Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-09, 09:11   #161
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Tiligere har jeg bestandig hatt juleferie(student) eller vært i perm. når det har vært jul.
Men i år så må jeg jobbe. Så snoopy skal i barnehagen på mandag. Jeg jobber 10 til 16 , mann jobber 10- 14. (for en gang skyld. Ellers har han jobbet helt vanlige skiftdager i romjule og sånt da han jobbet på en kjemi fambrikk som hadde folk på 24\7)
Turbo må vi gjemme en annen plass
De andre dagene jobber jeg 16\18-24 så da er vi hjemme å koser oss ilag
Skal jobbe 13 til 19 på nyttårsaften :snufs:

Gammel 22-12-09, 09:19   #162
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ja, lillemann skal 3 dager i romjula, de to store skal være noen dager hos pappaen sin. Både mannen og jeg jobber.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 09:24   #163
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har far og søsken fri, så da har barnehagebarnet fri også. Hun hadde vært i barnehagen hvis begge hadde jobbet, men ikke hvis noen har fri.

Gammel 22-12-09, 09:31   #164
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis en barnehage faktisk velger å holde åpent, får jeg da virkelig håpe de har åpnet for muligheten for at det faktisk kan dukke opp noen barn.

Private barnehager kan velge om de vil ha åpent eller ikke. Kommunale kan ikke det, hvertfall ikke i Oslo.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 09:42   #165
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Jeg jobber i barnehage og skal jobbe i romjulen, syns bare det er kos med barna da jeg, de få barna som kommer har vi da endelig masse tid sammen med og både barna og vi ansatte nyter denne ekstra kosen og kontakten vi får på sånne dager da vi er få. Så til dere foreldre som jobber, jobb med god samvittighet og kos dere i helgene og ettmiddagene, barna deres har det veldig bra på dagen

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 09:59   #166
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men det er da ikke snakk om å beslaglegge plasser i jula for så å ikke dukke opp. Det er respektløst, det synes selv vi som bruker barnehagen uten at vi har behov for det.

Og slikt ser vi hvert år, jul og påske og sommerferie. Foreldre skriver på at barna skal komme, men dukker allikevel ikke opp. Husker et år at over halvparten av de 36 barna som var satt opp til å komme, ikke kom allikevel.

De ansatte i barnehager har ofte avspasering som de må ta ut. Jeg synes det er greiere om folk som har fri kan ha barna hjemme i romjul/påske, slik at de ansatte kan avspasere da. Alternativet er jo at de må ta ut avspasering gjennom året, med fulle barnegrupper. Da kan det bli slik at avdelingen f.eks ikke kommer seg på tur fordi de er for få voksne.

Der jeg jobber stenger vi i romjulen, så jeg har barna hjemme.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 10:23   #167
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Private barnehager kan velge om de vil ha åpent eller ikke. Kommunale kan ikke det, hvertfall ikke i Oslo.

Sånn er det og i Akershus.

Og vår datter er fri i dag og frem til mandag, da skal hun to dager i bhg.en, 9-12. Og så er hun fri igjen frem til 4.1.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 10:30   #168
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen er åpen, men gutta er hjemme, for jeg tar ferie - og det samme gjør gubben.

Gammel 22-12-09, 10:38   #169
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Teofelia:Jeg synes, som sagt, at det er merkelig, ja. Jeg holder også mine barn borte fra SFO/barnehage i de fleste ferier. Siden jeg er lærer, har jeg god mulighet for det.Jeg har likevel aldri tenkt på at de bør holdes hjemme pga avspaseringsmuligheten for de ansatte. Det satser jeg på at barnehagen klarer å ordne selv. Mange barnehager har jo stengt mellom jul og nyttår, ikke sant? Hvis en barnehage faktisk velger å holde åpent, får jeg da virkelig håpe de har åpnet for muligheten for at det faktisk kan dukke opp noen barn.

Selvsagt KAN det dukke opp barn. F.eks min sønn dukker opp, da vi skal jobbe. Men jeg synes det er veldig dårlig gjort å skrive han opp og så ringe inn og si; nei, vi gidder ikke. For da tar man ikke hensyn, da tenker man ikke på at kanskje andre også kunne tenke seg litt fri i jula.

