Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Søndagsrevyen - om overgrep mot barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-07, 21:10   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Søndagsrevyen - om overgrep mot barn

Joda, det burde nok vært en tydelig advarsel om sterke scener/lyder i forkant, men hvordan skal man få fokus uten å vise hva som skjer? Det gjelder ikke bare dette temaet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:26   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Joda, det burde nok vært en tydelig advarsel om sterke scener/lyder i forkant, men hvordan skal man få fokus uten å vise hva som skjer? Det gjelder ikke bare dette temaet.

Hvis det virkelig er slik at dette temaet får fokus kun ved å vise i detalj hva som skjer, så syns jeg det er et sykdomstegn i samfunnet. Det er vel en kjensgjerning at pedofili og overgrep mot barn har hatt stort fokus de siste årene, og at fokus har vært økende. Det blir gjort langt mer for å bekjempe overgripere og straffe dem enn noen gang tidligere. Du kan godt si at det ikke blir gjort nok, og det er sant siden det fortsatt skjer overgrep hele tiden. Men å si at vi må være vitne til overgrep for å få fokus på saken - det syns jeg er langt over streken.

Jeg syns det for det første er et nytt overgrep mot barnet det gjelder, selv om barnet er ukjent eller anonymisert så er det faktisk et ordentlig barn som gråter og som utsettes for overgrep. Men den største faren ved å sende dette så og si live, er at syke overgripere trigges av det. Det viser seg gang på gang at forbrytelser og overgrep trigges av oppslag i mediene. Jeg kan ikke se at opplysningsplikten er så nødvendig i dette tilfellet at risikoen er verd å ta. Normale mennesker med normal forstand forstår alvorlighetsgraden av overgrep mot barn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:30   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvis det virkelig er slik at dette temaet får fokus kun ved å vise i detalj hva som skjer, så syns jeg det er et sykdomstegn i samfunnet. Det er vel en kjensgjerning at pedofili og overgrep mot barn har hatt stort fokus de siste årene, og at fokus har vært økende. Det blir gjort langt mer for å bekjempe overgripere og straffe dem enn noen gang tidligere. Du kan godt si at det ikke blir gjort nok, og det er sant siden det fortsatt skjer overgrep hele tiden. Men å si at vi må være vitne til overgrep for å få fokus på saken - det syns jeg er langt over streken.

Jeg syns det for det første er et nytt overgrep mot barnet det gjelder, selv om barnet er ukjent eller anonymisert så er det faktisk et ordentlig barn som gråter og som utsettes for overgrep. Men den største faren ved å sende dette så og si live, er at syke overgripere trigges av det. Det viser seg gang på gang at forbrytelser og overgrep trigges av oppslag i mediene. Jeg kan ikke se at opplysningsplikten er så nødvendig i dette tilfellet at risikoen er verd å ta. Normale mennesker med normal forstand forstår alvorlighetsgraden av overgrep mot barn.

Synes det er en forskjell på en dokumentar som skal gå litt mer dyptpløyende inn på det aktuelle temaet, og et nyhetsinnslag i et nyhets/aktualitetsprogram. I det sistnevnte synes jeg ikke det er nødvendig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:46   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg ingen problemer med å forholde meg til misbruk av barn - selv om jeg hverken ser eller hører det personlig. Jeg mener det er feil at vi "alle" sammen må ha "førstehåndsinformasjon" om alle emner for å handle.

Gammel 30-01-07, 10:04   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har mye av samme erfaring med Heiko, bare at jeg har jobbet med disse ungene når de er blitt godt voksne, kanskje 40, 50, 60 år etter overgrepet, og ser dem som de barna de en gang var. Jeg har ingen problemer med å forestille meg hva de er blitt utsatt for, bli opprørt og sint på deres vegne selv om det som skjedde dem, skjedde et annet sted for lenge siden. jeg ser det barnet de har vært og den krenkelsen de er blitt utsatt for, og hvordan ofte disse krenkelsene blir omsatt i at de selv blir overgripere som litt større barn.

I forhold til mange barnevernsinstitusjoner har dette vært en ond, men skremmende vanlig, sirkel av jevnalderovergrep. Man startet som offer og endte som overgriper, de voksne grep ikke inn, gjorde ingen ting, ville ikke se, ga kanskje en ørefik når ungene hadde blod i trusa. Var de onde? neppe. Var de dumme? Neppe. De ville ikke se, de ville ikke vite, de klarte ikke å håndtere det.

Jeg så heldigvis ikke innslaget om Interpol i går, da lyden av voldtatte barn ikke er noe for meg. Å ha slike ting som sine første minner kan umulig være spesielt sunt. :tidenes underdrivelse: Jeg trenger ikke å høre det eller se det, for å tro det.

