Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 09:14   #10
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

rine: Du snakker som om det om syke folk er på jobb eller ikke kun får konsekvenser for de syke.

Hvordan er det med deg? Ville du f.eks. likt at en sykepleier med konsentrasjonsvansker hadde ansvar for dine medisiner dersom du havnet på sykehuset? Eller hva med en førskolepedagog som ikke var i stand til å ta seg skikkelig av ungen din skulle være på jobb i barnehagen? Eller hva om han som kjører brøytebilen i gata deres, der ungene dine går, var så smertepåvirket og ufokusert at han utgjorde en fare for både mennesker og materielle verdier?

Jeg kan dra frem eksempler i det uendelige. Det er nok av de som presser seg på jobb når de ikke bør fra før av. Det er faktisk et problem. De kommer på jobb og smitter andre. De kommer på jobb uten å klare å gjøre den. De kommer på jobb og utgjør en fare.

Hvis en person er så påvirket av sykdom, plager eller smerter at vedkommende utgjør en fare for seg selv og andre, så bør selvsagt denne bli hjemme. Ev. be om å få utføre oppgaver hvor man ikke står i fare for å skade noen. Nå tror jeg det skal en del til før dette skjer, da. Mht å smitte andre så kommer det litt an på hva man har pådratt seg, det er forskjell på forkjølelse og omgangssyke.

Det som jeg ofte kan oppleve ved lettere sykdom er at jeg føler meg slapp og dårlig når klokka ringer. Det er et ork å komme seg i dusjen og jeg føler almenntilstanden er på nedadgående. Det er lett å velge å bli hjemme, jeg er jo slett ikke i form til å gjøre noe som helst! Går jeg på jobb blir jeg imidlertid avledet. Der er jeg nødt til å fokusere på helt andre ting enn meg selv og mine plager, jeg må være oppmerksom og jeg må konsentrere meg maksimalt. Når lunspausen kommer er jeg mye bedre, de plagene som var der om morgenen er betydelig redusert og jeg har det i grunnen ganske bra. For all del, hadde det motsatte skjedd, at jeg hadde blitt verre utover dagen med frostanfall og høy feber så hadde jeg selvsagt gått hjem. Men jeg synes det er greit å ha prøvd. På samme måte som vi sier til ungene når de ikke er i form og helst vil være hjemme fra skolen; Prøv og gå, kom heller hjem hvis du føler deg dårligere.

Ved mange lidelser blir man ikke bedre av å være hjemme, da kan man like gjerne være på jobb hvis man er i stand til å gjøre et ok stykke arbeid. Det trenger ikke alltid være strålende utført, bare godt nok.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.