Sv: Likestilling
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Hvorfor er det så mange som skriker så jævlig høyt om likestilling? Er dere virkelig interessert i å være akkurat like en mann? For det er jo det betydningen er; at kjønnene er likestilte, nemlig like hverandre.
Som tidligere sagt, så er akkurat den definisjonen din personlig. Men ok, jeg kan godt diskutere det du snakker om her. Har hørt flere si akkurat det samme: "Har du lyst å være akkurat lik en mann da?" Det virker som du oppriktig lurer på det, så jeg skal svare oppriktig fra mitt ståsted.
Jeg har mindre til felles med den typiske dame enn den typiske mann. Så om jeg måtte ha valgt: ja heller være helt lik menn enn å holde på den kjønnsrollen som er tradisjonell. Det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret gikk stort sett ut på at mennene tok alle de kule jobbene og lot de kjedelige være igjen til damene. Mannsoppgavene er mye morsommere og mer givende, de tradisjonelle kvinneoppgavene er ofte repetitive og lite synlige.
Jeg synes det er mye mindre pes og strev å fikse bilen fra tid til annen enn å ta gulvvasken. Jeg ofrer glatt dette at menn holder opp døren mot å slippe å være den eneste i huset som rydder.
Du snakket også om at man ønsker å ha sine kvinnegreier for seg selv, og jeg sitter og tenker etter, det er faktisk ingenting jeg kommer på som er verdt å beholde. Har du noen eksempler på hva du synes er viktig?
Jeg mener at i et samfunn som er likestilt er det plass til personer, også de som ikke faller inn i kjønnsrollemønsteret.
At det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret passer deg øyensynlig godt er flott det, men for meg er det bare herk.