Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-09, 00:52   #141
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har noen ganger lurt på hvordan familier har nok feriedager til å ha fri både romjul, påskeuke, høstferie, vinterferie og 4 uker om sommeren sammen i tilegg til planleggingsdager.

Lurer jeg på også.....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:54   #142
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, når det gjelder dette med de ansattes ferie så er jeg helt med på den, altså. Jeg tenkte mer på denne gjengs oppfatningen om at de stakkars barna må få fri de også, akkurat som om alle barn helst vil slippe barnehagen og heller være hjemme, for jeg har en seksåring som har vært helt motsatt av det. Hun har som sagt alltid hatt fri i romjulen og påsken og sånt og kommer alltid til å ha det.

Gammel 22-12-09, 00:55   #143
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Lurer jeg på også.....

Vi avspaserer masse. Vi har fleksible jobber og kan stort sett styre arbeidstiden selv. Det er for eksempel ikke noe problem for noen av oss å avspasere en uke eller to om sommeren eller jule- og påskeferien, for da er det veldig rolig på jobb. Å jobbe seg opp plusstid er definitivt ikke noe problem for noen av oss.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:57   #144
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei, når det gjelder dette med de ansattes ferie så er jeg helt med på den, altså. Jeg tenkte mer på denne gjengs oppfatningen om at de stakkars barna må få fri de også, akkurat som om alle barn helst vil slippe barnehagen og heller være hjemme, for jeg har en seksåring som har vært helt motsatt av det. Hun har som sagt alltid hatt fri i romjulen og påsken og sånt og kommer alltid til å ha det.

Jeg har en syvåring som veldig lett blir brakkesyk hvis hun ikke har venner rundt seg. Vi løser dette ved å invitere masse unger på besøk i romjula. (Det er en langt større utfordring om sommeren, når mange fler er bortreist.)

Gammel 22-12-09, 00:58   #145
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi avsparerer, flekser og bruker besteforeldre og tanter og onkler.

Og har 6 ukers ferie hver.

Gammel 22-12-09, 00:59   #146
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har en syvåring som veldig lett blir brakkesyk hvis hun ikke har venner rundt seg. Vi løser dette ved å invitere masse unger på besøk i romjula. (Det er en langt større utfordring om sommeren, når mange fler er bortreist.)

Vi har heldigvis også venner med jevnaldrende barn som vi har endel kontakt med i ferier og sånt, mine nærmeste venninner har barn på akkurat samme alder som begge mine, det er helt knall. Så det har ikke vært et så stort problem her, heldigvis.

Gammel 22-12-09, 01:01   #147
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen ganger lurt på hvordan familier har nok feriedager til å ha fri både romjul, påskeuke, høstferie, vinterferie og 4 uker om sommeren sammen i tilegg til planleggingsdager.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Lurer jeg på også.....

Kanskje de har lærerforeldre?

Vi jobber begge i skolen og i år er ungene hjemme med oss og har juleferie. Det har ikke alltid vært slik, vi har begge jobbet turnus tidligere, og da måtte ungene gå i barnehagen i romjulen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 01:01   #148
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette med avspasering til de ansatte i barnehagen noe man bør tenke over, altså? Har barnehagen åpent, kan vel barna gå der hvis foreldrene ønsker det, eller har behov for det? Skal vi slutte å handle mat mellom 20.00 og 21.00 fordi det da kanskje holder med bare to i kassen på Rema? Merkelig argument, høyst merkelig.

Mine barn skal, naturlig nok, ikke i barnehagen i romjula. Tror ikke de var der da de gikk i barnehagen heller. Vi lot/lar dem ikke velge om de vil gå eller ikke hvis vi ønsker at de skal være hjemme. Det er vel ikke verre enn å si at "i dag har vi fri?" Og ang.brakkesyke: Det er mulig for foreldre også å gå ut med barna, dere vet det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 01:09   #149
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ungene i barnehagen sånn at jeg kan sitte med beina i sofaen, surfe litt på FB, FP, MK og whatever, spise litt julesnop i fred og ro, se litt på tv, og så være glad for å se ungene igjen. : peace&love : Og vaske badet, vaske kjøkkenet, handle julematen, ha sex med mannen som jobber kveldsskift, spille en trall på pianoet uten at det kommer unger løpende som skal spille "bættetoa" (gubba noa beit seg i toa), sove litt på sofaen siden jeg satt oppe lenge kvelden før...

