Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 22:40   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vet du, jeg synes det er ganske betimelig å begynne å plassere ansvar når 1 av 4 gutter har gått 9 år på skolen uten å kunne lese.
Det er ikke foreldrenes ansvar å lære barna å lese nei, men et asvar må de da ha! Læreren her inne (rine var det vel) påstår hardnakket at det er foreldrene sin skyld når eleven prester dårlig.
NOEN må kunne svare for hva som skjer?
Om en av fire bønder ikke leverte varene ville det blitt ramaskrik!
Her virker det mer som om man vil skyve ansvaret hit og dit. Lærer-foreldre-lærer-rektor-foreldre-rektor-PPT-kommune osv osv i det uendelige.
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er mange der ute som ikke gjør jobben sin, det være seg pedagoger, foreldre, rektorer, skolesjefer osv.
I mellomtiden går unge mennesker nesten til grunne.

Jeg har ikke "skyldt på foreldrene", jeg sa bare at forskning viser at elevers skoleprestasjoner har mer sammenheng med hjemmeforhold enn med lærere. Jeg bare nevnte det, siden du var så skåsikker på at manglende leseferdigheter må være lærernes feil. Er enig med Divine i at det slett ikke er alle ting foreldre kan ordne opp i, og at det er uforsvarlig og urettferdig om de må sørge for at barna får den hjelpen de trenger.

Jeg vil påstå at de aller,aller fleste i skolen gjør jobben sin, men at de arbeider under særdeles dårlige forhold. Jeg never i fleng; lite ressurser= mange elever pr.lærer, flere og flere atferdselever i vanlige klasser, men uten ekstra lærer= dårlige læringsforhold, stadig skiftende læreplaner + utrolige krav til dokumentasjon om hver minste ting som blir gjort= mindre tid til å følge opp hver enkelt elev. Kort sagt; det er penger det handler om. Vi snakker offentlige skoler her, og jeg synes du er utrolig naiv som ikke forsår at manglende ressurser er hovedgrunnen til problemene i skolen, ikke at de som jobber der ikke gjør jobben sin. (De finnes de også, men ikke i så stor grad at 1 av 4 går ut av skolen uten å kunne lese.) De fleste har forståelse for at leger, sykepleiere og andre menneske-relaterte yrker i offentlig sektor har det travelt og at pasienter derfor må vente lenger/får dårligere behandling og oppfølging. Når det samme skjer i skolen, er det plutselig de som jobber der sin feil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:44   #82
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel helt klart at hele ansvaret hverken kan fordeles hos den ene eller andre. Og det er veldig mange med spesielle problemer og utfordringer som ikke får den hjelpen de burde og skulle hatt. Dette skyldes jo blant annet at det går med så mye tid til atferdskorrigering. Og her lurer jeg en hel del på hva foreldrene lærer ungene sine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle elever med dårlig atferd kan tilskrives dårlig oppdragelse, men det er sannelig tilstrekkelig mange foreldre som tydeligvis ikke har lært barna sine det meste elementære. Når de i tillegg ikke møter i disiplinærmøter med rektor, ikke lar seg få i tale, kun forsvarer ungene, forsvarer skulk og ikke gir elementær opplæring i at man ikke trenger å være borte en hel dag for å ta en tannlegetime klokken 1230, er det faktisk en hel del å gripe tak i på flere hold.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:45   #83
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kort sagt; det er penger det handler om. Vi snakker offentlige skoler her, og jeg synes du er utrolig naiv som ikke forsår at manglende ressurser er hovedgrunnen til problemene i skolen, ikke at de som jobber der ikke gjør jobben sin. (De finnes de også, men ikke i så stor grad at 1 av 4 går ut av skolen uten å kunne lese.) De fleste har forståelse for at leger, sykepleiere og andre menneske-relaterte yrker i offentlig sektor har det travelt og at pasienter derfor må vente lenger/får dårligere behandling og oppfølging. Når det samme skjer i skolen, er det plutselig de som jobber der sin feil.

Hm... jeg tror kanskje ikke det hadde vært noen særlig aksept for at feks hver fjerde pasient som gikk ut fra legen, gikk ut derifra med et KJEMPE handickap

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:46   #84
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Også det apan sier.

Gammel 12-05-10, 22:49   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette skyldes jo blant annet at det går med så mye tid til atferdskorrigering. Og her lurer jeg en hel del på hva foreldrene lærer ungene sine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle elever med dårlig atferd kan tilskrives dårlig oppdragelse, men det er sannelig tilstrekkelig mange foreldre som tydeligvis ikke har lært barna sine det meste elementære. Når de i tillegg ikke møter i disiplinærmøter med rektor, ikke lar seg få i tale, kun forsvarer ungene, forsvarer skulk og ikke gir elementær opplæring i at man ikke trenger å være borte en hel dag for å ta en tannlegetime klokken 1230, er det faktisk en hel del å gripe tak i på flere hold.

apan: Don`t go there... :btdt:

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hm... jeg tror kanskje ikke det hadde vært noen særlig aksept for at feks hver fjerde pasient som gikk ut fra legen, gikk ut derifra med et KJEMPE handickap

Vel, hvis de kom inn med et handicap og legene hadde hendene fulle med andre pasienter som dengte løs på hverandre, truet med å hoppe ut vinduet og generell brannslukking på alle fronter, synes jeg ikke det ville vært spesielt oppsiktsvekkende.

