Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.
Vi er i ferd med å inføre egenvurdering. Elevene skal vurdere sine egne kunnskaper. I alle timene hvor jeg underviser i norsk, matte og naturfag setter jeg opp læringsmål for timen på tavla. Dette er det dere skal kunne i slutten av denne timen. Jeg har enda ikke kommet i mål med det, men jeg er, som resten av skolen, i en prosess. Ett av de siste målene før jeg gikk ut i permisjon i matematikk var for eksempel: Jeg kan addere to brøker med felles nevner. Helt konkret og enkelt for elevene å sjekke om det er oppnådd eller ikke.
Det er ikke gjort på en dag å snu skolen. Jeg håper virkelig vi får beholde den siste læreplanen i maaaange år framover. Noen justeringer her og der trengs sikkert, men at hovedtrekkene fortsatt blir opprettholdt.
Det høres jo virkelig it som om det skjer positive ting 
Jeg har bare andreklassing, så egen erfaringen herifra er liten, men slik han følges opp via skolen kan jeg ikke skjønne at noen skal kunne nå 9 klasse der uten å ha leseforståelse. De fokuserer mye på det, at de ikke bare skal kunne lese mekasnisk, men også forstå det de leser. Foreldrene er også instruert i hvordan vi skal lese lekser med dem og må signere på at leseleksa er gjort.