Jeg har vært for nær, lest for mye, snakket med for mange og sett for mye av hva som bor av ondskap, råskap og uvitenhet i mennesker til å bli uskyldsren og naiv igjen. Å være så blottet for empati som enkelte er, å være så rå, å bli så opphisset av å ta og bruke makt over dem som er svakere enn seg. (Jeg regner med at det her inne ikke er uenighet om at overgrep mot barn spesielt og overgrep generelt handler om makt og ikke sex?).

Da jeg jobbet med dette feltet, hadde jeg mine øyeblikk der jeg måtte ut! Jeg greide ikke å sitte på kontoret i den klamme stemningen som et stakkars menneskes minner lagde. Jeg kunne gå ut og ta meg en røyk, puste litt, gråte litt på do eller hva_har_du. De som hadde skrevet historien sin måtte leve med den. Hver dag, hele tiden. Voksne damer og menn som ikke turte å lukke døra om natta, som måtte sove med lyset på, som ikke kunne la noen se på seg, ta på seg eller være nær seg. Som var så ødelagt av posttraumatisk stresslidelse at de måtte poppe et halvt pilleglass eller drikke en flakse sprit bare de skulle på butikken. Alt dette fordi voksne ikke var voksne, men rå, onde, gale, likegyldige, selvopptatte osv. dette er mennesker mange av oss ser som slitne, fattige, syke, og som flere mener bør "ta seg sammen" og "ta ansvar for eget liv." De skulle bare visst hvasom ligger bak skjebnene på horestrøket, i uteliggermiljøet, på hospitsene, i det hardeste dopmiljøet. Og i helt vanlige, men litt triste og angstfylte hjem.

De overgriperne som ble navngitt var i stor grad døde, ettersom ofrene var godt voksne. Men noen levde enda. Jeg lurer på hva jeg ville tenkt om jeg møtte en av dem. Jeg syntes stort sett av hvordan jeg leste om dem, at de fremstod som mer ynkelige enn farlige. men det var fra et voksenperspektiv. Jeg synes generelt folk som misbruker makt og autoritet er ynkelige. Men for dem det går ut over er det et overgrep og det er ikke noe ynkelig ved det. Jeg har litt lyst til å ta livet av overgripere på en ond og primitiv og torturaktig måte. Men samtidig har jeg ikke det, for jeg tror ikke at en brutalisering av straffesystemet vil gjøre noe fra eller til i fht å få folk til å slutte å misbruke småbarn.

Jeg tror svaret er empati. Et empatisk menneske vil aldri gjøre noe slikt. Folk som har respekt for andres følelser og integritet vil aldri gjøre noe sånt. Fortell meg hvordan vi skal lære folk empati, og hvilken arena det skal skje på, så skal jeg jaggu gjøre hva jeg kan for å få det gjennomført. Men i følge noen politikere er det "veldig lite sexy med voldtatte barn".

Jeg håper alle her inne konsenstrerere seg om å ha empati overfor dem som blir utsatt for dette nå, ønsker å støtte dem som er blitt utsatt for det tidligere som dere kanskje ser på som stusslige ekle tapere, men hvor det ligger uendelig mye mer bak enn manglende vilje til å skjerpe seg. Jeg håper dere kan støtte tiltak som kan avdekke og behandle, som kan tvinge overgripere til behandling (de er gjerne ofre selv) og støtte organisasjoner som arbeider med dette. redd Barna er den mest profesjnnelle.

Men aller viktigst er det å være et godt medmenneske, SE andres barn og bry seg. Ikke nøle med å ta kontakt med barnevernet dersom faresignalene er der osv.

Gammel 30-01-07, 10:12   #6
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et godt og reflektert innelgg Mim!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 10:41   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men i følge noen politikere er det "veldig lite sexy med voldtatte barn".

:dåne litt jeg òg: Det må da være tidenes minst gjennomtenkte uttalelse.

Jeg er litt sånn konstruktivistisk i tankegangen, og jeg er delvis enig med NRK i at de må få folk engansjerte for å gjøre noe med problematikken, men jeg synes likevel NRK skal ha refs for å ikke ha advart mot innslaget på forhånd, og for å ha sendt det så tidlig på kvelden. Jeg er vel også uenig i at de trengte å bruke det lydopptaket. Men jeg er helt enig i at vi må få folk engasjerte. Vi må få dem med definisjonsmakt til å engasjere seg, definere det hele som et problem, få ploitikere som også har definisjonsmakt,- og handlekraft til å se verdien i å gjøre mer med temaet. Gjøre det til et "sexy" tema (Gud for en dårlig ordbruk, jeg kommer ikke over det, og likevel fant jeg ikke et annet å bruke for å henvise til uttalelsen).

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.