Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 10:08   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Ad likestilling og permisjon.
Jeg har funnet ut at fødselspengene er fryktelig ulikestilt om jeg kan si det sånn ...
Og ja, jeg har brukt noen timer på å sette meg inn i lovverket.

Tatt fra NAV sine sider:
Uker som kan deles

Tar man utgangspunkt i den samlede stønadsperioden og trekker fra de ukene som er forbeholdt mor og far, gjenstår det 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 prosent av full lønn som dere på nærmere vilkår kan fordele dere i mellom.
Dersom far tar ut foreldrepenger må han ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor:

• arbeider helt eller delvis
  • tar offentlig utdanning på heltid
  • studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid
  • på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet
  • er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet
Dersom far tar ut foreldrepenger fordi mor er syk eller innlagt i helseinstitusjon, vil han kunne starte sin uttaksperiode allerede i de første seks ukene etter fødselen. Foreldrepenger i denne perioden er vanligvis forbeholdt mor.
Dersom mor etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får far foreldrepenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres fars foreldrepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid.
Mor har ikke rett til fødselpenger

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger kan far likevel få foreldrepenger i inntil 29 eller 39 uker. Du må ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor arbeider, studerer eller er syk (se ovenfor).
Stønadsperioden regnes sammenhengende fra fødselen.
Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far.
Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far, slik at vedkommende kan få fedrekvoten og eventuelt dele den resterende perioden med biologisk mor til barnet. Retten forutsetter at adopsjonen skjer på et tidspunkt stønadsperioden for foreldrepenger løper og at krav om deling settes fram.

Relatert innhold
Så er det mine ord igjen.

Dersom mor er sykemeldt under permisjonen sin, så er det mest sannsynlig faktisk, at mannen ikke får overta permisjonen, selv om legen anbefaler det, og mener det er det mest forsvarlige, så overprøver TK dette, og sier at diagnosen er "feil". Til tross for sykemelding og legeattest. Istedenfor anbefaler TK at pappa tar ut ulønnet omsorgspermisjon mens mammma går hjemme med lønnet omsorgspermisjon. Likestilleren i meg hylte, det kan ikke være mulig; men det er altså det, pappa kan gå hjemme med ulønnet permisjon samtidig med mamma, men mamma kan ikke gå hjemme i ulønnet permisjon samtidig som pappa. :gaaah:

Og blant annet så lenge det eksisterer slik forskjellsbehandling så er det ikke likestilling.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:32   #82
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg skal ikke svare på andres vegne, men det er en kjensgjerning at meste parten av fødselspermisjonen går til mor. Far får sine 5 uker, og så tar mor til seg resten og så kaller vi det mammapermisjon.
Slike ting får man ikke slutt på før man endrer hele systemet, f.eks. ved å innføre en 3-deling. En del til mor, en like stor del til far, og så kan de dele resten. Så har i hvert fall far en fair sjanse til å få ta del i denne viktige tiden han også.

Jeg håper at dette aldri kommer til å bli vedtatt. Hvis det blir det tror jeg at konsekvensen for mange barn er at mor slutter å amme, noe jeg hadde blitt nødt til om jeg begynte å jobbe igjen. Jeg akter ikke å slutte å amme mitt barn etter seks måneder, ikke pokker altså. Heldigvis er far veldig enig på dette punktet og innehenter den viktige farstiden likevel, selv om jeg er i mammapermisjon og grafser til meg disse månedene.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:35   #83
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg håper at dette aldri kommer til å bli vedtatt. Hvis det blir det tror jeg at konsekvensen for mange barn er at mor slutter å amme, noe jeg hadde blitt nødt til om jeg begynte å jobbe igjen. Jeg akter ikke å slutte å amme mitt barn etter seks måneder, ikke pokker altså. Heldigvis er far veldig enig på dette punktet og innehenter den viktige farstiden likevel, selv om jeg er i mammapermisjon og grafser til meg disse månedene.

Men om du jobber i offentlig sektor har du rett til to timer lønnet ammepause fra jobb.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:36   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det funket fint hos oss i hvert fall. Pappaen kom med lillegutt i lunchpausen hver dag, så fikk jeg ammet. Ingen problem. Så ammet jeg ham morgen, ettermiddag og kveld i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:37   #85
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men om du jobber i offentlig sektor har du rett til to timer lønnet ammepause fra jobb.

Det er mange ganger ammepausen i realiteten er vanskelig å gjennomføre. Dessuten har jeg så å si fullammet mine når de var seks måneder gamle, så to timer hjelper ikke noe særlig da.

Gammel 22-01-07, 12:38   #86
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det funket fint hos oss i hvert fall. Pappaen kom med lillegutt i lunchpausen hver dag, så fikk jeg ammet. Ingen problem. Så ammet jeg ham morgen, ettermiddag og kveld i tillegg.

Det er flott at det gjorde det for dere. For oss hadde det ikke fungert, ikke minst av praktiske hensyn. (Jeg jobber blant annet skift og vi har ikke bil. )

Gammel 22-01-07, 12:38   #87
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror du det om denne tre-delingen også innebærer utvidelse av samlet tid?
Altså at man får et helt år med 100 % lønn?

