Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!
Jeg er litt splittet her, merker jeg.
Jeg klarer ikke å la være å fnise over uttalen, men jeg er enig i at det er ordforråd og syntaks selvfølgelig er det sentrale dersom poenget er kommunikasjon. Og akkurat engelsk er i en særstilling ifht. "tillatte" uttalemåter nettopp fordi det er førstespråk/offisielt språk for så mange mennesker i så mange land. Mugabe var nevnt, han er president i et land som har engelsk som offisielt språk (selv om de fleste i landet har det som andrespråk), og at språket blir preget av møtet med andre språk og dessuten evolverer annerledes er ikke spesielt rart. Amerikansk engelsk, kanadisk, australsk er alle annerledes enn britisk engelsk - og hvis man med "britisk engelsk" mener "Oxford English" eller BBC-standarden (såkalt Received Pronounciation) osv. behøver du ikke å dra lenger enn til Glasgow før du kan få seriøse problemer med å skjønne hva noen sier. At indisk-engelsk og afrikansk-engelsk høres annerledes ut er altså ganske naturlig.
Men nå mener jeg nok at en Nobel-tale ikke bare har "kommunikasjon" som poeng, men å gi et godt inntrykk, for det er vanskelig å ikke trekke inn språkføring når man skal vurdere noen og deres budskap og tilsynelatende innsikt i en sak. Og nordmenn har gode forutsetninger (ifht. språkenes slektskap) for å lære seg et engelsk som høres hakket bedre ut, jeg synes det hadde vært naturlig om en som har Jaglands posisjon gjorde en innsats her og stengte seg inne i en språklab fra tid til annen.
Ferdigskrevne taler er én ting, da kan man øve seg på forhånd og få talen språkvaska, men det er forholdsvis ofte at norske statsråder og andre i viktige posisjoner avslører et ganske pinlig engelsknivå når det gjelder syntaks og ordforråd. Og det kan ha konsekvenser for hvordan de blir vurdert. F.eks når en kvinnlig norsk utviklingsminister forteller et rom fullt av afrikanske mannlige statsråder, diplomater og byråkrater at hun ikke har helt oversikten "because it's the beginning of my period"...
Sist redigert av Acsa : 11-12-09 kl 09:01.
|