Akkurat i juleferien synes jeg at de bør kunne vite omtrent hvor mange som kommer - sånn at så mange som mulig får muligheten til å ta fri. Helt sikkert noen som synes det er OK å jobbe også - og fint er det, men jeg synes man skal respektere de barnehageansattes behov for å kunne planlegge feriene sine og ikke nærmest være i beredskap i tilfelle alle ungene skulle finne det for godt å dukke opp.

Skulle det derimot være situasjoner hvor man er usikker på om man trenger plassen av ulike grunner så regner jeg til og med at det er OK å si fra om det. De fleste forstår sunn fornuft. Det er når folk som du Rine så tydelig signaliserer at de gir fullstendig faen i andre mennesker at jeg blir provosert.

Gammel 22-12-09, 10:42   #170
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Hum.. er det så ille at barn kjeder seg? Trenger ikke barn å kjede seg litt? Må det skje noe rundt barn hele tiden? Er det ikke læring i å kunne finne på ting alene? (snakker om romjulen her ikke om mange uker)

Jeg forstår veldig godt dem som må jobbe altså, og de som av ulike helse eller familie situasjoner har foreldre som trenger fri alene! Men argumentasjon om at barna kjeder seg...?

(Forventer meg min første røde prikk )

Jeg skjønner ikke pointet med å skulle gjennomføre "koselige familiedager" med begrunnelsen barna trenger å kjede seg. Det henger overhodet ikke på greip for meg.

Gammel 22-12-09, 10:45   #171
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen er åpen, men vi tar fri. Barna har alltid fri i romjula, siden jeg alltid har fri de dagene selv.

Etter hva jeg så på døra på Ts avdeling, var kun ett eller to barn på hennes avdeling påmeldt i romjula. (Ferielappen henger på døra.)

Gammel 22-12-09, 10:46   #172
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

I år har de fri i romjula. I fjor var barnehageungen i barnehagen en dag i romjula.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 10:55   #173
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Minsten har siste dag i bhg før jul i dag, så blir det ferie fram til skolestart 4.januar.
Ungene har aldri vært i bhg i jula. En eller begge av oss foreldrene har alltid hatt fri/ferie.

Kunne ikke falle meg inn å sende ungen(e) i bhg i jula hvis det var voksne heime.

Gammel 22-12-09, 11:30   #174
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Minsten har siste dag i bhg før jul i dag, så blir det ferie fram til skolestart 4.januar.
Ungene har aldri vært i bhg i jula. En eller begge av oss foreldrene har alltid hatt fri/ferie.

Kunne ikke falle meg inn å sende ungen(e) i bhg i jula hvis det var voksne heime.

Det har ikke tidligere falt meg inn å nekte henne det når hun vil det selv. Men det har ikke falt meg inn å organisere livet mitt for å tilrettelegge arbeidsdagen for de barnehageansatte heller, faktisk. I'm just not that nice....

Gammel 22-12-09, 11:41   #175
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det har ikke tidligere falt meg inn å nekte henne det når hun vil det selv. Men det har ikke falt meg inn å organisere livet mitt for å tilrettelegge arbeidsdagen for de barnehageansatte heller, faktisk. I'm just not that nice....

Det er da ikke snakk om at du skal organisere livet ditt for å tilrette legge for de barnehageansatte. Det er snakk om at dersom du ikke skal benytte plassen så er det greit om du sier i fra at barnet skal ha fri. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å skjønne? At du velger å ha barnet ditt i barnehagen er da helt greit, men dersom det skulle vise seg at h*n likevel ikke kommer til å benytte plassen så går det jo an å si ifra.

Jeg syns mange av dere som skal benytte plassen misforstår det som blir sagt, at det virker som at dere føler at dere må forsvare valgene deres, det må dere jo ikke. Skal dere på jobb, trenger dere litt fri, har dere helseplager eller andre ting så er det jo ingen problem at barna er i barnehagen sålenge den er åpen. I vår barnehager bemanner vi utifra de som setter seg opp, og det er aldri noe problem å få noen til å jobbe, og fram til nå har det vært slik at de som har ønsket fri har fått det. Men det kan være noen som har noen få timer med avspasering, og dersom man da får beskjed om at barn ikke kommer likevel så er det mulig å få avviklet avspasering.

