|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg får ikke grønnprikke deg, Billa, men jeg er selvfølgelig rørende enig i det du skriver her. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Det gjelder deg. Jeg har månedskort, og får ikke rabatt på det hvis jeg ikke bruker det en dag.
|
|
|
#263 |
|
weird
Jeg skulle ønske meg krav om kopi av oppfølgingslogg fra lege først, jeg. Og først og fremst fokus på det å bli frisk. Og at uansett hva man gjør, så skal det ha en hensikt. Dersom man har meget begrenset kapasitet og det er åpenbart at det vil ta tid før man er der hvor spørsmål om tilrettelegging etc. er aktuelle, så mener jeg man bør bruke opp den kapasiteten på behandling.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Live and let live
|
Da bør man kanskje få vurdert sykemelding basert på hvilket yrke man har? Ah, du er lærer. Jeg vil sende deg videre til konflikthåndteringskonsulent først før vi prøver sykemelding. Ah, du er hjelpepleier, du får en grønn resept og må svømme 1000 meter 2 ganger i uken, og gå til fysioterapeuten på jobben din annenhver dag i lunsjen, funker ikke dette etter 3 uker, så kan du komme tilbake, så skal vi prøve noe annet. Astmaen din er dårlig av å jobbe på smelteverket sier du? Prøv friske fjellturer hver helg!
Det blir vel ikke akkurat bedre om de skal følge dine forslag her:
Foreløpig finnes det mennesker her i landet som sliter i skikkelige lavtlønnsyrker til tross for at de får en lusen lønn og slitasje på helsen sin. Istedet for å si at vi trenger ikke at dere gjør den fantastiske jobben dere gjør, dere må velge noe annet, eller ha dere selv å takke. Så synes jeg de fortjener heder og ære for innsats og verdier. Å be mennesker å gå ut bla. av helse og sosialsektoren fordi det går ut over helsen deres og de da forbruker av skattepenger (som de selv er med på å betale inn), vil jo bare skape et enda større problem på et annet område: Det er allerede underbemanning, hvordan skal vi få rekruttert nok feks helsearbeidere til å kunne ha et forsvarlig helsevesen (og få behandlet folk fort nok til å få dem ut i arbeid igjen og ikke bli sykemeldt).
Men om de er de eneste som egentlig blir rammet, så er det jo det eneste som skjer? De som har råd til 5% mindre lønn er det jo ikke et problem for.
|
|
|
#265 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ville du mistet hjemmet ditt om du fikk 80% lønn i 10 mnd, altså? |
|
|
|
|
|
#266 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingAng. det å tjene på å være sykmeldt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKjempebra inlegg Billa! |
|
|
|
|
|
#268 |
|
weird
Dine realiteter, mener du.
|
|
|
|
|
#269 |
|
weird
Joda. Men siden alle i helsevesenet som kjenner yrket sitt såpass på kroppen at de blir sykmeldt nå og da skal ut og finne annet arbeid, blir det muligens ikke så mye bedre med det første?
|
|
|
|
|
#270 |
|
Live and let live
|
Hvem sin realitet tenkte du på da?
|
|
|
#271 |
|
Sviiisj!!
|
Det er sant, og hva man skal gjrøe med det, kommer an på hvem man synes de ødelegger mest for: skattebetalerne, eller de syke? Jeg synes det er viktigere å ha gode støtteordninger, og mener derfor at snyltere er en pris vi bare må betale for det.
Amen til det. Det å kutte i helsebudsjettene er ikke akkurat en vidunderkur mot fraværsproblemene i arbeidslivet!
|
|
|
#272 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Problemet er ikke blåst ut av proposjoner. Det er faktisk er stort, STORT problem at 1/3 av arbeidsstokken i Norge er mottagere av offentlig støtte fremfor å delta i arbeidslivet. Hvem skal finansiere dette etterhvert?
|
|
|
#273 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg føler for å gjenta denne:
|
|
|
|
|
#274 |
|
Usedvanlig begavet
Neivel, så går du i null da. Du skjønte sikkert hva jeg mente allikevel
|
|
|
#275 |
|
i tåkeheimen
|
Nå er ikke jeg Smilefjes, men med 80% inntekt i 10 måneder måtte vi definitivt prioritert annerledes. Solgt bilen og kjøpt en dårligere en, f.eks. Ungene kunne neppe fortsatt å være med i musikkskolen og i idrettsaktiviteter, ei heller i bokklubben. Vi kunne ikke reist for å besøke besteforeldre, og vi hadde definitivt måttet forringe kostholdet vårt (mindre sunn mat). Det hadde skortet på sportsutstyr (skisko som passer f.eks.). Osv. Vi hadde garantert ikke sultet ihjel, men jeg syns det er ganske provoserende at du helt oppriktig mener at det er OK at barn rammes på en sånn måte av foreldrenes sykdom! For det er barna som i hovedsak blir skadelidende, selv om det er kjipt for foreldrene også. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Usedvanlig begavet
Javisst, oppfølgingslogg fra lege :enig: Men han/hun skal vel skrive litt om dette til NAV etter 8 ukers sykmelding uansett. Og hvis man inkaller til dialogmøter, må jo alle involverte være med, og si litt om hva de har tenkt for at sykmeldte skal komme seg tilbake i jobb.
|
|
|
#277 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg kjenner en som gikk sykmeldt i mange mnd i fjor pga at han ventet på en operasjon (knær). Han jobber i byggebransjen, og som mange vet så var ikke akkurat 2009 et hurraår for de bedriftene. Og han sa selv at reaksjonen fra hans sjef var helt annerledes da, enn om det hadde vært for et par år siden liksom. Nå synes sjefen at det var helt greit at han gikk sykmeldt i 6 mnd, for det var jo en mann mindre å betale. Og nå trengte de han ikke. Sånn egentlig vil jeg tro det kan være papirarbeid i en sånn bedrift også, som en person kan gjøre selv om man venter på meniskoperasjon, men det var ikke snakk om det. Så noen ganger, for noen bedrifter, er sykmelding en veldig grei løsning, tror jeg. Og da blir vel innsatsen deretter også.
|
|
|
#278 |
|
tankefull
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg tror at de fleste klarer helt fint å takle reduksjon i lønn eller 1-2 karensdager i forbindelse med sykdom. Det som er det triste, er jo for de som i utgangspunktet kanskje såvidt får det til å gå rundt i løpet av en mnd. De vil få problemer ved en sånn løsning. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Sviiisj!!
|
Det er jeg helt enig med deg i (
|
|
|
#280 |
|
Live and let live
|
Det er jeg enig i at er et problem. Men disse tallene; 1/3 av arbeidsstokken, er ikke det en fin blanding av alle stønader? Det er vel ikke tilfelle at 1/3 av alle arbeidstakere i Norge til enhver tid er sykemeldte? (Og at vi trenger å gjøre noe med den berømte eldrebølgen er vel ikke noe nytt? )
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|