Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.
Men det er ikke så enkelt å ta seg sammen/ta seg selv i nakken på hjemmebane når man brruker opp alle kreftene sine på å komme seg igjennom jobbdagen. Jeg er jo en av de med kroniske smerter i muskler og leddfester, men jeg har gått uten diagnose i 7-8 år. Det har gjort at jeg har presset meg på jobb så godt som jeg kunne, og det har slitt meg ut totalt. Jeg har likevel prøvd å trene i fritiden, men en gang sier det stopp.
Det å "bare ha kronisk vondt" er vanskelig når man utad ser frisk og fin ut. Jeg tror dette ofte gjør at noen presser seg ekstra i den type sykdom. For det er en sykdom, og jeg synes det blir feil at jeg skal si opp jobben min i så ung alder fordi jeg ikke klarer både jobb og hjemmeliv akkurat nå. Jeg kan liksom ikke si opp mine 2 barn heller. Men jeg håper og tror at jeg kan bli bedre, med riktig hjelp. Men jeg har mange ganger kjent på følelsen av å bli mistenkeliggjort som lat. Og det er ganske vondt. For det er utrolig mye jeg må velge bort ellers i livet også. Både hjemme og i det sosiale liv.
Jeg har gått med kroniske smerter i kneledd i 20 år, så jeg vet hva det vil si å ha vondt _hver dag_, det er slitsomt. Men, jeg vet også at det å ha det sånn innebærer at jeg må gjøre noen grep i egen hverdag for å kunne fungere maksimalt. Trening i vann, vektreduksjon, gå på riktig underlag, styrke riktige muskler, bruk gode sko osv. For meg skapes energi av å være i aktivitet, og det å trasse seg ut døra for å gå en tur eller svømme noen lengder, gir uenderlig mer energi en å bare dumpe ned i sofaen etter jobb. Det er imidlertid MIN erfaring, jeg respekterer at ikke alle har det sånn.
Jeg har nå vært sykmeldt i 6 uker på grunn av operasjon i nevnte kne, og jeg kan med hånden på hjertet si, at jeg etter 6 uker på hjemmebane i ro og mak aldri noensinne har vært så energifattig og misfornøyd. Begynte i aktiv sykmelding i går, og etter 2 dager har jeg fått tilbake mye overskudd. Jeg mener så inderlig at aktivitet er så utrolig viktig når man er sykmeldt!