Gammel 22-12-09, 11:49   #176
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har noen ganger lurt på hvordan familier har nok feriedager til å ha fri både romjul, påskeuke, høstferie, vinterferie og 4 uker om sommeren sammen i tilegg til planleggingsdager.

Da det lurer jeg også på. I alle fall hvis hele familien skal ha ferie sammen. Da yngstemann gikk i barnehage, fikk vi en del sure kommentarer fra styrer om at hun synes han burde ha mer ferie (han hadde allerede mer enn det pålagte antall uker fri, men det var ikke bra nok, tydeligvis). Da jeg sa at det ikke gikk mht. jobb, sa styrer at det var da bare naturlig at man delte ferien og tok fire uker hver for seg. For vips, så hadde jo barnet åtte uker ferie.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 12:13   #177
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Da det lurer jeg også på. I alle fall hvis hele familien skal ha ferie sammen. Da yngstemann gikk i barnehage, fikk vi en del sure kommentarer fra styrer om at hun synes han burde ha mer ferie (han hadde allerede mer enn det pålagte antall uker fri, men det var ikke bra nok, tydeligvis). Da jeg sa at det ikke gikk mht. jobb, sa styrer at det var da bare naturlig at man delte ferien og tok fire uker hver for seg. For vips, så hadde jo barnet åtte uker ferie.

Jeg syns det er frekt jeg, at barnehagen legger seg opp i hvordan folk velger å avvikle ferien. Det eneste vi følger med på er at barna har det antall uker de skal ha, og at de har 2 uker sammenhengende på sommeren. Det kunne ikke falt meg inn å si noe sånt til foreldrene.

Gammel 22-12-09, 12:19   #178
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er da ikke snakk om at du skal organisere livet ditt for å tilrette legge for de barnehageansatte. Det er snakk om at dersom du ikke skal benytte plassen så er det greit om du sier i fra at barnet skal ha fri. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å skjønne? At du velger å ha barnet ditt i barnehagen er da helt greit, men dersom det skulle vise seg at h*n likevel ikke kommer til å benytte plassen så går det jo an å si ifra.

Det er jeg helt enig med deg i, men det er ikke det som står f.eks her:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Jeg ville ikke latt barnet velge det selv. Jeg vet at de fleste av de ansatte i vår barnehage liker å ha fri i romjula, og ikke planer om jeg bruker barnehagen som bemannet lekeplass for ungene mine hvis det medfører at en ekstra ansatt må jobbe i romjula i stedet for å være hjemme og ha ferie sammen med sine unger.

Så lenge jeg har mulighet for å være hjemme og ha ungene hjemme, så gjør jeg det. Helt uavhengig av verken brakkesyke eller behov for underholdning. Om ikke av annen grunn enn så av hensyn til de ansatte i barnehagen.

Gammel 22-12-09, 12:25   #179
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er jeg helt enig med deg i, men det er ikke det som står f.eks her:

Men om hun velger slik så betyr jo ikke det at du må gjøre det samme. Men jeg er faktisk enig med henne i forhold til det å la barna bestemme selv, det ville ikke jeg gjort heller. De får sjelden lov til å bestemme om de skal i barnehagen eller ikke. Om vi skulle vært her i romjula og ikke hatt noen muligheter for lekekamerater så kan det godt hende de hadde fått seg en tur i barnehagen.

Gammel 22-12-09, 12:35   #180
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag var jeg den første som leverte av avdelingen til både snuppa og knerten, og jeg leverte kl 08.20.

I morgen skal det ikke være så mange barn der (ungene mine blir der et par timer). De har det bedre i barnehagen enn å være med meg på butikken. Jeg ga beskjed om at jeg ikke kom til å levere før 08 - 08.30 og at de ikke behøvde å åpne kl 06.45 for min del. Jeg sa også at jeg ikke tror noen tok det fornærmende opp OM de spurte omtrentlig når ungene skulle leveres. Men det turte ikke ped.leder på minstens avdeling. Ville du reagert om du ble spurt om oppmøtetidspunkt på lille julaften?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.