Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 10:24   #261
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg får ikke grønnprikke deg, Billa, men jeg er selvfølgelig rørende enig i det du skriver her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:26   #262
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Sånn det er nå, så TJENER f.eks jeg på å være syk. Jeg slipper utgifter til transport frem og tilbake til jobb. Det er en utgift som jeg jo vanligvis har budsjettert for og som jeg MÅ betale. Er det riktig da? At jeg, når jeg _ikke_ er på jobb skal gå netto i pluss?

Det gjelder deg. Jeg har månedskort, og får ikke rabatt på det hvis jeg ikke bruker det en dag.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:28   #263
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krav om kopi av oppfølgingslogg fra arbeidsgiver, og en form for "dagbok", kanskje, fra den som er sykmeldt. Med tanker rundt det å bli frisk, kommer seg i jobb, tilrettelegging, bruken av tiden under sykmelding osv. Husk at manges utgangspunkt i debatten er nettopp at nordmenn ikke ønsker å være borte fra arbeidet, egentlig...

Jeg skulle ønske meg krav om kopi av oppfølgingslogg fra lege først, jeg. Og først og fremst fokus på det å bli frisk. Og at uansett hva man gjør, så skal det ha en hensikt. Dersom man har meget begrenset kapasitet og det er åpenbart at det vil ta tid før man er der hvor spørsmål om tilrettelegging etc. er aktuelle, så mener jeg man bør bruke opp den kapasiteten på behandling.

Men at noe bør skje, er jeg enig i.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:30   #264
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mange av sykemeldingene i mitt yrke kommer av mistrivsel og konflikter på arbeidsplassen

Da bør man kanskje få vurdert sykemelding basert på hvilket yrke man har? Ah, du er lærer. Jeg vil sende deg videre til konflikthåndteringskonsulent først før vi prøver sykemelding. Ah, du er hjelpepleier, du får en grønn resept og må svømme 1000 meter 2 ganger i uken, og gå til fysioterapeuten på jobben din annenhver dag i lunsjen, funker ikke dette etter 3 uker, så kan du komme tilbake, så skal vi prøve noe annet. Astmaen din er dårlig av å jobbe på smelteverket sier du? Prøv friske fjellturer hver helg!

Sitat:

Og ang. argumentet ditt med at kutt i sykelønnen vil utsette andre for fare: Tror du det er noe bedre på skoler og sykehjem nå? Konstant for lav bemanning (en generøs sykelønnsordning bidrar til det) for få voksne i barnehage/skoler. Veier som ikke blir brøytet i tide osv, osv. Det er ikke alle yrker som har en person som står klar til å steppe inn når noen er syke, på din argumentasjon kan det nesten virke som om du tror det.

Det blir vel ikke akkurat bedre om de skal følge dine forslag her:

Sitat:

Jeg tror iallfall at en reduksjon av sykelønnen ville fått folk til å tenke seg om og vurdert andre yrker/redusert stilling hvasomhelst i grunn fordi de faktisk taper på å være hjemme.

Foreløpig finnes det mennesker her i landet som sliter i skikkelige lavtlønnsyrker til tross for at de får en lusen lønn og slitasje på helsen sin. Istedet for å si at vi trenger ikke at dere gjør den fantastiske jobben dere gjør, dere må velge noe annet, eller ha dere selv å takke. Så synes jeg de fortjener heder og ære for innsats og verdier. Å be mennesker å gå ut bla. av helse og sosialsektoren fordi det går ut over helsen deres og de da forbruker av skattepenger (som de selv er med på å betale inn), vil jo bare skape et enda større problem på et annet område: Det er allerede underbemanning, hvordan skal vi få rekruttert nok feks helsearbeidere til å kunne ha et forsvarlig helsevesen (og få behandlet folk fort nok til å få dem ut i arbeid igjen og ikke bli sykemeldt).

Sitat:

Og selvfølgelig vil samfunnets utgifter bli redusert ved at de som virkelig ikke takler reduksjon i inntekten sin får sosialhjelp! Denne er behovsprøvd, noe sykelønnen ikke er. (Dette har vi da snakket om før. :teskje: )

Men om de er de eneste som egentlig blir rammet, så er det jo det eneste som skjer? De som har råd til 5% mindre lønn er det jo ikke et problem for.

Jeg er ikke uenig i at noe skal gjøres, jeg er bare uenig med argumentasjonen og løsningene dine.

