|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?
Lurer jeg på også..... |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Nei, når det gjelder dette med de ansattes ferie så er jeg helt med på den, altså. Jeg tenkte mer på denne gjengs oppfatningen om at de stakkars barna må få fri de også, akkurat som om alle barn helst vil slippe barnehagen og heller være hjemme, for jeg har en seksåring som har vært helt motsatt av det. Hun har som sagt alltid hatt fri i romjulen og påsken og sånt og kommer alltid til å ha det.
|
|
|
#143 |
|
Bedreviter
|
Vi avspaserer masse. Vi har fleksible jobber og kan stort sett styre arbeidstiden selv. Det er for eksempel ikke noe problem for noen av oss å avspasere en uke eller to om sommeren eller jule- og påskeferien, for da er det veldig rolig på jobb. Å jobbe seg opp plusstid er definitivt ikke noe problem for noen av oss. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Bedreviter
|
Jeg har en syvåring som veldig lett blir brakkesyk hvis hun ikke har venner rundt seg. Vi løser dette ved å invitere masse unger på besøk i romjula. (Det er en langt større utfordring om sommeren, når mange fler er bortreist.) |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnehage i romjula?Vi avsparerer, flekser og bruker besteforeldre og tanter og onkler.
|
|
|
#146 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Vi har heldigvis også venner med jevnaldrende barn som vi har endel kontakt med i ferier og sånt, mine nærmeste venninner har barn på akkurat samme alder som begge mine, det er helt knall. Så det har ikke vært et så stort problem her, heldigvis.
|
|
|
#147 |
|
© All rights reserved
|
Kanskje de har lærerforeldre? |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Barnehage i romjula?Jeg har ungene i barnehagen sånn at jeg kan sitte med beina i sofaen, surfe litt på FB, FP, MK og whatever, spise litt julesnop i fred og ro, se litt på tv, og så være glad for å se ungene igjen. : peace&love : Og vaske badet, vaske kjøkkenet, handle julematen, ha sex med mannen som jobber kveldsskift, spille en trall på pianoet uten at det kommer unger løpende som skal spille "bættetoa" (gubba noa beit seg i toa), sove litt på sofaen siden jeg satt oppe lenge kvelden før...
|
|
|
#150 |
|
Halloen!
Skiføre, jo! |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Bedreviter
|
Hvorfor er det så merkelig, synes du? Er det en veldig snodig ting å prøve å ta hensyn til andre, når man har mulighet for det? |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Halloen!
Sv: Barnehage i romjula?Teofelia:Jeg synes, som sagt, at det er merkelig, ja. Jeg holder også mine barn borte fra SFO/barnehage i de fleste ferier. Siden jeg er lærer, har jeg god mulighet for det.Jeg har likevel aldri tenkt på at de bør holdes hjemme pga avspaseringsmuligheten for de ansatte. Det satser jeg på at barnehagen klarer å ordne selv. Mange barnehager har jo stengt mellom jul og nyttår, ikke sant? Hvis en barnehage faktisk velger å holde åpent, får jeg da virkelig håpe de har åpnet for muligheten for at det faktisk kan dukke opp noen barn. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Barnehage i romjula?Er dere sikker på at alle vil ha fri? Spesielt de ansatte på SFO som er timesbetal vil jo ha et reelt inntektstap på det. I vår barnehag slo de sammen avdelingene og det var ingen som måtte jobbe. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes det er forskjell på jule- og påskeferier og på sommerferier. Om sommeren er det mye større rom for fleksibilitet. For mange spiller det mindre rolle om de tar ferien i juni, juli eller august så lenge de får ferien sin, og de ukene som er viktige for noen er mindre viktige for andre. I romjula og i påskeuken er det ikke slik fleksibilitet; enten så har man fri eller så har man ikke fri. Det nytter ikke å la halvparten ta fri siste uka i desember mens andre halvparten får fri første uka i januar.
Jeg har aldri sett på romjula som "helt ordinære arbeidsdager". I mitt hode er dette dager da veldig mange ønsker å ta fri hvis de blir gitt mulighet for det, og for meg er det naturlig å ha dette i bakhodet hvis tanken om å gi ungene "et avbrekk" melder seg. Utover det ville ikke jeg heller latt det styre meg så veldig. Jeg ville for eksempel ikke vurdert å skaffe barnevakt til ungene av hensyn til de ansatte hvis jeg selv skulle jobbe. Jeg ville heller ikke ha nølt med å benytte barnehageplassen hvis jeg var syk eller av andre grunner syntes det var nødvendig, men hvis den eneste grunnen var at ungene ville ha underholdning, hadde trolig hensynet til de ansatte satt en stopper for akkurat det.
Hvis du leser av det jeg skriver at barn "bør holdes hjemme i romjulen av hensyn til de ansatte" og at de ansattes mulighet for avspasering skal være opp til foreldrene å avgjøre, så har jeg enten uttrykt meg ualminnelig klossete, du har feillest det jeg skriver til de grader eller du er bare ute etter å vrenge på utsagnene mine. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Det er da ikke merkelig? Alle i arbeid må da kunne avspassere når det er mulighet for det? De i barnehage har kanskje også familier og ønsker å være hjemme med barna sine? eller kanskje reise vekk?
|
|
|
#158 |
|
can-jur
|
Sv: Barnehage i romjula?Nei, vi bruker aldri barnehagen i romjul og påske.
|
|
|
|
#159 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Men det er da ikke snakk om å beslaglegge plasser i jula for så å ikke dukke opp. Det er respektløst, det synes selv vi som bruker barnehagen uten at vi har behov for det.
|
![]() |
|
|