? Det kan jo ikke være pga tilgjenglighet hvis et land som USA skaffet seg den rene vaksinen som Andersen snakker om.

Esme - jeg føler at det er litt urettferdig å spørre deg siden du er "fagperson" selv men går det an å spørre hva du tenker om at Smitteoverlegen på Ullevål går ut offentlig med råd og anbefalinger som er stikk i strid med Folkehelsen? Det skal da ganske mye til før en person i hennes stillig gjør noe sånt?

Jeg synes i utgangspunktet at det helt selvfølgelig er greit at Andersen lufter sine meninger, problemet er jo at aviser og menigmann ikke skjønner hva det er hun sier for noe og tenker "Å, jeg må ikke vaksinere meg". Folk blir jo så lett forvirret, men samtidig så kan man ikke ha et samfunn hvor fagdebatter blir holdt hemmelig heller, det går ikke an.

Jeg tror folkehelsa har helt rett i at thiomersal er helt ok som tilsetningsstoff i vaksiner, det er jo så bitteliten dose kvikksølv i forhold til det vi får i oss i maten hver dag, og i tillegg i en form som kroppen kvitter seg lettere med. Jeg skjønner ikke helt den frykten jeg altså. I hvert fall ikke hos godt voksne mennesker som er ferdig med å få barn.

Men siden man kjører føre-var-prinsipp, spesielt hos gravide, så er det jo et helt greit alternativ å velge vaksine uten tilsetningsstoffer om det er et alternativ.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.