|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: LikestillingAd likestilling og permisjon.
Dersom mor etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får far foreldrepenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres fars foreldrepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor har ikke rett til fødselpenger Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger kan far likevel få foreldrepenger i inntil 29 eller 39 uker. Du må ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor arbeider, studerer eller er syk (se ovenfor). Stønadsperioden regnes sammenhengende fra fødselen. Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far. Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far, slik at vedkommende kan få fedrekvoten og eventuelt dele den resterende perioden med biologisk mor til barnet. Retten forutsetter at adopsjonen skjer på et tidspunkt stønadsperioden for foreldrepenger løper og at krav om deling settes fram. Relatert innhold Så er det mine ord igjen. Dersom mor er sykemeldt under permisjonen sin, så er det mest sannsynlig faktisk, at mannen ikke får overta permisjonen, selv om legen anbefaler det, og mener det er det mest forsvarlige, så overprøver TK dette, og sier at diagnosen er "feil". Til tross for sykemelding og legeattest. Istedenfor anbefaler TK at pappa tar ut ulønnet omsorgspermisjon mens mammma går hjemme med lønnet omsorgspermisjon. Likestilleren i meg hylte, det kan ikke være mulig; men det er altså det, pappa kan gå hjemme med ulønnet permisjon samtidig med mamma, men mamma kan ikke gå hjemme i ulønnet permisjon samtidig som pappa. :gaaah: Og blant annet så lenge det eksisterer slik forskjellsbehandling så er det ikke likestilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling
Jeg håper at dette aldri kommer til å bli vedtatt. Hvis det blir det tror jeg at konsekvensen for mange barn er at mor slutter å amme, noe jeg hadde blitt nødt til om jeg begynte å jobbe igjen. Jeg akter ikke å slutte å amme mitt barn etter seks måneder, ikke pokker altså. Heldigvis er far veldig enig på dette punktet og innehenter den viktige farstiden likevel, selv om jeg er i mammapermisjon og grafser til meg disse månedene.
![]() |
#83 |
Ser lyst på livet
|
Men om du jobber i offentlig sektor har du rett til to timer lønnet ammepause fra jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Passiv
|
Det funket fint hos oss i hvert fall. Pappaen kom med lillegutt i lunchpausen hver dag, så fikk jeg ammet. Ingen problem. Så ammet jeg ham morgen, ettermiddag og kveld i tillegg. |
![]() |
![]() |
#85 |
ræv med ører
Det er mange ganger ammepausen i realiteten er vanskelig å gjennomføre. Dessuten har jeg så å si fullammet mine når de var seks måneder gamle, så to timer hjelper ikke noe særlig da.
![]() |
#86 |
ræv med ører
Det er flott at det gjorde det for dere. For oss hadde det ikke fungert, ikke minst av praktiske hensyn. (Jeg jobber blant annet skift og vi har ikke bil.
![]() |
#87 |
Protonterapeut
|
Men tror du det om denne tre-delingen også innebærer utvidelse av samlet tid?
![]() |
#88 |
ræv med ører
Det blir jo litt bedre. Men enhver mor som må slutte å amme "mot sin vilje" er en mor for mye, synes nå i hvert fall jeg. Jeg kjenner flere som har fullammet i åtte måneder, eller som ammer mange ganger i døgnet når barnet nærmer seg timånedersalderen.
![]() |
#89 |
Epikur
|
![]() Sv: LikestillingJeg skulle ønske det fantes en måte som BÅDE sikret lang amming og mer samvær og ansvar for far i spedbarnsperioden. :vilhaiposeogsekk:.
![]() |
#90 |
Snikende tiger
|
Utrolig flott at det funket fint for dere!
![]() |
#91 |
ræv med ører
![]() |
#92 |
Snikende tiger
|
![]() |
#93 |
Protonterapeut
|
![]() |
#94 |
ræv med ører
![]() Sv: LikestillingFor barnets del må jeg si at jeg tror at jeg heller vil sikre langvarig amming enn forlenget fedrepermisjon, hvis man ikke kan få i pose og sekk. Jeg tror faktisk at engasjerte fedre greier å "bonde" med babyene sine likevel, og vet at veldig mange er "tilstede" også utover de fem ukene med fedrepermisjon. Ammingen finnes det derimot ikke noen erstatning for.
![]() |
#95 |
Muligens verdt å vente på
|
Jeg er i grunnen aldeles fryktelig lei av at man argumenterer med amming mot at far skal få lovfestet rett til en større del av permisjonen. Morsmelk kan man gi barnet sitt ved å pumpe seg, dersom man ikke har anledning til å ta ammefri. Jeg synes det er viktigere at far er hjemme med barnet sitt, enn at mor synes det er upraktisk med brystpumpe.
![]() |
#96 |
Absolute Beginner
|
Det hadde vært det beste ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Ringskrømt
|
Dette er jeg veldig uenig i! Ikke alle får til å pumpe, og ammingen (altså barnets beste!) bør komme foran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
kamerat
|
![]() Sv: LikestillingArgh, ammeargumentet. Det er vel ikke veldig mange som foreslår å gi mor og far 6 måneder hver, er det vel? For det er jeg enig i at kan gå ut over langtidsamming. Om mor derimot får ni måneder og far seks, kan jeg ikke se at det skulle være til så voldsomt stort hinder for en lang og god ammeperiode. Da har man god tid til å introdusere fast føde i rolig tempo. Om man ikke får til å pumpe, går det fint an å amme 3–5 ganger i døgnet utenom arbeidstid.
![]() |
#100 |
Muligens verdt å vente på
|
Jeg er uenig i at barnets beste er amming. Jeg mener det er bedre at far og barn får være sammen.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|