Gammel 12-05-10, 22:53   #86
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine

Vel, hvis de kom inn med et handicap og legene hadde hendene fulle med andre pasienter som dengte løs på hverandre, truet med å hoppe ut vinduet og generell brannslukking på alle fronter, synes jeg ikke det ville vært spesielt oppsiktsvekkende.

og selvfølgelig helt enig!

Gammel 12-05-10, 22:53   #87
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine Amerikaeksempler er fra offentlig skole.

Ellers er jeg enig i at gode lærere ikke kan nå sitt fulle potensiale i et dårlig system og med manglende ressurser. Men har sett og hørt om for mange eksempler på dårlige lærere til å kjøpe forklaringen om at de kun er det det står på (dessuten har jeg fra en norsk lege at det er mye elendig på legefronten også ).

Jeg kjøper ikke at flertallet av lærere ville vært gode lærere gitt bedre rammer og mer ressurser, jeg tror at det også i læreryrket er folk som aldri burde vært der (hva e gjennomsnittsalderen på lærersrudiene?). Men så lenge lærere ansettes på bakrunn av antall år i skolen, og ikke etter prestasjoner, så ernde vanskelig å bli kvitt de som burde funne seg noe annet å gjøre.

Men ja, fokus på mer ressurser er viktig, gjøre læreryrket til et statusyrke er viktig. Og så har selvfølgelig vi foreldre en rolle mht å oppdra snåttungene våre slik at de er i stand til å oppføre seg overfor medelever og lærere.

Gammel 12-05-10, 22:55   #88
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det virkelig ingen som har kommentert det paradoksale i artikkelens overskrift?

"Ny undersøkelse viser at mer en hver femte niendeklassing i Bergen ikke kan lese."

Det hadde jo vært fint om journalister kunne skrive.

Gammel 12-05-10, 22:57   #89
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og folk med iPhone utvikler fort dysleksi, ryktes det.

Gammel 12-05-10, 23:05   #90
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det virkelig ingen som har kommentert det paradoksale i artikkelens overskrift?

"Ny undersøkelse viser at mer en hver femte niendeklassing i Bergen ikke kan lese."

Det hadde jo vært fint om journalister kunne skrive.

Jeg er mer overrasket over at ingen har påpekt det mye større problemet med at ni av ti bergensere ikke kan snakke! (En av ti er innflyttere, så klart.)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 23:05   #91
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Flertallet av norske lærere er helt vanlige lærere som liker å undervise. Noen få er eksepsjonelt dyktige, mens noe er dårlige. De vanlige lærerene kan bli gjort gode om systemet rundt fungerer greit, superlærere får det til uansett, mens dårlige lærere ikke får det til i det hele tatt. Det er viktig å huske på at de aller fleste lærere faktisk bare er vanlige lærere og ikke superlærere.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 23:18   #92
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser tallene så tenker jeg Brennpunkt, og at dette i realiteten betyr at de har så alvorlige leseproblemer at de ikke kvalifiserer til "å kunne lese", men at de greier å stave seg gjennom en del ting. (Til en viss grad vil vi vel alle ha leseproblemer, jeg synes juridisk språk er skikkelig vanskelig - når jeg kommer til slutten er jeg usikker på hva som sto i begynnelsen av setningen. )

Men ja, jeg er enig i at det er problematisk med en så høy andel med alvorlige leseproblemer, spesielt etter at teoridelen på en del praktiske fag er blitt høyere (synes jeg hører meg selv som 17 åring i bakgrunnen driver og klager: "Hvorfor må vi lære dette? Det er jo helt unødvendig!" Jeg gikk på yrkesskolen by the way. Jeg begynte på allmennfag også, men det var en kort og pinlig affære. Ble vervet i Natur og ungdom, da så helt bortkastet var det vel ikke?)

Jeg har nok ikke den tiltroen til alle lærere som de som er for heldagsskolen har. Lærere er som andre folk, noen gjør en glitrende jobb og burde ha fått glorie mens de enda var i livet, mens andre gjør en ekstemt dårlig jobb. Foreldrene kan også gi en mye tettere oppfølging på hvert enkelt barn. Og selv om leksene ble skippet så kan man jo ikke garantere at disse legene og advokatene ikke ville ha lært ungene ett og annet ( ), så jeg vet ikke helt hvor stor gevinsten hadde vært.

Tror du du der er så mye snillere å la en som er på femteklassenivå i lesing og skriving begynne på videregående? Jeg er slett ikke sikker på at det er så dumt å ha et visst minimumsnivå av kunnskap før man kan gå videre til neste klasse.

