Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg er ikke imot å behandle syke mennesker, men all den tid denne tråden handlet om sutrete nordmenn, har jeg null tro på at dine forslag om å behandle dem som syke kommer til å hjelpe på syketallene.
Greia er at man da ihvertfall får gjort noe for de som virkelig er syke. Det sparer penger det og. Og når apparatet er på plass så de som virkelig er syke er ivaretatt så er det også lettere å gjøre noe med de som ikke egentlig er syke. Da vet man mer om hvem de er. Da kan man også se på hva som er greia med disse. Om de har et rusproblem så kan man bedre identifisere dette når vi faktisk kan behandle det hvis det bare er en vond skulder - og det viser seg at det egentlig ikke var skulderen som var greia.
Jeg kan for eksempel godt se at det kan være smart med en gradering. Dersom du er sykemeldt og ikke følger opp det opplegget legen foreskriver så reduseres sykepengene. Har du vondt i armen så må du faktisk jobbe med å ikke ha det mer. Du må legge frem kvitteringen på at du har vært og trent sammen med kravet om sykepenger. For eksempel. Men jeg mener at det er avgjørende å ha noe å tilby. Det er bare tull å ha folk gående og bli sykere og sykere, klage på at de koster penger og samtidig ikke tilby dem noe så de blir bedre.
|