Gammel 22-01-07, 12:42   #88
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men tror du det om denne tre-delingen også innebærer utvidelse av samlet tid?
Altså at man får et helt år med 100 % lønn?

Det blir jo litt bedre. Men enhver mor som må slutte å amme "mot sin vilje" er en mor for mye, synes nå i hvert fall jeg. Jeg kjenner flere som har fullammet i åtte måneder, eller som ammer mange ganger i døgnet når barnet nærmer seg timånedersalderen.

Gammel 22-01-07, 12:43   #89
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske det fantes en måte som BÅDE sikret lang amming og mer samvær og ansvar for far i spedbarnsperioden. :vilhaiposeogsekk:.

Gammel 22-01-07, 12:44   #90
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Utrolig flott at det funket fint for dere! Dessverre er dette så individuelt at det ikke alltid er gjennomførtbart. Noen pendler lang vei til/fra jobb, noen (som Olympia og oss selv) har ikke bil, i min jobb er vi kun en på jobb... Det er mange praktiske grunner til at det ikke alltid funker. Og da er det gjerne flere grunner kombinert, ikke bare en.

Men som jeg sa, ingenting er bedre enn når de som kan får det til!

Gammel 22-01-07, 12:44   #91
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg skulle ønske det fantes en måte som BÅDE sikret lang amming og mer samvær og ansvar for far i spedbarnsperioden. :vilhaiposeogsekk:.

:furter:

Gammel 22-01-07, 12:45   #92
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gammel 22-01-07, 12:48   #93
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 22-01-07, 12:48   #94
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

For barnets del må jeg si at jeg tror at jeg heller vil sikre langvarig amming enn forlenget fedrepermisjon, hvis man ikke kan få i pose og sekk. Jeg tror faktisk at engasjerte fedre greier å "bonde" med babyene sine likevel, og vet at veldig mange er "tilstede" også utover de fem ukene med fedrepermisjon. Ammingen finnes det derimot ikke noen erstatning for.

Gammel 22-01-07, 12:56   #95
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i grunnen aldeles fryktelig lei av at man argumenterer med amming mot at far skal få lovfestet rett til en større del av permisjonen. Morsmelk kan man gi barnet sitt ved å pumpe seg, dersom man ikke har anledning til å ta ammefri. Jeg synes det er viktigere at far er hjemme med barnet sitt, enn at mor synes det er upraktisk med brystpumpe.

Helst skulle jeg ønske man kunne få et år begge to. Men så lenge vi ikke har det, unner jeg far og barn mer enn de 6 ukene sammen.

Gammel 22-01-07, 12:59   #96
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det hadde vært det beste ja. Jeg er veldig for mer permisjon totalt, men at den økte tiden ble forebeholdt pappaen. Dette ville også hatt ringvirkninger i arbeidslivet. Hvis alle småbarnsfedre ble borte fra jobben et halvår eller så ville de ikke vært så mye mer attraktive å ansette.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:00   #97
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg er i grunnen aldeles fryktelig lei av at man argumenterer med amming mot at far skal få lovfestet rett til en større del av permisjonen. Morsmelk kan man gi barnet sitt ved å pumpe seg, dersom man ikke har anledning til å ta ammefri. Jeg synes det er viktigere at far er hjemme med barnet sitt, enn at mor synes det er upraktisk med brystpumpe.

Helst skulle jeg ønske man kunne få et år begge to. Men så lenge vi ikke har det, unner jeg far og barn mer enn de 6 ukene sammen.

Dette er jeg veldig uenig i! Ikke alle får til å pumpe, og ammingen (altså barnets beste!) bør komme foran.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:06   #98
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argh, ammeargumentet. Det er vel ikke veldig mange som foreslår å gi mor og far 6 måneder hver, er det vel? For det er jeg enig i at kan gå ut over langtidsamming. Om mor derimot får ni måneder og far seks, kan jeg ikke se at det skulle være til så voldsomt stort hinder for en lang og god ammeperiode. Da har man god tid til å introdusere fast føde i rolig tempo. Om man ikke får til å pumpe, går det fint an å amme 3–5 ganger i døgnet utenom arbeidstid.

Hilsen langtidsammende feminist-Tinetoff

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:35   #99
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dette er jeg veldig uenig i! Ikke alle får til å pumpe, og ammingen (altså barnets beste!) bør komme foran.

Gammel 22-01-07, 13:45   #100
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er uenig i at barnets beste er amming. Jeg mener det er bedre at far og barn får være sammen.

Jeg mener selvfølgelig at man skal amme barnet sitt om man kan. Jeg mener også at far og barn kan ha et godt og nært forhold selv om han ikke tar ut pappaperm. Men tida i permisjon er helt speiell. God og nær. Man opplever noe eget. Jeg ønsker at min mann og barnet hans skal få oppleve det de også. For meg er det viktigere enn at jeg skulle gitt babyen min et ekstra måltid melk om dagen. Å begynne å jobbe betyr ikke at man trenger å slutte med amming. Men det blir gjerne redusert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.