Jeg tror det er stor forskjell på kortidssykemeldte og langtidssykemeldte, noen er det en gang, noen er gjengangere. Kostnaden ved å holde gjengangere i arbeid gjennom et helt liv fremfor å kaste dem ut av arbeidslivet er mye mindre enn om vi hiver dem ut av arbeidslivet fordi de er en byrde for de andre med sine gjentakende sykemeldinger.

Den eneste forutsetningen jeg kan se for at sykelønns-forslaget ditt skal kunne fungere, er om man først får alle opp i en lønn som gjør at de kan ta vare på seg selv som enslig, og ha litt slingringsmonn å gå på dersom de skulle miste litt av lønnen når de ble syk. Avskaffe ordet lavtlønnsyrker, og sørge for at man er i stand til å klare seg i det samfunnet vi lever i på den lønnen en får. Og selv da (og selv om det i seg selv er en god idé), synes jeg at det finnes mange andre bedre idéer. Som smilefjes sin om å sørge for at det er nok behandlere til å få folk på fote så fort som mulig. Gjøre det lettere for bedrifter å tilby goder som treningskort på helsestudio eller svømmehall, fysioterapeut i arbeidstiden, ergoterapeuter som passer på arbeidsstillinger og kommer med råd med jevne mellomrom, medarbeidersamtaler, veiledningssamtaler, mulighet til fleksibilitet i ulik grad. osv.

Gammel 22-01-10, 10:30   #265
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så rine mener altså at om jeg er syk så er det helt ok at vi mister hjemmet vårt?

Ville du mistet hjemmet ditt om du fikk 80% lønn i 10 mnd, altså? Noen måtte nok ha prioritert litt annerledes, men for de aller, aller fleste hadde det nok gått helt fint med reduksjon i lønn en periode.

Det blir ellers litt latterlig med en debatt der lavere sykelønn= minste hus og hjem/sulte ihjel. Det hadde vært artigere å diskutere hvis vi hadde holdt oss til realitetene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:30   #266
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. det å tjene på å være sykmeldt.
Det å være syk er sjelden billig. Utgifter man eventuelt sparer på transport til og fra jobb, brukes gjerne på transport til/fra behandling, medisiner, behandlingstimer osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 22-01-10, 10:34   #267
Pappatil3
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Pappatil3 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kjempebra inlegg Billa!

Det er desverre ofte slik at de som misbruker systemet ofte ødelegger for dem som har behov for det

En annen ting man bør tenke på med økt sykefravær, er at de som er syke, ofte må stå i lange sykehuskøer før de kan bli friske. En kollega av meg har nå ventet på å få operere skulderen i 6 mnd.
Jeg lurer litt på hvor mye som kunne blitt gjort med statistikken med kortere sykehuskøer?

Pappatil3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:34   #268
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det blir ellers litt latterlig med en debatt der lavere sykelønn= minste hus og hjem/sulte ihjel. Det hadde vært artigere å diskutere hvis vi hadde holdt oss til realitetene.

Dine realiteter, mener du.

Gammel 22-01-10, 10:36   #269
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappatil3, her.

Kjempebra inlegg Billa!

Det er desverre ofte slik at de som misbruker systemet ofte ødelegger for dem som har behov for det

En annen ting man bør tenke på med økt sykefravær, er at de som er syke, ofte må stå i lange sykehuskøer før de kan bli friske. En kollega av meg har nå ventet på å få operere skulderen i 6 mnd.
Jeg lurer litt på hvor mye som kunne blitt gjort med statistikken med kortere sykehuskøer?

Joda. Men siden alle i helsevesenet som kjenner yrket sitt såpass på kroppen at de blir sykmeldt nå og da skal ut og finne annet arbeid, blir det muligens ikke så mye bedre med det første?

Gammel 22-01-10, 10:36   #270
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem sin realitet tenkte du på da?

Gammel 22-01-10, 10:37   #271
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kjempebra inlegg Billa!

Det er sant, og hva man skal gjrøe med det, kommer an på hvem man synes de ødelegger mest for: skattebetalerne, eller de syke? Jeg synes det er viktigere å ha gode støtteordninger, og mener derfor at snyltere er en pris vi bare må betale for det.