Ja, you name it. Nå følte jeg plutselig igjen at vi har behov for barnehage i romjula, selv om vi egentlig ikke har det.

Gammel 22-12-09, 01:09   #150
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke nå nei. :fryser:

Skiføre, jo!
I morgen blir det garantert skitur.
Må bare trykke i meg noen pepperkaker med "de andre" barna mine først, før jeg kan "snøre min sekk."

Gammel 22-12-09, 01:12   #151
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ingen skiføre og alt for kaldt her.

Gammel 22-12-09, 01:20   #152
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er dette med avspasering til de ansatte i barnehagen noe man bør tenke over, altså? Har barnehagen åpent, kan vel barna gå der hvis foreldrene ønsker det, eller har behov for det? Skal vi slutte å handle mat mellom 20.00 og 21.00 fordi det da kanskje holder med bare to i kassen på Rema? Merkelig argument, høyst merkelig.

Hvorfor er det så merkelig, synes du? Er det en veldig snodig ting å prøve å ta hensyn til andre, når man har mulighet for det?

På Blobbens avdeling er det tre ansatte. Tre personer som jeg har et godt forhold til, kjenner forholdsvis godt og liker og respekterer. Er det en snodig ting hvis jeg tenker meg om to ganger før jeg av rent egoistiske grunner bidrar til at en av dem må være på jobb i romjula fremfor å kunne ta ferie, når jeg selv gleder meg så veldig til min egen ferie? Det er 14 barn i Blobbens avdeling, hvilket betyr at det faktisk kunne spille en rolle hvorvidt vi valgte å benytte barnehageplassen eller ikke.

På Frøknas SFO var det ingen som ønsket å benytte seg av åpningstiden på jule- og nyttårsaften, noe som medførte at SFO kunne holde stengt og alle de ansatte fikk fri – noe jeg er sikker på at mange av dem satte pris på. Er det snodig å ha slikt i bakhodet når man bestemmer seg for om man vil bruke SFO-plassen eller ikke? Når man er i en slik situasjon som vi er, at det er helt uproblematisk å holde ungene hjemme.

Jeg synes det er merkelig at du synes det er merkelig å ta hensyn til andre.

Gammel 22-12-09, 01:27   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Teofelia:Jeg synes, som sagt, at det er merkelig, ja. Jeg holder også mine barn borte fra SFO/barnehage i de fleste ferier. Siden jeg er lærer, har jeg god mulighet for det.Jeg har likevel aldri tenkt på at de bør holdes hjemme pga avspaseringsmuligheten for de ansatte. Det satser jeg på at barnehagen klarer å ordne selv. Mange barnehager har jo stengt mellom jul og nyttår, ikke sant? Hvis en barnehage faktisk velger å holde åpent, får jeg da virkelig håpe de har åpnet for muligheten for at det faktisk kan dukke opp noen barn.

Gammel 22-12-09, 01:32   #154
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har alltid tatt våre fri så sant vi har hatt mulighet (og det har vi hittil alltid hatt).

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 01:33   #155
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Er dere sikker på at alle vil ha fri? Spesielt de ansatte på SFO som er timesbetal vil jo ha et reelt inntektstap på det. I vår barnehag slo de sammen avdelingene og det var ingen som måtte jobbe.

2 uker kan være lenge for en liten en som er vant til sin rutine og trives med den. For meg har det heller vært viktig med kortere dager i hverdagen og å kunne ta fridager når det har passet slik eller barnt har trengt et avbrekk

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 02:16   #156
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Gjelder dette hensynet til ansatte alle skoleferier?

