Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 21:02   #121
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Skremmern jeg velger å ikke spekulere i hva som ligger i barnevernets begrunnelse for å sette i gang tiltak i denne spesifikke saken, heller har jeg ingen forutsetning for å vite hva foreldrene har gjort eller ikke gjort i forhold til jentas helse/overvekt.

Rent generelt mener jeg at virkelig helsefarlig overvekt kan og bør være en del av fokuset og bekymringen rundt barnet. Det er nok ikke barnevernets vurderinger alene som i så fall ligger til grunn, men spesialister som kommer med sine vurderinger (leger, psykologer og lignende). Klart dette er et sårt tema, men tro meg et barn på 11-12 år som veier 100 kg er smertelig klar over sin overvekt. Den både kjenner barnet når det prøver og henge med i fysisk lek med andre barn (og ikke klarer det) og det blir behørig påmint om hvor feit det er av barna rundt dem.
Jeg har jobbet med at par barn som var i den alderen og på den størrelsen og de hadde det jaggu ikke greit.

53 % av barnevernets innkommende bekymringsmeldiner endte med tiltak (tall fra 2005, statstisk sentralbyrå).
Jeg er glad for at så mange melder sin bekymring til barnevernet og er enda mer glad for at nesten halvparten av disse sakene var det ikke grunn til å sette i gang tiltak. Allikevel synes jeg enda flere burde melde sin bekymring til barnevernet når de observerer barn som de tror ikke får god nok omsorg i hjemmet. Dette fordi det er så mange barn som virkelig hadde trengt hjelp, men ikke får det. Vi voksne som observerer disse barna vegrer oss ofte for å ta ansvar og melde fra, det oppleves nok ubehagelig, skremmende og invaderende å melde i fra om andres livssituasjon. Mens så mange av oss vegrer oss for å påta oss den type ansvar, blir disse barna boende i en familie som ikke evner å gi dem den omsorgen de så sårt trenger.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:13   #122
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Litt på sidelinjen, men ...

Hva regnes egentlig som "grov omsorgssvikt"?

Med omsorgssvikt menes bla alvorlig mangler med den daglige omsorgen som barnet får, eller alvorlige mangler ved den personlige kontakt og trygghet som det trenger ut fra sin sin alder og utvikling. Når foreldrene ikke sørger for at et sykt, eller funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring.
Når barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet. Psykisk mishandling, fysisk mishandling og seksuelle overgrep. Ikke nok (og riktig) mat, ikke tilstrekkelig hygiene (helseskadelig), ikke klær som er hensiktsmessig i forhold til vær og tempratur osv.
Når det er overveiende sannsynlighet for at barnets helse og utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet (Veldig psykisk syke foreldre, rusmisbrukere og generell manglende forståelse for hva barn trenger).

Gjerne flere av disse tingene i kombinasjon regnes som grov omsorgssvikt.

Gammel 17-01-07, 21:23   #123
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener fedmeproblemet som hovedgrunn er helt greit, så lenge det er på bakgrunn av at foreldrene ikke har evnet å se, anerkjenne og prøve å løse problemet med rasjonelle tiltak. Hvis foreldrene ikke har evne til å gi et godt kosthold, men gir barnet f.eks junkfood og annen usunn mat til tross for at barnet lider under et stor fedmeproblem som igjen gir psykiske, fysiske og sosiale problemer, så er vel god nok grunn til omsorgsovertagelse. Det gjøres alltid en helhetsvurdering, men jeg ser ikke problemet med at dette er hovedgrunnen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:24   #124
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Skremmern jeg velger å ikke spekulere i hva som ligger i barnevernets begrunnelse for å sette i gang tiltak i denne spesifikke saken, heller har jeg ingen forutsetning for å vite hva foreldrene har gjort eller ikke gjort i forhold til jentas helse/overvekt.

Hvis du leser innlegget mitt ordentlig, ser du at jeg også snakker generelt, men med eksempler.

Sist redigert av Skremmern : 17-01-07 kl 21:32.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:25   #125
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg mener fedmeproblemet som hovedgrunn er helt greit, så lenge det er på bakgrunn av at foreldrene ikke har evnet å se, anerkjenne og prøve å løse problemet med rasjonelle tiltak. Hvis foreldrene ikke har evne til å gi et godt kosthold, men gir barnet f.eks junkfood og annen usunn mat til tross for at barnet lider under et stor fedmeproblem som igjen gir psykiske, fysiske og sosiale problemer, så er vel god nok grunn til omsorgsovertagelse. Det gjøres alltid en helhetsvurdering, men jeg ser ikke problemet med at dette er hovedgrunnen.

Tror nok ikke det alene er god nok grunn til omsorgsovertakelse, i så fall ville man ha prøvd (mange) hjelpetiltak først.

Gammel 17-01-07, 21:31   #126
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tror nok ikke det alene er god nok grunn til omsorgsovertakelse, i så fall ville man ha prøvd (mange) hjelpetiltak først.

Jeg skrev hovedgrunn, jeg kan tenke meg det er flere grunner. Selvfølgelig har de prøvd hjelpetiltak først, de har ikke bare løpt inn og bedt om overtagelse pga av at ungen er feit uten tiltak først.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:31   #127
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis du leser innlegget mitt ordentlig, ser du at jeg også snakker generelt, men med eksemper.

Beklager, men jeg forsto det ikke slik at du i første del snakket generelt. Du skrev "denne jentas overvekt" og da trodde jeg det var snakk om denne spesifikke saken.

Gammel 17-01-07, 21:33   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, ja? Jeg bruker eksempler for å få frem poenget mitt. Hvis du leser hele innlegget mitt, så har jeg et poeng om hvor forskjellig ting oppfattes til tider.