Amen til det. Det å kutte i helsebudsjettene er ikke akkurat en vidunderkur mot fraværsproblemene i arbeidslivet!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:38   #272
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er jeg enig i. Jeg er bare uenig i hvordan man skal nærme seg problemet. Både hvordan problemet blir blåst ut av proporsjoner, og hvordan skylden skal fordeles. Det er helt klart stort potensiale for å tilrettelegge arbeidsplasser slik at man ikke behandler hjelpepleiere som forbruksvarer, og slik at ansatte i bedrifter som må omorganiseres, ikke føler seg verdiløse, for å nevne et par eksempler.

(Jeg tjener ikke noe på å holde meg hjemme, i alle fall. Tar t-banen og betaler det samme hver måned uansett om jeg drar på jobb eller ei. En del sykemeldte bruker også en del på å komme seg rundt til behandling og utredning).

Problemet er ikke blåst ut av proposjoner. Det er faktisk er stort, STORT problem at 1/3 av arbeidsstokken i Norge er mottagere av offentlig støtte fremfor å delta i arbeidslivet. Hvem skal finansiere dette etterhvert?

Det er ikke om å gjøre å plassere skyld, det er om å gjøre å finne FAKTA på hvorfor er det slik. Ikke hva vi liker å tro, ikke det BEKVEMME eller PK. Utgangspunktet er "sutring", og da oppfatter jeg det slik at dette ikke gjelder alvorlig syke. De "sutrer" på ingen måte, slik jeg ser det.

Hele utgangspunktet til mange i denne tråden er at det finnes sykmeldte, som IKKE er for syke til å jobbe eller bidra. Det bare er litt bekvemt å ikke jobbe inne i mellom. Gi seg selv en velfortjent time out liksom. Det er absolutt ikke alle sykmeldte som blir sendt hit og dit til utredning (det er jo heller ikke alle som ønsker det). Det er på ingen måte ikke alle som blir fulgt opp med behandling. Hele problematikken er jo nettopp at altfor mange får en sykmelding i hånda og ny time om 4 uker (hvis man ikke bestiller time via mail da ). Slike unødvendigheter koster penger, for alle andre.

Så kan man gjerne peke på arbeidsgivere, dårlige ledere, generøse leger, unfalne NAV-konsulenter osv osv. Men altså, jeg mener det kan være et poeng å ansvarliggjøre individet også. Hva kan sykmeldte selv bidra med?

Gammel 22-01-10, 10:39   #273
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg føler for å gjenta denne:

Sitat:

Min bakgrunn er arbeidsmedisinsk praksis i over 30 år, herunder ti år i Arbeidstilsynet. Jeg har sett endringene som stilles til folk i arbeidslivet i denne perioden. De fleste arbeidstakerne har fått det bedre, men et mindretall har fått det verre. Det kan være noe av forklaringen på at fem prosent av arbeidstakerne står for hele 80 prosent av sykefraværet. Å øke kravene og stramme inn på
rettighetene blir som å piske en trøtt hest. Det er ikke mer å hente.

http://www.dagbladet.no/2010/01/04/k...elonn/9763886/

Gammel 22-01-10, 10:40   #274
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det gjelder deg. Jeg har månedskort, og får ikke rabatt på det hvis jeg ikke bruker det en dag.

Neivel, så går du i null da. Du skjønte sikkert hva jeg mente allikevel

Gammel 22-01-10, 10:43   #275
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Ville du mistet hjemmet ditt om du fikk 80% lønn i 10 mnd, altså? Noen måtte nok ha prioritert litt annerledes, men for de aller, aller fleste hadde det nok gått helt fint med reduksjon i lønn en periode.

Nå er ikke jeg Smilefjes, men med 80% inntekt i 10 måneder måtte vi definitivt prioritert annerledes. Solgt bilen og kjøpt en dårligere en, f.eks. Ungene kunne neppe fortsatt å være med i musikkskolen og i idrettsaktiviteter, ei heller i bokklubben. Vi kunne ikke reist for å besøke besteforeldre, og vi hadde definitivt måttet forringe kostholdet vårt (mindre sunn mat). Det hadde skortet på sportsutstyr (skisko som passer f.eks.). Osv. Vi hadde garantert ikke sultet ihjel, men jeg syns det er ganske provoserende at du helt oppriktig mener at det er OK at barn rammes på en sånn måte av foreldrenes sykdom! For det er barna som i hovedsak blir skadelidende, selv om det er kjipt for foreldrene også.

