Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 15:24   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!

Jeg lurte på hvilken Solem det var snakk om.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:29   #42
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg lurte på hvilken Solem det var snakk om.

Jaja, er en ordblind rotere en litt noen ganger. Men dårlig engelsk snakker en uansett.

"Everything will cum from different places"

(Kilde: youtube.com)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:44   #43
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fremdeles mener jeg at disse ikke er dårlige i engelsk setningsoppbygging og ordforråd. Men uttalen og tonefaller suger ja. De mangler totalt gehør. Ja, jeg mener dette henger sammen med musikalitet.

Min fars kusine har bodd i USA i over 50 år og hun snakker perfekt amerikansk med bergensk aksent.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:53   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jaja, er en ordblind rotere en litt noen ganger. Men dårlig engelsk snakker en uansett.

"Everything will cum from different places"

(Kilde:

)

Oh, Jesus. Det var ille. Men Jagland var nesten like ille.

Gammel 10-12-09, 15:53   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Fremdeles mener jeg at disse ikke er dårlige i engelsk setningsoppbygging og ordforråd. Men uttalen og tonefaller suger ja. De mangler totalt gehør. Ja, jeg mener dette henger sammen med musikalitet.

Enig.

Gammel 10-12-09, 16:43   #46
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er elitistisk å godte seg slik over andre mennskers engelskuttale, gremme seg osv. Så fint for alle dere andre hvis dere snakker bedre engelsk enn Jagland, Stoltenberg og Solheim til sammen. Men jeg er sikker på at alle tre herrene gjør så godt de kan.

Merker meg forøvrig at engelskmenn (de jeg har møtt) ofte er uhyre ydmyke i forhold til det at andre nasjonaliteter i det hele tatt kan kommunisere meningsfylt på et annet språk enn morsmålet sitt, og at det er sjelden man kritiserer utlendinger for å ha dårlig engelsk. Så det er ikke sikkert at amerikaneren Obama heller er så sneversynt som norske språkfantomer tydeligvis er!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:03   #47
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes det er elitistisk å godte seg slik over andre mennskers engelskuttale, gremme seg osv. Så fint for alle dere andre hvis dere snakker bedre engelsk enn Jagland, Stoltenberg og Solheim til sammen. Men jeg er sikker på at alle tre herrene gjør så godt de kan.

Merker meg forøvrig at engelskmenn (de jeg har møtt) ofte er uhyre ydmyke i forhold til det at andre nasjonaliteter i det hele tatt kan kommunisere meningsfylt på et annet språk enn morsmålet sitt, og at det er sjelden man kritiserer utlendinger for å ha dårlig engelsk. Så det er ikke sikkert at amerikaneren Obama heller er så sneversynt som norske språkfantomer tydeligvis er!

Jeg skal ikke skryte av egen engelsk-uttale. Og jeg er helt enig i at de fleste amerikanere og briter har en forbilledlig ydmyk holdning til andres uttale, siden de selv ofte ikke har noe annetspråk.

Men likevel. Når man har en jobb hvor selve poenget er effektiv kommunikasjon på det språket man deler så mener jeg man gjør jobben sin bedre og mer profesjonellt om man tar seg bryet med å lære seg uttale og syntaks til det nivået at mottakeren ikke må bruke all sin konsentrasjon på å skjønne hva du sier, men kan tenke litt på hva du mener også. Dessuten er sjansen for misforståelser mindre, og samme hvor gode argumentene dine er har du små sjaner til å overtale noen om du ikke kan formulere dem godt. Så derfor mener jeg man kan krympe seg litt over at en toppmann i Europarådet snakker dølaengelsk like mye som om man kan over en lege som tror på homøpati, en fysiker som ikke kan regne eller en elektriker som stadig vekk kortslutter sikringsskapet.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:06   #48
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

At engelskuttalen til Jagland suger er jo en kjent sak, og det er ille å høre på. Likevel synes jeg det blir mobbete å gjøre som Dagbladet.no nettopp når de kjørte som toppsak at noen UiO-professorer ville bruke ham som undervisningseksempel for hvordan man ikke skal snakke. Teit fokus - selv om det føyer seg fint i rekka av "Her er presidentfruens nye sko" og andre Viktige Saker.

Det er forresten nok av statsledere fra land med engelsk som offisielt språk som har dårligere uttale enn Jagland. Look to Africa, liksom.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:28   #49
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Afrika? Uttalen kan man kanskje diskutere, men rytmen i språket har de på en helt annen måte mener jeg.