Gammel 18-01-07, 11:55   #129
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.

Barn som er oppi skolealder og overvektige vet det inderlig inderlig godt. De vet også godt at godteri gjør det verre. De har garantert dårlig samvittighet hver gang de spiser en sjokolade. Mange av dem spiser sannsynligvis i smug. Noen av dem har store problemer som ligger bak overvekten: Incest, overgrep, at ingen ser barnet. En beskjed om slanking hjelper GARANTERT ikke, og kan antagelig gjøre mye skade.

Og jeg ser poenget ditt, Skremmern: Hvis de aktuelle barnevernsfolka her er av samme skole: "Slank barnet ellers så hjelper du det ikke!!" så vil de selvsagt oppfatte foreldrene som lite samarbeidsvillige når de ikke gjør det. Ingen av oss kan selvsagt vite om det er tilfelle her. Men når man ser hvordan andre autoriteter uttaler seg om barn og overvekt så overrasker det meg ikke om disse tullingene finnes i barnevernet også...

Gammel 18-01-07, 11:57   #130
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg at kie allerede har skrevet en del av dette, da...

Gammel 18-01-07, 12:11   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.

Barn som er oppi skolealder og overvektige vet det inderlig inderlig godt. De vet også godt at godteri gjør det verre. De har garantert dårlig samvittighet hver gang de spiser en sjokolade. Mange av dem spiser sannsynligvis i smug. Noen av dem har store problemer som ligger bak overvekten: Incest, overgrep, at ingen ser barnet. En beskjed om slanking hjelper GARANTERT ikke, og kan antagelig gjøre mye skade.

Og jeg ser poenget ditt, Skremmern: Hvis de aktuelle barnevernsfolka her er av samme skole: "Slank barnet ellers så hjelper du det ikke!!" så vil de selvsagt oppfatte foreldrene som lite samarbeidsvillige når de ikke gjør det. Ingen av oss kan selvsagt vite om det er tilfelle her. Men når man ser hvordan andre autoriteter uttaler seg om barn og overvekt så overrasker det meg ikke om disse tullingene finnes i barnevernet også...

Ja, nettopp!

Tror også at overvektige barn og voksne er fullt klar over at de er det, så badevekta blir ganske overflødig.

Gammel 05-02-07, 02:17   #132
Norasm
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
Norasm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling?

12 år og 100 kg ?? Man påfører sitt eget barn en hel rekke sykdommer og legger grunnlaget for et sant liv i helvete? GROV omsorgssvikt vil jeg kalle det.

Norasm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 02:21   #133
Norasm
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
Norasm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også?

Tror vi skal ha litt mer is i magen når ungen ikke følger vektkurven!
Til den som sa noe om veing i skolen, vel og bra dersom helsepersonellet ikke tar den jeg fikk: Spiser du ikke? Heldigvis var jeg så tøff i trynet at jeg svarte at jeg spiste for to! Tror den er uklok, noen kunne jo tro jeg var gravid 12 år gammel!

Norasm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:00   #134
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Norasm, her.

Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også?

Tror vi skal ha litt mer is i magen når ungen ikke følger vektkurven!
Til den som sa noe om veing i skolen, vel og bra dersom helsepersonellet ikke tar den jeg fikk: Spiser du ikke? Heldigvis var jeg så tøff i trynet at jeg svarte at jeg spiste for to! Tror den er uklok, noen kunne jo tro jeg var gravid 12 år gammel!

Opprinnelig lagt inn av Norasm, her.

Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling?

12 år og 100 kg ?? Man påfører sitt eget barn en hel rekke sykdommer og legger grunnlaget for et sant liv i helvete? GROV omsorgssvikt vil jeg kalle det.

Nå ble jeg rett og slett litt nysgjerrig. Jeg må bare spørre hva du egentlig mener her, Norasm? Det er grov omsorgssvikt hvis en tolvåring veier 100 kg, men vi skal ha is i magen om noen ikke følger vektkurven?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:24   #135
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Et annet moment.
Melk er i Norge sett det som helsebringende, saliggjørende og noe man MÅ ha.
Melk inneholder mettet fett i konsentrert form. "Alle" vet at mettet fett ikke er sunt, allikevel drikker vi melk.
Om man kutter ut all melk fra kosten vil man slite med å få i seg nok fett. Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:39   #136
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

Jeg tror nok løsningen på overveksproblematikken dessverre ikke er så enkel.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:45   #137
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Et annet moment.
Melk er i Norge sett det som helsebringende, saliggjørende og noe man MÅ ha.
Melk inneholder mettet fett i konsentrert form. "Alle" vet at mettet fett ikke er sunt, allikevel drikker vi melk.
Om man kutter ut all melk fra kosten vil man slite med å få i seg nok fett. Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

Nåja, det er nå også en ting som de lærde strides om, da. Det er ikke sånn at man entydig mener at melk = usunt heller. Det siste jeg leste om det var faktisk at inntak av mettet fett via melkeprodukter var gunstig for forbrenningen.

Men at man kan gå over til skummet eller ekstra lett melk, det er en annen sak. Selv om man kan spørre seg hvorfor, det handler tross alt bare om 3 dl melk om dag, så det er jo marginalt. Tror det må være mye galt med den ungen som pådrar seg overvektsproblem som følge av 3 dl melk daglig.

Og som om ikke det er nok kan jo alternativet bli at barna har med seg juice eller saft på flaske i stedet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:02   #138
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.

Gammel 05-02-07, 14:13   #139
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.

Enig. Dessuten har jo markedsføringen av brus vært temmelig heftig også, så man ender jo med å TRO at Coca Cola gjør livet fullendt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:14   #140
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja men melk er i tillegg uheldig i forhold til hjerte/kar sykdommer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.