Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-10, 09:01   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

En elev som har uakseptabel atferd kan f.eks. finne på å spore av enhver samtale om temaet med å presentere en historie om slemme foreldre eller lærere. Ren splitt og hersk, med andre ord, der de voksne blir så opptatt av å anklage og forsvare at det som var temaet i første omgang (uakseptabel atferd) ikke blir ordentlig tatt tak i.

Jeg er ikke helt sikker på hvilke erfaringer du har kie, om det er egne, andre næres eller noe du har satt deg ordentlig inn i på et breder egrunnleg - men min erfering etter 14 år i barneskole og 2 år i vgs er at "å skylde på slemme foreldre" er noe som sjelden (aldri?) skjer. Det er nettopp det som er det stpre problemet med å nøste opp i slikt - barn som virkelig har slemme foreldre, forteller ikke om det.

Så dette med at unge er veldig utspekulerte og skylder på foreldrene sine, er en helt ukjent problemstilling for meg.

Videre er jeg heller ikke kjent med at det er så veldig vanlig for lærere generelt å hoppe til forhastede konklusjoner ang. bakgrunnen for problemadferd. Jeg kjenner ihvertfall ikke til at det skal være slik at man automatisk tenker at et barn med vansker har dårlige foreldre. På ingen måte. Men kanskje er foreldre til barn med adferds-eller annen problematikk redde for dette? Det blir en anne side av saken - og selv om det er forståelig, skal både du og andre være like forsiktige med å beskylde lærerstanden generelt for å være inkompetente i møte med barn med adferdsproblematikk (for det er vi jo, om vi ikke evner å se f.eks mobbeproblematikk om vi samtidig skulle vurdere hjemmeforhold), som det lærere bør være med å anta at et barn har det vanskelig hjemme.

Tenker du at det er umulig for en lærer å ha to eller flere tanker i hodet?
Når en av mine elever har det vanskelig, prøver jeg å nøste opp i det uten å være forutinntatt, men ved å være åpen for alle innspill fra barnet.

Av og til skal det vel dessverre alt for mye til før lærere tanker at barnet har det så vanskelig hjemme at barnevernet kontaktes.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Tja. Å konkludere sammen med noen vil ikke nødvendigvis si at konklusjonen bygger på et ok grunnlag. Ingen av de du nevner har vel den graden av innsyn som f.eks. barnevernet? Og så tenker jeg jo at det kan være viktig å "klare å ha to tanker i hodet på en gang". Et barn hvis foreldre gjennomgår en skilsmisse kan jo også ha problemer på andre områder.

Tenker du virkelig at lærere generelt ikke skjønner dette?

Da har du sjokkerende lite tiltro til lærere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.