|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Men hvordan skal det skje? Hvis syketallene skal ned, betyr det jo nettopp at de som er syke må jobbe, som de jo ikke kan. (Da fortsetter jeg selvsagt at de som er syke virkelig er syke, jeg forholder meg ikke til de få snylterne som helt sikkert også befinner seg rundt forbi, men det er en helt annen diskusjon.) |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror ikke folk som virkelig er syke presser seg på jobb pga av en liten reduksjon i lønnen. Du skildrer worst cace scenario her, som jeg har null tro på at kommer til å skje, derfor blir det umulig for meg å svare på om "det er sånn jeg vil ha det." Jeg ville for øvrig synes det var greit om enkelte, alvorlige, diagnoser fremdeles ga rett til full lønnskompensasjon.
Jeg synes ikke middelet her er drastisk i det hele tatt. Vi har en meget generøs sykelønnsordning i et land der de aller fleste tjener så de greier seg og vel så det. Du m.fl får det til å høres ut som om om reduksjoner i velferdsgoder betyr den sikre død for 80% av Norges befolkning. Ellers så forstår jeg at du har sterke følelser for sykelønnsordningen når du sammenligner 85% lønn når du er borte fra jobb med det å bli skutt.
Poenget var vel at reduksjonen i lønn må være så liten at ingen/få må føle seg presset til å jobbe. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
Live and let live
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine: Problemet er bare at tiltakene du skisserer vil ramme worst case scenarioene. Dem med dårlig helse av / i lavtlønnede yrker.
|
|
|
#244 |
|
Halloen!
Jepp. Og jeg synes det er greit. De få (for det er få) som blir rammet har muligheten til sosialhjelp. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Live and let live
|
Men hva er poenget? Jeg mener; hva så om du har skjøvet dem over på sosialhjelp? Jeg mener, flyttet utgiften til en annen post, men likevel samme pott.
|
|
|
#246 |
|
Live and let live
|
Er du sikker på dette? Jeg har ikke peiling, men jeg innbiller meg at det finnes ganske mange (enslige) mennesker her i landet som er ansatt i (slitsomme) lavtlønnsyrker?
|
|
|
#247 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine: Du snakker som om det om syke folk er på jobb eller ikke kun får konsekvenser for de syke.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Signerer. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Passiv
|
Det er tøv at de vil ha rett på sosialhjelp. |
|
|
|
#250 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingOg det kie sa. |
|
|
|
#251 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Hvis en person er så påvirket av sykdom, plager eller smerter at vedkommende utgjør en fare for seg selv og andre, så bør selvsagt denne bli hjemme. Ev. be om å få utføre oppgaver hvor man ikke står i fare for å skade noen. Nå tror jeg det skal en del til før dette skjer, da. Mht å smitte andre så kommer det litt an på hva man har pådratt seg, det er forskjell på forkjølelse og omgangssyke. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Halloen!
Mange av sykemeldingene i mitt yrke kommer av mistrivsel og konflikter på arbeidsplassen. Jeg tror iallfall at en reduksjon av sykelønnen ville fått folk til å tenke seg om og vurdert andre yrker/redusert stilling hvasomhelst i grunn fordi de faktisk taper på å være hjemme. Og ang. argumentet ditt med at kutt i sykelønnen vil utsette andre for fare: Tror du det er noe bedre på skoler og sykehjem nå? Konstant for lav bemanning (en generøs sykelønnsordning bidrar til det) for få voksne i barnehage/skoler. Veier som ikke blir brøytet i tide osv, osv. Det er ikke alle yrker som har en person som står klar til å steppe inn når noen er syke, på din argumentasjon kan det nesten virke som om du tror det. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingSå rine mener altså at om jeg er syk så er det helt ok at vi mister hjemmet vårt? |
|
|
|
#254 |
|
© All rights reserved
|
Jeg har mang en gang vært ukonsentrert som sykepleier. Ikke fordi jeg har vært syk, men fordi jeg har vært sliten, fått for lite søvn, hatt stort arbeidspress, har hatt tankene et annet sted osv. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Sviiisj!!
|
..eller ville kanskje et mer målrettet HMS-arbeid og bedre ledelse gi færre konflikter og mindre mistrivsel? Jeg trodde et av argumentene i debatten her var at det ikke var arbeidsplassenes skyld at folk er syke, men her sier du jo det stikk motsatte.
|
|
|
#257 |
|
Halloen!
Og poenget var? |
|
|
|
|
|
#258 |
|
weird
Selvsagt. Og da bør det være formen som avgjør. Ikke lommeboka.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingNår dette temaet diskuteres, er det stort sett alltid de store, kroniske diagnosene som tas frem som eksempel på hvor urettferdig det er hvis man skal tape penger på å være syk. Det er _ingen_ som ikke mener at alvorlig syke skal få være sykmeldte. Sykmeldte så lenge det er NØDVENDIG. Jeg synes dette bør være mer en FRAVÆRSdebatt. Dessverre er jo ikke sykefravær synonymt med sykdom, hos alle. Litt av utfordringen er at vi mennesker oppfatter ganske ulikt hva som er "for syk til å jobbe". Noen har fokus på fravær, andre har fokus på nærvær. Jeg har tro på en tidligere inngripen fra NAV når det gjelder å innkalle til avklaringsmøter. Krav om kopi av oppfølgingslogg fra arbeidsgiver, og en form for "dagbok", kanskje, fra den som er sykmeldt. Med tanker rundt det å bli frisk, kommer seg i jobb, tilrettelegging, bruken av tiden under sykmelding osv. Husk at manges utgangspunkt i debatten er nettopp at nordmenn ikke ønsker å være borte fra arbeidet, egentlig...
|
|
|
#260 |
|
Sviiisj!!
|
Det er jeg enig i. Jeg er bare uenig i hvordan man skal nærme seg problemet. Både hvordan problemet blir blåst ut av proporsjoner, og hvordan skylden skal fordeles. Det er helt klart stort potensiale for å tilrettelegge arbeidsplasser slik at man ikke behandler hjelpepleiere som forbruksvarer, og slik at ansatte i bedrifter som må omorganiseres, ikke føler seg verdiløse, for å nevne et par eksempler.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|