|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Men hvordan kan bv gjøre noe annet enn å holde på taushetsplikten? Går de ut i media med sine fakta så vil jo ikke det tjene noen. Det er jo for barnets del de lar vær å kommentere, selv om noen foreldre fritar bv for taushetsplikten.
|
|
|
#102 |
|
villende
|
Ehm. Det er ikke snakk om å "tviholde" på taushetsplikten. Det er noe de er pålagt. Av myndighetene. Ved lov. Og det er faktisk straffesanksjonert å bryte taushetsplikten. Så barnevernet KAN ikke uttale seg. Og nettopp derfor hører slike saker ikke hjemme i pressen, fordi man kun får presentert den ene siden. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
saftig
|
Jeg er jo ikke så dum at jeg mener at barnevernet skal utbrodere saken i media. Det jeg sier er at det går an å si noe generelt slik at folk ikke får denne ensidige informasjonen fra vonbråtne foreldre, dårlige advokater og slette journalister. Ved å nekte å uttale seg overhodet, ser det ut som om de har noe å skjule, og barnevernet mister troverdighet.
|
|
|
#104 |
|
...
Hvordan skal man kunne uttale seg genrellt om en spesiell sak?
|
|
|
#105 |
|
Permakulturell
|
Er det ikke det som er kritikkverdig ved medieoppslagene - at artiklene ikke klart nok påpeker at barnevernet ikke KAN uttale seg om saken, men bare sier: "barnevernskontoret i xxxxx vil ikke uttale seg konkret i denne saken". Hvem får hvem til å miste troverdighet?
|
|
|
#106 |
|
saftig
|
Det er fullt mulig å uttale seg generelt uten å avsløre noe, politiet klarer det gang på gang. Og ikke alle er like intelligente som deg, det er jo helt tydelig.
|
|
|
#107 |
|
Administrator
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jeg tror barnevernet vanskelig kan uttale seg generelt om en sak uten at det møtes av konkrete spørsmål, som ikke besvares. Men en skikkelig lekse om at de ikke kan uttale seg basert på lovverk og hensyn til barna syns jeg at de kan få til på alle henvendelser fra pressen. Kanskje det da kommer på trykk til slutt. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Man kan - teknisk sett som forelder - løse en barnevernansatt fra taushetsplikten ...
|
|
|
#109 |
|
villende
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Ok, dette blir litt flisespikkeri fra min side, men skitt au. Det er ikke så enkelt som at foreldrene kan løse barnevernet fra taushetsplikten. I en rekke tilfeller tilsier hensynet til barnet at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent. Dette vil det i så fall være fylkesmann eller departement som tar stilling til. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
saftig
|
Ja, nettopp. Og kanskje fortelle litt om hvordan BV jobber og hva de har å forholde seg til.
|
|
|
#112 |
|
Textrovert
|
Litt på sidelinjen, men ...
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 17-01-07 kl 14:43. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
saftig
|
Jeg antar at du ikke kjenner til alle detaljer fra saken, for BV har ingen mulighet for å ta barn ut av hjemmet uten at det ligger gode grunner bak. I de tilfellene barna blir tatt ut av hjemmet uten at hjelpetiltak er forsøkt, er der man anser at barna vil bli skadelidende dersom de forblir der de er.
In vino veritas Sist redigert av safran : 17-01-07 kl 14:46. Årsak: Slettet noe av quoten |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Absolut ateist
|
Min fetter(i realiteten hans eks) har mistet omsorgen for alle sine barn. Da hun fikk sine to siste, av fem, ble det vurdert å ta de allerede fra fødsel. Det skjedde ikke, med resultat at det var to fucked up to-åringer som ble tatt fra henne. Årsak i generelle trekk; ikke kompetent omsorgsperson, ikke evner til å se behov, sette grenser, stimulere. Hennes forståelse for omsorg er å kysse og klemme på ungene, da får de det som trengs. Var flere tiltak iverksatt, mødrehjem, opplæring med enkle ting som klesvask, matlaging osv, men ingen gikk gjennom. Hun er rett og slett for "kort" til å se sine egne feil.
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. Sist redigert av Sitron : 17-01-07 kl 14:55. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Knallbra innlegg. Mine tanker og syn på saken blir overflødig. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
weird
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Men tror du ikke at man lett vil kunne se det når barn øker i omfang slik?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Det vel vanskeligere å ha et system som fanger opp de barna, om det ikke er gjennom kontroller for alle, der vekta faktisk registreres.. Klarer ikke å se for meg et annet system for det, som ville vært mere ok for barnet? |
|
|
|
|
|
#119 |
|
weird
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)I tillegg bør helsesøstrene være godt oppdatert i forhold til spiseforstyrrelser etc. De fleste er det, men det er jo en kjennsgjerning at det er mye kroppsrasisme også i helsevesenet og da kan kanskje økt kompetanse om årsaker bak dårlige spisevaner og inaktivitet hjelpe?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Ringskrømt
|
Jada, som Polyanna sier, så kommer ikke bv på døra med badevekt. |
|
|
|
![]() |
|
|