Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Når det gjelder elever som sliter så er jeg ikke i tvil om at rine eller andre har sett at hjemmeproblemer og utagerende atferd ofte sammenfaller. Men når man konkluderer med at det ene er årsaken til det andre, så risikerer man å ikke få med seg andre relevante faktorer. Rus, mobbing, psykiske problemer, på vei inn i vennegjeng med dårlig innflytelse osv. Dersom man går inn i situasjoner med elever som oppfører seg ille med en for sterk forforståelse av årsak og virkning, så reduseres sjansen for å se andre viktige momenter ytterligere.
Dette syns jeg er et viktig poeng. For selv om det mange ganger kan være slik at vanskelige forhold hjemme sammenfaller med utagerende atferd, så er det svært uheldig hvis man alltid setter likhetstegn mellom disse to. I såfall står man i stor fare for å feilbedømme mange barn som kommer fra vanskelige forhold, og man står i stor fare for å feilbedømme mange familier som har barn med atferdsproblemer. Begge deler er etter mitt skjønn like problematisk.
Like fullt har min opplevelse med skolen vært at det noen ganger blir satt slike likhetstegn, man "forklarer" barnets atferd med "det er sikkert noe galt hjemme", og når man vel har funnet forklaringen så er viljen til å gjøre noe i forhold til barnet minimal. (Barnet er jo "lost cause" uansett, ikke sant?)
|