Signerer ellers Ulvefar 100%. Å gjøre en innsats for å kommunisere tydelig på det viktigste fremmedspråket i verden mener jeg faktisk er en del av jobben hans når han har den possisjonen han har.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:30   #50
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ønsker på ingen måte å mobbe, så det er sagt. Men jeg er dypt overrasket over at menn og kvinner som har engelsk som daglig språk i arbeid, ikke utvikler uttalelsenevnen etterhvert som de utvider ordforrådet.

Gammel 10-12-09, 17:35   #51
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenkte det samme. Minner meg om Thor Heyerdahl var under OL i 94.

(Kilde:

)

Sist redigert av Joika : 10-12-09 kl 17:40.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:46   #52
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Afrika? Uttalen kan man kanskje diskutere, men rytmen i språket har de på en helt annen måte mener jeg.

Signerer ellers Ulvefar 100%. Å gjøre en innsats for å kommunisere tydelig på det viktigste fremmedspråket i verden mener jeg faktisk er en del av jobben hans når han har den possisjonen han har.

Annen, ja forsåvidt. "Korrekt engelsk"? Nåhvel. F.eks Mugabe og Mbeki har - imho - en kraftig aksent som med all tydelighet avslører geografisk opprinnelse, akkurat som Jagland har det.

Jagland kunne selvsagt godt tatt noen timer engelskundervisning, men jeg synes ikke egentlig han er i noen særstilling når det gjelder evnen diverse prominente figurer i internasjonal politikk har til å kommunisere godt på engelsk. Uten at jeg er det spor uenig i at uttalen hans suger, that is.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:50   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Solberg: "It's not the fart that kills you, it's the smell"

Er denne virkelig sann?

Gammel 10-12-09, 17:51   #54
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker jo at Invild Bryn fikk rollen som programleder for noe viktig (grand prix?) en gang, fordi hun visstnok var så god i engelsk. Jeg husker jeg var sjokkert.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 18:06   #55
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg vil ikke si at det er elitistisk å mene at mennesker i slike posisjoner bør ha en noenlunde decent uttale. Det er jo de som tilhører eliten. Dersom det samme hadde blitt hevdet om en eller annen Ola Nordmann som ikke hadde forutsetninger for å kunne bedre, så kunne jeg vært enig i den karakteristikken.

Og at de gjør så godt de kan får vi jo håpe. Igjen: Det skulle bare mangle. Det er jo jobben deres. Og ikke en hvilken som helst jobb heller. Men av og til er ikke "så godt de kan" godt nok. Det er ikke snakk om å perfeksjonere en britisk-engelsk uttale, men å snakke noenlunde begripelig og med god flyt. Når det blir så påfallende dårlig så tar det faktisk fokus bort fra det de prøver å si. Og det er jo veldig uheldig i denne sammenhengen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 18:07   #56
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingvild Bryn var horribel ja.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 18:16   #57
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Når det først skal pirkes, så heter det vel ikke "gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs skraks"?

Ellers er jeg helt på linje med Karamell, det har ikke noe med engelskkunnskapene til Jagland å gjøre, uttale og setnigsoppbygning er to forskjellige ting.

Gammel 10-12-09, 18:41   #58
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

WTF??? Hva var det for noe? Jeg ser på NRK nyheter nå, jeezez hva var det egentlig han prøvde å si?

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:16   #59
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke ment som mobbing Men altså:
den som bruker fremmedspråk omtrent daglig i jobben sin, burde virkelig tenke på å kurse seg litt i utalelsen....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 00:38   #60
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Jagland snakker glimrende engelsk jeg
Ordforråd, tempo, innhold og flyt er jo kjempebra! Greit nok, han har norsk schwung på uttalen, men jeg anbefaler egentlig hvem som helst å prøve å ta et opptak med seg selv på engelsk og så høre på det etterpå. Man har gjerne mer aksent enn man tror.
Jagland er ikke SÅ ille altså!

Mulig jeg er påvirket etter 2 lange dager i møter med hauger med italienere, tyskere og franskmenn som radbrekker engelsk så til de grader verre enn Jagland, og som så absolutt burde kunne bedre - gitt sine stillinger.

(jeg har forøvrig jobbet i utlandet med engelsk som arbeidsspråk 7 år og jobber i Norge nå med masse engelsk på jobb, bodd med en amerikaner i 12 år. Så jeg burde jo være vant til god engelsk, sånn sett)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.