Sv: Statussymbol
Jeg tror jeg skjønner hva Elin mener.
Muligens er dette fordi jeg kjenner den type mennsker som hun beskriver i RL. Jeg oppfattet spørsmålet hennes om noen er "bedre" enn andre mer på den måten jeg selv oppfatter det. Og jeg oppfatter det dithen at enkelte synes det er prisverdig å klare seg uten bil, men samtidig dra på en masse eksotiske ferier verden rundt. Og jeg spør meg selv om det ikke er like prisverdig og ha en gammel rånebil, men aldri reise lengre på ferie enn til Sverige (i selsamme rånebil. ). Og er det ikke like uansvarlig miljømessig å reise på langweekender til andre land som å ha ei hytte? Og er det ikke bedre å bruke norsk energi (som så vidt jeg er rimelig "ren") enn andre lands energi?
Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg sikkert har mine svin på skogen. Hytte på Oppdal ville jeg ikke hatt om jeg fikk kastet den etter meg, men det betyr neppe at jeg er mer miljøbevisst enn de som har det. Og det er slik jeg oppfatter Elin sine innlegg. At man kan ikke nødvendigvis måle miljøbevissthet på en "enkel" måte.
Kanskje jeg feks er et gigantmiljøsvin fordi jeg jobber med data? For alt det jeg vet så forårsaker dataindustrien enorme miljøutslipp. Jeg har ikke den fjerneste anelse. Jeg fikk vite for 14 dager siden at de høye NOx (?) utlippene bioenergi var problematiske i forhold til feks gasskraftverk. Jeg tror rett og slett dette er for komplekse spørsmål til at vi kan koke de ned til: Du har hytte i Oppdal = miljøsvin, Jeg har det ikke = mye bedre.