Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre vil fjerne pappakvoten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 20:30   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Trixie: Det skal jo mye til at man ikke får tatt ut fedrekvoten da. Mannen har en jobb som ikke gjør det mulig å ta ut permisjon egentlig. Så det vi måtte gjøre var å ta ut fedrekvote i friperiodene til mannen, når han allikvel var hjemme. Kan gjøres i ferier også, hvis man har "vanlig" jobb. I praksisk fikk vi da utbetalt fedrekvoten i cash i steden for fri for mannen. Pengene fra NAV kunne da "sponse" ekstra ulønnet permisjon for meg.

Stikka: problemet vårt var da at om mannen ikke jobbet så stoppet 50% av inntjeningen til firma han jobber i/er deleier i, og det hadde ikke de råd til. Men han har jo vært priviligert og kunne hatt hjemmekontor osv så han har vært mye hjemme med lillemann.

Men jeg bare tenker at det er ikke alle at dette passer for, og sånn er det jo begge veier, derfor bør familien AS kunne bestemme selv.

Men det er jo utrolig trist at det er sånne sjefer som Irma nevner som ennå styrer rundt omkring.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:36   #2
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men jeg bare tenker at det er ikke alle at dette passer for, og sånn er det jo begge veier, derfor bør familien AS kunne bestemme selv.

Men det er jo ikke familien AS sine penger vi snakker om. Det er fellesskapets penger som blir brukt politisk (av de vi har valgt skal styre med slikt) for å oppnå noe man tror er bra for samfunnet som helhet.

Gammel 09-05-10, 20:39   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig for at familien selv skal kunne velge. Men jeg er likevel skeptisk til om det er lurt å fjerne hele fedrekvoten.

Jeg er sikkert på at de aller fleste fedre har lyst til å være hjemme en periode med barna, men uten lovfestede uker, så tror jeg at det er jobben som "vinner" i mange tilfeller.

Da vi fikk sistemann for snart 3 år siden, satte arbeidsgiver til mannen seg skikkelig på bakbeina når det gjaldt tidspunkt for uttak av fedrekvoten. Han skulle ha permisjon midt i den travleste tiden, og dette var visst en stor kamel for dem å svelge. Dette er en liten bedrift, og de hadde tydeligvis ingen eller svært begrenset kunnskap om fødselspermisjoner og fedrekvote. Vi måtte tilslutt printe ut lovteksten og legge frem for dem.
(lite firma, kun menn som jobber der, de andre har voksne barn, og så ikke "problemet").

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:57   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Stikka: problemet vårt var da at om mannen ikke jobbet så stoppet 50% av inntjeningen til firma han jobber i/er deleier i, og det hadde ikke de råd til. Men han har jo vært priviligert og kunne hatt hjemmekontor osv så han har vært mye hjemme med lillemann.

Men det er jo utrolig trist at det er sånne sjefer som Irma nevner som ennå styrer rundt omkring.

Men han har vel ferie?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.