Og ja, det er mange unger som allerede er ekskludert fra fritidsaktiviteter, som allerede går med for små skisko på skidagene, som bare kan drømme om medlemsskap i bokklubb og som spiser usunn mat. Hva sånne familier må prioritere bort ved bortfall av 20% av (kanskje den eneste?) inntekten i 10 måneder, kan jeg bare fantasere om - og det er ikke hyggelige fantasier!

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:43   #276
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg skulle ønske meg krav om kopi av oppfølgingslogg fra lege først, jeg. Og først og fremst fokus på det å bli frisk. Og at uansett hva man gjør, så skal det ha en hensikt. Dersom man har meget begrenset kapasitet og det er åpenbart at det vil ta tid før man er der hvor spørsmål om tilrettelegging etc. er aktuelle, så mener jeg man bør bruke opp den kapasiteten på behandling.

Men at noe bør skje, er jeg enig i.

Javisst, oppfølgingslogg fra lege :enig: Men han/hun skal vel skrive litt om dette til NAV etter 8 ukers sykmelding uansett. Og hvis man inkaller til dialogmøter, må jo alle involverte være med, og si litt om hva de har tenkt for at sykmeldte skal komme seg tilbake i jobb.

Kapasitet til å gjøre noen tanker om hva man selv vil med å være borte fra arbeidet, eller oppsummere aktivitet gjennom uka i noen korte ord bør alle ha, selv om de går til behandling.

Gammel 22-01-10, 10:44   #277
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner en som gikk sykmeldt i mange mnd i fjor pga at han ventet på en operasjon (knær). Han jobber i byggebransjen, og som mange vet så var ikke akkurat 2009 et hurraår for de bedriftene. Og han sa selv at reaksjonen fra hans sjef var helt annerledes da, enn om det hadde vært for et par år siden liksom. Nå synes sjefen at det var helt greit at han gikk sykmeldt i 6 mnd, for det var jo en mann mindre å betale. Og nå trengte de han ikke. Sånn egentlig vil jeg tro det kan være papirarbeid i en sånn bedrift også, som en person kan gjøre selv om man venter på meniskoperasjon, men det var ikke snakk om det. Så noen ganger, for noen bedrifter, er sykmelding en veldig grei løsning, tror jeg. Og da blir vel innsatsen deretter også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:45   #278
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror at de fleste klarer helt fint å takle reduksjon i lønn eller 1-2 karensdager i forbindelse med sykdom. Det som er det triste, er jo for de som i utgangspunktet kanskje såvidt får det til å gå rundt i løpet av en mnd. De vil få problemer ved en sånn løsning.
Jeg tror ikke at økonomiske bekymringer, uansett om bekymringen skulle gå på om man mister hjemmet sitt, eller om man må avbestille sydenturen som man har lovet barna sine, er noe godt utgangspunkt for å få noen friske og tilbake i jobb.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:46   #279
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Så kan man gjerne peke på arbeidsgivere, dårlige ledere, generøse leger, unfalne NAV-konsulenter osv osv. Men altså, jeg mener det kan være et poeng å ansvarliggjøre individet også. Hva kan sykmeldte selv bidra med?

Det er jeg helt enig med deg i ( ). Vi kan godt ansvarliggjøre individene mer. men jeg tror de trenger litt hjelp (så jeg vil ikke ansvarliggjøre dem helt, altså , sykefraværet er jo som du sier dyrt så det ville være dumt å stole på at folk flest faktisk vet hva som er best å gjøre i en slik situasjon). Jeg tror forebyggende helsearbeid kunne hatt noe for seg. Både for å hjelpe folk til å bruke kroppen riktig, og til å ha psykologiske verktøy til i bruk i konflikt- og sorg-situasjoner bl.a. Samt informere folk om hvordan de kan bruke helsevesenet bedre til å komme seg fortere tilbake i jobb. Men det er jo klart at folk stoler på legen sin, når legen gir sykemelding.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:47   #280
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Problemet er ikke blåst ut av proposjoner. Det er faktisk er stort, STORT problem at 1/3 av arbeidsstokken i Norge er mottagere av offentlig støtte fremfor å delta i arbeidslivet.

Det er jeg enig i at er et problem. Men disse tallene; 1/3 av arbeidsstokken, er ikke det en fin blanding av alle stønader? Det er vel ikke tilfelle at 1/3 av alle arbeidstakere i Norge til enhver tid er sykemeldte? (Og at vi trenger å gjøre noe med den berømte eldrebølgen er vel ikke noe nytt? )

Er det et holdningsproblem, så må vi opprette holdningskampanjer tenker jeg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.