Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.
Jeg syns egentlig ikke så mye om det heller. Joda, man vil kanskje motivere noen snyltere til å faktisk jobbe i stedet for å gå hjemme, men en kronisk syk/småbarnsforeldre med barn som er mye syke vil nok bli urettferdig rammet her. Det vil bli enda en ting man går glipp av fordi man er så uheldig å være syk.
.
Man får jo den vanlige lønnen sin? :skjønner ikke problemet:
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Du sier at du "stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb". Det var ikke bare ufølsomt, det var bent frem arrogant og trangsynt. Forstår du ikke at du tråkker på folk som faktisk er syke? Forstår du at det kan være sårende å få sånne kommentarer, og vite at man blir uglesett fordi man har smerter som gjør det umulig å jobbe? Det har lite med å være luta lei jobben å gjøre. Til din opplysning så er det mange som går i årevis med diffuse muskel og skjelettplager før de til slutt får en diagnose. Som kanskje lyder bedre i dine ører og rettferdiggjør sykemeldingen. Og så er det faktisk sånn at selv de som er sykemeldte trenger å gjøre noe. De sitter ikke bare på stas, man blir nemlig ikke nødvendigvis frisk av det heller.
Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.
Det er bare så veldig påtagelig at du mener at du sitter inne med så kjekke definisjoner av hva som er verdt å være sykmeldt for og ikke. Og om utbrenthet ER en reell diagnose eller ikke. Og at om det blir mye av en spesiell diagnose så blir den misbrukt istedetfor at det faktisk kan være et symptom på ting i samfunnet som kanskje burde være gjort noe med. Her tenker jeg også på din evne til å definere hva som er mobbing og ikke (gidder ikke lete opp og referere innlegget). Det er på grensen til kvalmende, faktisk. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i alt du sier, men jeg hadde likt særdeles dårlig å ha deg som representant for synet på å få ned sykefraværet.
Jeg mener ikke at jeg sitter med svaret på hva som er sykdom og ikke, men noen spurte, og jeg svarte, så godt jeg kunne. For å presisere litt: Jeg mener at det er i denne gruppen man finner de menneskene som aartikkelen i HI sikter til. At noen faktisk har reelle muskelsykdommer og er reelt deperimerte, tviler ikke jeg heller på, men det er her (i disse sykdomsgruppene) det er lettest å gjemme seg når det egentlig kanskje bare er livet som går en litt imot.
Dere som er så fryktelig uenige med meg: Mener dere at artikkelen i HI tar helt feil? 
|