Sv: Likestilling
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Hva er kvinnegreier? Er det å stryke klær en kvinnegreie? Er det å skru bil en mannegreie? Får andre kvinner blande seg inn i kvinnegreiene dine bare ikke menn?
For meg er det en mannegreie å skru bil, for deg er det kanskje en kvinnegreie. Stryking av klær er vel hverken den ene eller det andre.
Det jeg mener er at om man er fornøyd med den fordelingen man for eksempel har i hjemmet så bør det være unødvendig å påstå at man ikke har likestilling. Det er ikke slik at man må nødvendigvis måtte gjøre det som ofte defineres som manne og kvinnegreier bare for at det skal være likestilling. Så lenge arbeidsoppgavene verdsettes for det den er så kan det vel ikke spille noen som helst rolle hvem som utfører dem.
I barnehagen der eldstemann gikk ble det en veldig diskusjon på dette med at det var mennene som bygget trehytte til ungene, det var mennene som viste ungene hvordan en motor var skrudd sammen. Det ble bestemt at man skulle snu på dette, mennene skulle være med på håndarbeid og kvinnene skulle bygge hytte.. alt skulle skje i likestillingens ånd. Da har man mistforstått hele meningen med likestilling i mine øyne. Både kvinnene og mennene skal verdsettes for den jobben de gjør uavhengig av om de gjør såkalt kvinne eller manneting.
Sitat:
Mener du at egenskaper i stor grad er knyttet til kjønn? Hvilke egenskaper snakker du om?
Fysiske egenskaper som for eksempel styrke er knyttet til kjønn.
|