Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Den eneste forutsetningen jeg kan se for at sykelønns-forslaget ditt skal kunne fungere, er om man først får alle opp i en lønn som gjør at de kan ta vare på seg selv som enslig, og ha litt slingringsmonn å gå på dersom de skulle miste litt av lønnen når de ble syk. Avskaffe ordet lavtlønnsyrker, og sørge for at man er i stand til å klare seg i det samfunnet vi lever i på den lønnen en får. Og selv da (og selv om det i seg selv er en god idé), synes jeg at det finnes mange andre bedre idéer.
Som smilefjes sin om å sørge for at det er nok behandlere til å få folk på fote så fort som mulig. Gjøre det lettere for bedrifter å tilby goder som treningskort på helsestudio eller svømmehall, fysioterapeut i arbeidstiden, ergoterapeuter som passer på arbeidsstillinger og kommer med råd med jevne mellomrom, medarbeidersamtaler, veiledningssamtaler, mulighet til fleksibilitet i ulik grad. osv.
Per i dag er det flere bedrifter som tilbyr det du skisserer, blandt annet får vi treningstilskudd der jeg jobber. I dag blir dette lagt til som LØNN hos oss, og skal derfor inntektsbeskattes. Vips forsvinner over 25 % av bedriftens bidrag.