Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 10:40   #421
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nettopp fordi lærere til stadighet blir dratt fram som en yrkesgruppe som har det spesielt tøft på jobb, mener jeg at mange sutrer, ja. Du spør om jeg tror det. Nei, jeg tror det ikke, jeg vet det. Man skal ikke finne seg i alt som lærer heller, men når jeg kjenner til lærere som sutrer (og blir sykemeldte, fordi det var dråpen, liksom,) fordi de fikk undervisning siste time fredag- i år igjen! Siste time fredag varer til 14.30 mener jeg at jeg kanskje har litt mer inside-iformation enn det du har.
skrev rine

Sagt det før, du må jobbe i en veldig spesiell kultur.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:42   #422
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Sagt det før, du må jobbe på i en veldig spesiell kultur.

Det tror jeg ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:44   #423
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det tror jeg ikke.

Du tror det er normalt, da? At skolen som arbeidsplass har dette problemet?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:46   #424
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å...kom du med en historie fra virkeligheten igjen? Mange har belastninger i livet som kan være tøffe, det er det ingen tvil om. Spørsmålet er vel om det er det offentlige Norge sin oppgave å finansiere alle disse belastningene. Kanskje vi kunne snu hele disksusjonen på flisa og dra fram alle de tragiske historiene fra offentlig skole og helsevesen? Foreldre som sliter med å få hjelpe til funksjonshemmede barn, elever som får lutfveisinfeksjoner av mugg i klasserommene fordi kommunen bruker opp altfor mye av pengene på voksne som mener de har rett og krav på full lønnskompensasjon i alle tenkelige og utenkelige motgangssituasjoner her i livet. Jeg kjenner mange slike historier, og de er heller ikke fiktive. Mange lider pga den ordningen vi har i dag også, SF, det kan virke som om du ikke helt klarer å se den siden av saken?

Har jeg noensinne gitt uttrykk for noe som helst annet enn at jeg ser det hensiktsmessig å få folk ut i jobb?

Har jeg ikke skrevet ørten innlegg i denne tråden for å redusere kostnadene til sykelønn? Men at det er et poeng at det går an å gjøre det på en positiv måte. Som vil sørge for at syke får det bedre også - fremfor å gå løs på dem?

Jeg har store problemer med å forstå hvorfor du er så imot å behandle syke og så opptatt av å mistenkeliggjøre dem isteden.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:47   #425
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er virkelig ikke mitt inntrykk.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 11:13   #426
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksempelet var tatt fra RL, ja, men selvfølgelig tok jeg det verste eksempelet. Alle skoler har nok ikke slike problemer, men alle har nok sutrere, tipper jeg. At lærere, generelt, er mer sutrerte (og føler seg mer mobbet) enn andre grupper med lignende arbeidsbelastning (helsepersonell, politi) er jeg helt overbevist om. (Pokker, nå får jeg pepper i pedagogforumet igjen.. )

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har jeg ikke skrevet ørten innlegg i denne tråden for å redusere kostnadene til sykelønn? Men at det er et poeng at det går an å gjøre det på en positiv måte. Som vil sørge for at syke får det bedre også - fremfor å gå løs på dem?

Jeg har store problemer med å forstå hvorfor du er så imot å behandle syke og så opptatt av å mistenkeliggjøre dem isteden.

Jeg er ikke imot å behandle syke mennesker, men all den tid denne tråden handlet om sutrete nordmenn, har jeg null tro på at dine forslag om å behandle dem som syke kommer til å hjelpe på syketallene.

Gammel 23-01-10, 11:14   #427
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er virkelig ikke mitt inntrykk.

Hvor lenge hadde du jobbet i skolen sa du?

Gammel 23-01-10, 11:21   #428
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke imot å behandle syke mennesker, men all den tid denne tråden handlet om sutrete nordmenn, har jeg null tro på at dine forslag om å behandle dem som syke kommer til å hjelpe på syketallene.

Greia er at man da ihvertfall får gjort noe for de som virkelig er syke. Det sparer penger det og. Og når apparatet er på plass så de som virkelig er syke er ivaretatt så er det også lettere å gjøre noe med de som ikke egentlig er syke. Da vet man mer om hvem de er. Da kan man også se på hva som er greia med disse. Om de har et rusproblem så kan man bedre identifisere dette når vi faktisk kan behandle det hvis det bare er en vond skulder - og det viser seg at det egentlig ikke var skulderen som var greia.

Jeg kan for eksempel godt se at det kan være smart med en gradering. Dersom du er sykemeldt og ikke følger opp det opplegget legen foreskriver så reduseres sykepengene. Har du vondt i armen så må du faktisk jobbe med å ikke ha det mer. Du må legge frem kvitteringen på at du har vært og trent sammen med kravet om sykepenger. For eksempel. Men jeg mener at det er avgjørende å ha noe å tilby. Det er bare tull å ha folk gående og bli sykere og sykere, klage på at de koster penger og samtidig ikke tilby dem noe så de blir bedre.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 11:22   #429
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvor lenge hadde du jobbet i skolen sa du?

Det sa jeg ikke. Jeg sa at det var ikke mitt inntrykk at det var vanlig at lærere sykemelder seg fordi de er misfornøyde med timeplanen.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 11:49   #430
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er både sjokkert og litt stum her jeg sitter, uten evne til å si noe særlig fornuftig i grunn. En til safran, kie og Smilefjes iallefall, det er sikkert.

