Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 09:05   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Det er forøvrog jeg som rødprikket rine, og det var igrunnen fordi hun skrev at hun bedre kunne uttale seg om arbeidsliv enn kie fordi hun nå engang selv deltar i arbeidslivet. Jeg synes det var såpass personangrep og ufint at jeg sendte den.

Nuvel.

Jeg tror det er på sin plass med fakta om sosialhjelp.

Rine - vet du at man ikke får sosialhjelp om man har verdier å realisere? Om jeg skal få sosialhjelp så må jeg først selge hus og alt jeg eier og har og deretter bruke opp disse pengene. Inkludert barnas sparepenger.

Synes du det er rimelig at om jeg blir syk så skal jeg da måtte dette? Jeg minner om at jeg ikke kan være syk mer enn ett år. (Det gis ikke sykepenger mer enn ett år.)

Synes du det er rimelig at man skal miste alt man har fordi man er syk ett år? Og du som er lærer - hvilke følger ser du for deg at det å miste hjem og alt de har vokst opp med vil få for barn som allerede er sårbare fordi forelderen deres er syk? Antagelig også ganske alvorlig syk - for med et slikt system vil de som klarer å slepe seg på jobb være der. Inntil de knekker helt.

Og tror du det er gratis å ta tak i de problemene disse barna da igjen får?

Man må ikke miste oversikten over hva som var hovedpoenget her. Som var å bruke mindre penger. Om staten bruker 200 kroner mindre på sykelønn så har den likevel ikke tjent inn noe hvis det kuttet førte til 300 kroner mer i utgifter samlet sett på andre poster.

Ergo må man kutte på en måte som medfører at man faktisk tjener på innsparingen.

Jeg vil da mene at den beste måten å kutte på er å fjerne sykdom. Legge opp til at de som er syke får hjelp - da kan man også ansvarliggjøre dem for å delta i egen tilfriskning.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.