|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?
Jeg er kanskje litt vel farget av situasjonen jeg selv er i. Svigerfamilien er av typen som bruker vanvittige summer på julegaver, og føler man seg gjerne presset til å gi tilsvarende tilbake. Jeg gjør i alle fall det. Nå har vi god økonomi og har råd til det, men det var en lang periode vi hadde temmelig dårlig råd. Det er også et så massivt gaveberg på julaften, at jentene ikke et eneste år har giddet å pakke opp alt. De går rett og slett lei fordi det er for mye. Svigers bruker masse penger på gaver vi hverken trenger eller vil ha, og det nytter ikke si noe. Jeg syns det er ganske kvalmende, det hele. At vi sitter her og bruker så vanvittig mye penger på TULL (igjen, jeg snakker om egne erfaringer med gaver) mens mennesker sulter og lider andre steder. Det er ikke verdier jeg ønsker å formidle til mine barn.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg enig i at er dumt å bruke penger på. Hos oss gir også svigerforeldrene forholdsvis dyre gaver, men det er alltid etter en konferering med oss og som regel er det klær vi trenger + en leke av noe slag. Men å bare kjøpe for å kjøpe mener jeg også er tull!
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Skjønner. Gaver bare for gavenes skyld ser jeg ikke poenget med. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?Søsteren min og mannen har mye bedre råd enn resten av familien til sammen. De kjøper derfor veldig dyre gaver til niesene og nevøene sine. Vi voksne har tatt dette opp og forklart at vi ikke har mulighet til å matche prisen til deres barn. Det må da være lov å bruke hodet.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Er du klar over hvor mange som bruker over evne? Og kvalmen min har litt å gjøre med miljøaspektet også.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Hva med å heller gi litt til noen av de mange som ikke får en overdådig jul. Det er garantert noen i enhver klasse som ikke feirer jul etter de flestes standard. Til og med de som lukter ille kunne tenke seg en liten gave å pakke opp.
Miljømessig er jul en tid vi helst glemmer klimakrisen. Da er det nemlig et overforbruk i den vestlige verden som ikke ligne grisen. Hvor mye trenger vi egentlig å forbruke i løpet av desember? Det er som vi glemmer at det er miljøbelastende å produsere tingene vi kjøper, for ikke å glemme alt avfallet som produseres. |
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
I år kan jeg si |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Tenk så glade mottakerne blir. Det er så flott når noen gjør sånne ting. Julen er ubarmhjertig grusom for veldig mange mennesker som ikke får ta del i kjøpefesten alle andre tar del i. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|