Jeg synes det er forskjell på jule- og påskeferier og på sommerferier. Om sommeren er det mye større rom for fleksibilitet. For mange spiller det mindre rolle om de tar ferien i juni, juli eller august så lenge de får ferien sin, og de ukene som er viktige for noen er mindre viktige for andre. I romjula og i påskeuken er det ikke slik fleksibilitet; enten så har man fri eller så har man ikke fri. Det nytter ikke å la halvparten ta fri siste uka i desember mens andre halvparten får fri første uka i januar.

Sitat:

Jeg tenker at det er snakk om hverdager (helt ordinære arbeidsdager). Det å ha fri da er en luksus jeg absolutt unner barnehageansatte, men ikke nok til at jeg hadde latt det styre meg veldig i forhold til om jeg meldte behov for plassen eller ei.

Jeg har aldri sett på romjula som "helt ordinære arbeidsdager". I mitt hode er dette dager da veldig mange ønsker å ta fri hvis de blir gitt mulighet for det, og for meg er det naturlig å ha dette i bakhodet hvis tanken om å gi ungene "et avbrekk" melder seg. Utover det ville ikke jeg heller latt det styre meg så veldig. Jeg ville for eksempel ikke vurdert å skaffe barnevakt til ungene av hensyn til de ansatte hvis jeg selv skulle jobbe. Jeg ville heller ikke ha nølt med å benytte barnehageplassen hvis jeg var syk eller av andre grunner syntes det var nødvendig, men hvis den eneste grunnen var at ungene ville ha underholdning, hadde trolig hensynet til de ansatte satt en stopper for akkurat det.

Teofelia:Jeg synes, som sagt, at det er merkelig, ja. Jeg holder også mine barn borte fra SFO/barnehage i de fleste ferier. Siden jeg er lærer, har jeg god mulighet for det.Jeg har likevel aldri tenkt på at de bør holdes hjemme pga avspaseringsmuligheten for de ansatte. Det satser jeg på at barnehagen klarer å ordne selv. Mange barnehager har jo stengt mellom jul og nyttår, ikke sant? Hvis en barnehage faktisk velger å holde åpent, får jeg da virkelig håpe de har åpnet for muligheten for at det faktisk kan dukke opp noen barn.

Hvis du leser av det jeg skriver at barn "bør holdes hjemme i romjulen av hensyn til de ansatte" og at de ansattes mulighet for avspasering skal være opp til foreldrene å avgjøre, så har jeg enten uttrykt meg ualminnelig klossete, du har feillest det jeg skriver til de grader eller du er bare ute etter å vrenge på utsagnene mine.

Gammel 22-12-09, 07:42   #157
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Det er da ikke merkelig? Alle i arbeid må da kunne avspassere når det er mulighet for det? De i barnehage har kanskje også familier og ønsker å være hjemme med barna sine? eller kanskje reise vekk?
Om det kommer ett eller to barn i romjulen er det da ikke vits i med 4 voksne? Jeg syns det er høyst merkelig at det ikke er mulig å ta hensyn til andre mennesker i vårt eget samfunn. Spesielt nå i juletider. Barna er jo 100% velkommen i barnehagen om foreldrene ønsker det, men det må jo være mulig å få avklart hvem som skal komme og hvor mange barn de blir på forhånd så de kan legge opp planer om aktiviteter og avspassering.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 08:36   #158
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi bruker aldri barnehagen i romjul og påske.
Begge jobber, men det gjør vi jo alltid.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 08:37   #159
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Om det kommer ett eller to barn i romjulen er det da ikke vits i med 4 voksne? Jeg syns det er høyst merkelig at det ikke er mulig å ta hensyn til andre mennesker i vårt eget samfunn.

Men det er da ikke snakk om å beslaglegge plasser i jula for så å ikke dukke opp. Det er respektløst, det synes selv vi som bruker barnehagen uten at vi har behov for det.

Gammel 22-12-09, 09:05   #160
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har aldri sett på romjula som "helt ordinære arbeidsdager".

For veldig mange yrkesgrupper er romjula vanlige arbeidsdager.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.