Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 10:55   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg kjenner flere som er sterkt allergisk mot parfyme, blant annet en som gikk i klassen min på sykepleien. Vi innførte parfymeforbud på skolen. Men det som overrasker meg er at det er såpass lite kunnskap om denne allergien blant helsepersonell. Da jeg var i praksis på intensiven reagerte jeg på at mange av sykepleierne luktet sterkt av parfyme. De jobber tross alt med svært syke pasienter, lungesyke, kreftsyke, døende, respiratorpasienter osv. og selv om de nødvendigvis ikke er allergisk så kan det jo være svært ubehagelig å bli stelt og pleid av en som oser parfyme. Ikke minst inne på oppvåkningen hvor mange er kvalme etter narkosen.

Så rart, de burde jo kurses eller noe i dette her. Jeg er glad ingen dunstet parfyme da jeg våknet opp fra narkosen sist, kvalm og elendig.

Gammel 03-11-09, 11:11   #2
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lærte å skjerpe meg i en annen tråd her inne hvor Skvetten fortalte om sin allergi.
Jeg vet dog ikke om det vil være gjennomførbart å forby parfyme ...
Et forbud mot røyking er jo pga skadevirkninger som rammer i mye større grad enn parfyme.
Jeg mener ikke å bagatellisere hvordan dette oppleves for deg, Skvetten, jeg tror bare det kan bli vanskelig å gjennomføre.

Gammel 03-11-09, 11:16   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så rart, de burde jo kurses eller noe i dette her. Jeg er glad ingen dunstet parfyme da jeg våknet opp fra narkosen sist, kvalm og elendig.

Vi har jo retningslinjer som sier at vi ikke skal gå med ringer, ha på sterk parfyme osv., men det syndes mye. Et annet sted jeg var i praksis var det flere av sykepleierne som sprayet seg med parfyme på vaktrommet når de kom på jobb. De visste til og med at en av kollegene var allergisk.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 11:19   #4
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Vi har jo retningslinjer som sier at vi ikke skal gå med ringer, ha på sterk parfyme osv., men det syndes mye. Et annet sted jeg var i praksis var det flere av sykepleierne som sprayet seg med parfyme på vaktrommet når de kom på jobb. De visste til og med at en av kollegene var allergisk.

Jeg var på gyn undersøkelse da jeg bodde i Sveits. Dama som utførte den undersøkelsen hadde de største ringene og tredde elegant hanskene utenpå før hun gjorde det hun skulle ...

Det var en digresjon ...

Gammel 06-11-09, 23:14   #5
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser problemet, men nei, nei, nei et forbud spesielt mot parfyme på offentlige kontorer lar seg ikke gjennomføre i praksis.

Jeg kan godt forstå at mennesker blir fornærmet eller regelrett sure dersom de blir tilsnakket av en fremmed f.eks. på bussen fordi de har på seg parfyme.

Selv er jeg svært allergisk mot svært mange matvarer samt katter og langhårede hunder. For meg er det et stoooort problem å havne ved siden av noen som har katt eller hund på f.eks. kino.Ja, jeg vet at de er katte eller hundeeiere, og den allergiske reaksjonen lar ikke vente på seg. Jeg kan da vel ikke tillate meg å si "Du har katt du! Kan du sette deg et annet sted for jeg blir fysisk syk av å sitte ved siden av deg!" Heller kan jeg ikke forvente at ansatte eller andre på offentlige kontorer ikke skal ha vært i kontakt med dyr før de kommer til det offentlige kontoret.

Nok en gang, jeg forstår veldig godt hva du snakker om her, men føler vel litt at man står seg selv nærmest. Man kan faktisk ikke forvente at andre rundt en skal vite, eller ta alle forhåndsregler for å tilfredsstille eller hjelpe eventuelle allergikere.

Gammel 06-11-09, 23:22   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nok en gang, jeg forstår veldig godt hva du snakker om her, men føler vel litt at man står seg selv nærmest. Man kan faktisk ikke forvente at andre rundt en skal vite, eller ta alle forhåndsregler for å tilfredsstille eller hjelpe eventuelle allergikere.

Men er det ikke litt ok å kunne gå på f.eks. NAV uten å ende opp på legevakten på grunn av respirasjonssvikt? Vi er på det nivået.

Jeg kan fortelle at vi på jobb kniper av toppene på julestjernene, ikke har blomster, ikke har duftelys og ellers legger til rette dersom det er personer som er allergiske mot noe. Nå er det også slik at det ikke er bruk av parfyme på grunn av meg, de andre tiltakene var der fra før av på grunn av andre igjen.

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 00:00   #7
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men er det ikke litt ok å kunne gå på f.eks. NAV uten å ende opp på legevakten på grunn av respirasjonssvikt? Vi er på det nivået.

Ideellt sett ja, men jeg tror ikke man kan forvente seg at man kan få alle ansatte på offentlige kontorer, teatre, fly o.l. steder hvor mange oppholder seg i tette forholdsvis lukkede rom, til å slutte å bruke parfyme, ha på seg klær kjemisk renset for dyrehår, ikke spise nøtter osv.osv. Det er sååååå mange allergier der ute som folk kan dø av. Beklageligvis. Jeg jobber ombord i fly. Jeg blir umiddelbart dårlig dersom det er en passasjer eller kollega ombord som har katt eller hund. De har ikke med seg katten eller hunden, men jeg blir sjuk allikevel. Jeg ser virkelig ikke at den ene allergien er viktigere å ta hensyn til enn den andre, og heller vel i retning av at man må forsøke å ta best og flest mulig forhåndsregeler selv, og at man har gode medisiner, evt. vaksiner osv. for å lindre. Dessverre.

Gammel 03-11-09, 11:24   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobbet en periode på et kontor der det hang en lapp om at noen reagerte på parfyme. Jeg fulgte selvsagt oppfordringen, men oppdaget til min store overaskelse at mange av de "gamle" ikke gjorde det.

Jeg tror nok deter vanskelig å forby mennesker å lukte eller bruke luktstoffer i sitt private virke, men i sitt yrke burde dette være en selvfølge.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:32   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

På helsestasjonen her har de, om ikke forbud, så i alle fall oppfordring om å ikke bruke parfyme.
Dt jeg lurer på er hvorfor ikke ansatte på føden og barsel på det lokale sykehuset har det samme: Endel jordmødre og pleiere der lukter veldig godt - for meg som ikke er allergisk - men sterkt nok til å få meg til å tenke på dem som er det, og ikke minst de bittesmå babyene.

Sist redigert av Enhjørning : 10-11-09 kl 00:36. Årsak: det manglet et vesentlig "ikke"
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:43   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

På helsestasjonen her har de, om ikke forbud, så i alle fall oppfordring om å ikke bruke parfyme.
Dt jeg lurer på er hvorfor ansatte på føden og barsel på det lokale sykehuset har det samme: Endel jordmødre og pleiere der lukter veldig godt - for meg som ikke er allergisk - men sterkt nok til å få meg til å tenke på dem som er det, og ikke minst de bittesmå babyene.

Tenk da på hvor mange mødre som kan komme til å gjøre sine barn tett i pusten fordi de pynter seg. Særlig om barna er astmatiske.

Så forresten et innslag om hårspray som er den reneste giften ut fra innhold og ikke minst avgasser, etter at den er påført håret.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.