|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
flisespikker
|
![]() Sv: StatussymbolSiden det var jeg som sa det om at jeg godt kunne tenke meg masse penger, så kan jeg jo legge til at jeg har valgt en jobb der jeg ikke tjener fryktelig mye penger - i alle fall en jobb der jeg tjener vesentlig mindre enn jeg kunne tjent med min utdannelse. Og om det ikke akkurat er av miljøhensyn, så er det en viss grad av idealisme i det. Jeg synes jobben min er viktigere enn de ekstra pengene jeg kunne tjent andre steder, og jeg vil veldig gjerne bruke tiden og kompetansen min på noe som jeg synes er "bra" i samfunnssammenheng.
![]() |
#82 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Statussymbol
Det er klart det er en kombinasjon av mange ting. Men en av dem er helt klart at jeg elsker fjellet, og vil ikke at det skal bygges ned.
![]() |
#83 |
Epikur
|
![]() Sv: StatussymbolJeg velger å sykle eller bruke kollektivt til jobben. Av miljøhensyn og av hensyn til helsen min.
![]() |
#84 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: StatussymbolDu er virkelig langt ut på viddene Elin.
![]() |
#85 |
Epikur
|
![]() Sv: StatussymbolJeg synes det er uhorvelig trist at du tror man er full av seg selv fordi man velger miljø. Trist på vegne av de fattige i verden, trist på vegne av alle som kommer til å lide på grunn av miljøødeleggelsene, trist på vegne av dyrearter og uberørte områder som vi er i ferd med å miste.
![]() |
#86 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: StatussymbolElin. Jeg skjønner ikke helt hva du mener tror jeg.
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Jeg forstår virkelig ikke at du ikke forstår hva JEG mener, for jeg mener stort sett det samme som deg, bare at jeg ikke synes at de som bygger hyttepalass på Oppdal er større miljøsvin enn deg og meg, bare for at de har store hytter som trenger oppvarming, og at det er miljøbelastende i seg selv. Jeg har ramset opp flere andre ting som også er miljøbelastende og jeg har stilt spørsmål (uten å få svar) på hvorfor vi selger strøm til utlandet, når den ikke produserer seg selv og det kan bli strømkrise i vårt eget land, jeg har lurt på hvorfor det er helt ok å benytte seg av SPA dersom man er helt i mot at noen bygger hytter med SPA-standard. Jeg har stilt spørsmål om hvorfor vi helt ukritisk synes det er ok at vi må betale mer for økologisk dyrket mat når den burde være rimeligere slik at flere fikk anledning til å velge det beste ut i fra miljøet, ikke ut i fra lommeboken.
![]() |
#88 |
Men hvem har sagt at jeg synes det?
![]() |
#89 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: StatussymbolJeg ville ikke ha hatt ei hytte om jeg fikk den gratis. Jeg har mer enn nok med å vedlikeholde og passe på hus og hage, jeg orker ikke flere eiendeler som krever noe av meg. For meg er ikke ei hytte et statussymbol, men en plikt.
![]() |
#90 |
Yes, we can!!
|
Alt annet likt så ER de større miljøsvin enn de som bruker mindre. En som bruker mer energi enn en annen, belaster også miljøet mer. Sånn ER det.
At det finnes andre ting som er like ille gjør ikke overforbruk av energi og ressurser noe bedre.
Å være en del av et nordisk/europeisk energimarked er en av de tingene som forebygger en energikrise. Vi produserer ikke nok vannkraft til å dekke vårt eget forbruk. I noen perioder har vi masse kapasitet. Så mye at vi kan velge mellom å la vannet renne forbi vannkraftverkene og å selge den til utlandet. I andre perioder er vi avhengige av import. Prismekanismene er en super måte å regulere dette på: Når det er for mye kraft i markedet går prisene ned og de dyreste kraftverkene tar en pause i produksjonen. Når det er for lite økes prisene til noen skrur av strømmen og/eller det blir lønnsomt å fyre i gang dyre kraftverk. Mer detaljert enn det tror jeg ikke jeg orker å forklare begrepet "markedsøkonomi". Men det er den ultimat miljøvennlige og ressurseffektive måten å håndtere strømforsyning på.
Igjen, det har med energibruk og miljøbelastning å gjøre. Når mange bruker ett spa-anlegg blir belastningen per hode mindre enn ved å holde ett anlegg per familie/per pers.
Det hadde vært fint om man ville sponse økologisk mat. Men alt kan ikke være et offentlig ansvar! Folk må faktisk SELV ta ansvar for sitt eget forbruk!
Igjen: Alt annet likt: Nei. Du belaster miljøet mindre ved å bruke mindre. Du skal gjøre forbannet mye godt miljøarbeid for å kompensere for et sinnsykt energiforbruk. Eksempel: Stordalen: Han er veldig miljøbevisst, og skaper masse fokus på miljøproblemstillinger. Men han har et voldsomt privat forbruk samtidig. I beste fall nuller det hverandre ut. Men effekten av signaleffekten forbruket han har kan mer enn oppveie effekten av "ut i gummibåt"-stuntene hans.
![]() |
#91 |
Epikur
|
Det er disse signalene du sender ut. Du får heller gå igjennom hva du skriver enn å laste oss som leser det, dersom vi oppfatter noe annet enn hva du mener.
![]() |
#93 |
Leser
|
![]() Sv: StatussymbolJeg tror jeg skjønner hva Elin mener.
![]() |
#94 |
og jeg
![]() |
#95 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Statussymbol
Signerer her jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: StatussymbolMen da er vi tilbake til start, er vi ikke, Elin? Det begynte vel med at Hattifnatten mente at vi burde (alle) forbruke mindre, og gjøre vår del. Jeg har ikke tenkt å bruke pekefinger mot naboen min som fiser av gårde til hytten sin hver helg, når jeg reiser så mye med fly som jeg gjør. Men jeg har likevel lov til å si at JEG ikke vil ha hytte på fjellet fordi jeg mener det forsøpler fellesområdet vårt og at palasser er unødvendig rovdrift på naturressursene. Fordømmer synden, ikke synderen, see?
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 23-01-07 kl 10:39. Årsak: No pun intended |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: StatussymbolFor regjeringa kan det verke som om gassferjene er eit statussymbol. Sist redigert av annemede : 23-01-07 kl 11:29. Årsak: fant litt meir fakta ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: StatussymbolJeg syns du skriver to svært viktige ting Scarlett:
Jeg syns dette er viktig og riktig, men jeg syns diskusjonen her begynte å handle mer om at alle skulle mene og gjøre de samme tingene. ...og de som ikke mener og gjør det samme som meg - er et svin....
God selvinnsikt og erkjennelser er bra. Jeg tror innlegget til Scarlett er et av de første jeg har lest i denne tråden hvor saken sees fra flere sider, og hvor ''jeg'et'' også må ta litt kritikk - ikke bare alle andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Jeg har en ny Golf også. I Norge.... :=miljøsvin i utlandet:
![]() |
#100 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Statussymbol*akkurat nå mest frustrert over at jeg ikke har nok innlegg til å gi ryktepoeng* |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|