Jeg tror forøvrig at (vi) de med usynlige plager kanskje ville plagdes enda mindre om vi slapp slike holdninger som Rine viser i denne tråden. Om vi slapp følelsen av å måtte forsvare sykdommen vår hele tiden. Det er faktisk både vondt, slitsomt og frustrerende. Og jeg tror mange bruker lang tid på å tørre være sosial, og jeg tror mange gjemmer seg inne selv på en god dag, i frykt for hva andre måtte tro. Og dessverre er det mange "Rine" der ute.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 11:51   #431
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle forresten gi rine en rød prikk, min første ever, og så klarte jeg gi en grønn.

Gammel 23-01-10, 12:00   #432
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg skulle forresten gi rine en rød prikk, min første ever, og så klarte jeg gi en grønn.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:03   #433
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Hey! Jeg er jo ikke vant med å gi rød?!
Og dessuten ser jeg på NM.

Men nå har jeg jo sagt at jeg syntes hun fortjente en rød.

Gammel 23-01-10, 12:06   #434
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hey! Jeg er jo ikke vant med å gi rød?!
Og dessuten ser jeg på NM.

Men nå har jeg jo sagt at jeg syntes hun fortjente en rød.

Det er verre skjebner enn å ikke klare å dele ut tyttebær.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:09   #435
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det er verre skjebner enn å ikke klare å dele ut tyttebær.

Dessuten har jeg tatt 2 paracet og 1 pinex forte pga smerter, så jeg er i grunn dopa.

Gammel 23-01-10, 12:11   #436
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dessuten har jeg tatt 2 paracet og 1 pinex forte pga smerter, så jeg er i grunn dopa.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:56   #437
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I det hele tatt er det stor offentlig fattigdom i Norge, mens ganske mange av oss er rike privat. Derfor er det ekstra kjipt at så utrolig mange penger pøses ut til folk som kanskje ikke har veldig behov for de, men likevel føler at de har "rett på" pengene?

Dette synes jeg er et godt poeng. Spørsmålet blir til slutt, _hvor_ mange "only in it for the money"-syke har vi råd til?

Og, når vi vet at Norge har en av verdens beste sykelønnordninger og i tillegg har en enestående stor del arbeidsføre mennesker som får støtte fra staten. Er det NOEN som ikke tror det har en sammenheng?

Klart, det blir vel sånn i verdens beste land å bo i. Antallet "Hva har jeg krav på" - tråder slår antallet "Hva kan jeg bidra med" - tråder langt ned i støvlene, dessverre...

Vi (i det store bildet - ikke bare FP) MÅ finne kollektive _riktige_ løsninger i stedet for å skreddersy incentiver som ikke funker fordi de ikke retter seg MOT det reelle problemet.

Gammel 23-01-10, 12:59   #438
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men hvis realiteten er at sykefraværet har vært så og si stabilt i 20 år.. Så kan det jo umulig være så ille? Altså. Jeg skjønner at summen som går ut er stor, og at det beste hadde vært om den var mindre. Men det er jo uansett stabilt? Jeg vil også tro at kanskje flere er i arbeid nå enn før, eller? Med tanke på en god del kvinner som var mer hjemmeværende før enn nå, og at det puttes mer inn i statskassa i form av skatt også? (Nå har jeg ingen tall, men dette er synsing).

Gammel 23-01-10, 13:05   #439
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan for eksempel godt se at det kan være smart med en gradering. Dersom du er sykemeldt og ikke følger opp det opplegget legen foreskriver så reduseres sykepengene. Har du vondt i armen så må du faktisk jobbe med å ikke ha det mer. Du må legge frem kvitteringen på at du har vært og trent sammen med kravet om sykepenger. For eksempel. Men jeg mener at det er avgjørende å ha noe å tilby. Det er bare tull å ha folk gående og bli sykere og sykere, klage på at de koster penger og samtidig ikke tilby dem noe så de blir bedre.

Dette er det jeg mener også. Konkret oppfølging med mulighet for å faktisk ansvarliggjøre individet. Ja, du får sykelønn fra NAV, men da kan faktisk din nye "arbeidsgiver" også sette krav til at man er med på å ta tak i situasjonen. I

Jeg humper selv rundt på 2 krykker på jobb om dagen, og det er helt tydelig at de aller fleste (kunder) synes det er i overkant "sporty" at jeg er tilbake i jobb. For meg er det helt vilt at jeg skal være hjemme så lenge jeg ikke har vondt og har en rumpe å sitte på når det trengs.

Gammel 23-01-10, 13:07   #440
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg humper selv rundt på 2 krykker på jobb om dagen, og det er helt tydelig at de aller fleste (kunder) synes det er i overkant "sporty" at jeg er tilbake i jobb. For meg er det helt vilt at jeg skal være hjemme så lenge jeg ikke har vondt og har en rumpe å sitte på når det trengs.

En gang jeg humpet på krykker så fikk jeg ikke dekt drosje til og fra jobb, og måtte holde meg hjemme. Jeg kunne ikke kjøre, og det gikk ikke kollektivtrafikk dit jeg jobber. Da var det ikke meg det sto på, for å si det sånn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.