Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Dette er ikke en sak som hører hjemme i media. Det er en sak som hører hjemme i rettsapparatet. At advokaten i dette tilfellet velger å bruke media samtidig som han har klaget inn barnevernet for fylkesnemda for barnevernssaker i Telemark (som fortsatt ikke har fattet vedtak) syns jeg tyder på at han overhodet ikke er ute etter å ivareta jentas interesser, men sin egen medieeksponering (det er velkjent i bransjen at avisomtale fører til økt oppdragsmengde, fordi folk ofte velger advokater de kjenner igjen navnet på. Advokater skal dessuten ikke markedsføre sine tjenester gjennom reklame for egen virksomhet).
Å diskutere denne saken uten at man kjenner begge sidene syns jeg blir meningsløst. Barnevernet verken kan eller skal uttale seg. Moren ønsker tydeligvis ikke omsorgsovertakelse. Det er det eneste vi med sikkerhet kan si er fakta i saken. For barnet er det bare en ekstra belastning at (den ene siden av) saken smøres over forsiden på en av landets største aviser.
Jevnt over er det dessuten et fakta at barnevernet har for lite ressurser til å ta tak i alle sakene de burde ta tak i. Det er derfor ganske vanlig at det er høy terskel for omsorgsovertakelse – det er som oftest kun de groveste tilfellene hvor dette skjer. Jeg sier ikke at barnevernet ikke kan gjøre feil, det er kun mennesker som jobber der også. Men nettopp derfor finnes det et apparat som ligger bak som kan etterkontrollere om de beslutningene som tas av barnevernet er riktige eller ikke. Så vidt meg bekjent klager ofte voksne som har vært inne i apparatet over at omsorgsovertakelsen skjedde for sent, ikke for tidlig.
Dette er jeg enig med deg i.
Jeg fant forresten en artikkel om overvekt og barn.
Tung barndom
Sitat:
Frida er fire år og veier 50 kilo. I Sverige får overvektige barn behandling for sin sykdom. Her i landet er det ingen hjelp å få.
Og av en eller annen grunn får sånne diskusjoner meg til å tenke på Frida.
Ikke akkurat denne saken, siden jeg tror det er mer her enn vi vet og ikke tror at så mange med overvektige barn har grunn til å identifisere seg med og føle seg angrepet av dette. Selv om advokaten ser ut til å satse nettopp på det.
Men temaet er spennende i seg selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|