Jeg er enig i dette. Det største problemet med at man bare lar barna fortsette er at gapet mellom den kunnskapen de har og hva det undervises i blir større og større (og selvfølgelig vanskeligere og vanskeligere å innhente). I enkelte fag, spesielt matematikk synes jeg, så er man helt avhengig av å ha fått med seg det forutgående. (Mange andre fag, kanskje spesielt de som er mer faktabasert vil det kanskje være mulig å henge med. Man trenger ikke nødvendigvis kunnskap om wicca for å vite noe om budda)

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg tror du har har litt for høye tanker om hva en lærer kan utrette,og et litt merkelig syn på foreldrenes rolle. En dårlig lærer kan kanskje gjøre skoletiden din til et helvete, men en dårlig/likegyldig forelder kan ødelegge et helt liv.

I forhold til læring på skole (grunnskole) vil jeg si at læreren er den viktigste faktoren.

Gammel 12-05-10, 23:35   #93
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke Finland som gjør det så bra skolemessig? Hvorfor kan ikke Norge se dit og kopiere noe fra den modellen? (Mulig jeg husker feil her, men jeg mener å ha hørt det)
Dette er et tema jeg kan alt for lite om, men som engasjerer meg. Man er som forelder veldig godt vant til at alt rundt barnet ivaretas i barnehagesammenheng; utviklingsmessig, fysisk og psykisk.

Selvsagt er ikke skole barnehage, men vi blir tvunget å sende barn ned i fem års alder dit, og da grøsser jeg over hvor tilfeldig det er om de får det bra eller ikke. Om de blir møtt som enkelt individer og får den tilretteleggingen de trenger på sitt nivå. Om de blir sett og hørt, hvertfall en gang i løpet av dagen. Det vet jeg at vårt barn opplevde første året, hele dager uten å ha snakket med en voksen.

Jeg hørte debatten om dette raste på radioen i går, og der uttalte en pedagog at det aldri er for sent å lære og å komme seg opp på et riktig nivå læremessig her i livet. Jeg ordnet med å få tak i læremateriell fra UIO til mattetimene på skolen der jenta vår går. Snakket lenge med en ansatt ved universitetet, og hun sa faktisk noe helt annet. Hvis en elev henger langt etter i fjerde-femte klasse når det kommer til matte og matteforståelse er det nesten umulig for eleven å ta igjen dette gapet. De første årene er avgjørende på mange måter, også for hva slags holdning man får til skolen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 23:50   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har sett Brennpunkt-episoden nå. Hvordan kan Kristin Halvorsen sitte og si at reform 94, med rett til vg.opplæring for alle, ikke er grunnen til at resultatene i u.skolen gikk ned og fraværet ble skutt i været. Enten er hun stokk dum, eller så lyver hun.
Det er jo ingen tvil om at elever blir slappere når det de kommer videre i systemet samme hva de gjør. Hovedgrunnen til at jeg jobbet på vg.skole var jo at jeg ville inn på allmennfag på den skolen jeg ønsket, var det ikke sånn med de fleste av oss.

Jeg har kink i nakken av å nikke gjenkjennende til nesten alt som ble sagt i den dokumentaren. Bortforklarerene og tåkepraterne, alias Halvorsen, Bjerkestrand og dama fra utdanningsdirektoratet, fortjener en
Makan!

Sist redigert av rine : 13-05-10 kl 00:16. Årsak: noe :-)
Gammel 13-05-10, 01:48   #95
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg har ikke "skyldt på foreldrene", jeg sa bare at forskning viser at elevers skoleprestasjoner har mer sammenheng med hjemmeforhold enn med lærere.

Vi hadde en del om skoleforskning i lærerutdannelsen. Jeg tror det var Bromfenbrenner som kom frem til at foreldrenes innstilling og holdning til institusjonen skole er det viktigste aspektet for hvilke resultater barna oppnår i skolen.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:51   #96
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. Og så gjør de en del veldig gode ting og har stort fokus på tidlig innsats og ønsker elevene ferdig evaluert og kartlagt innen de første årene for å kunne sette inn ressursene tidlig.

Finland scorer ikke så godt på trivsel, samarbeid og kommunikasjon, og dette er faktisk veldig viktig. Det å ha det bra i løpet av en lang skoledag er alfa og omega, for barnets selvfølelse, mulighet til læring og samarbeid og respekt er viktige verdier å ha med seg videre.

Floksa: veldig mange barn utsettes for omsorgssvikt i heimen, og det gir SELVSAGT innvirkning på skolearbeidet. Hvis du blir voldtatt av stefaren din hver kveld, er det ikke sikkert det går så bra på skolen.

Gammel 13-05-10, 09:03   #97
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, da utgikk Finland som en løsning.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 10:15   #98
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Finland mottar også langt færre innvandrere enn Norge.

Jeg leser diskusjonen med interesse, og skal se Brennpunkt på nett-tv - det er sikkert. Det som har slått meg etter å ha jobbet i både småskolen og på mellomtrinnet er at skillet mellom 4. og 5.klasse er stort. Jeg har lært enormt mye om kartlegging og oppfølging etter at jeg ble lærer på mellomtrinnet. Det trengs en bevisstgjøring i norsk skole om at elever som ikke har forventet utvikling på småskolen bør utredes og få oppfølging mye tidligere. Jeg forstår Dragens frustrasjon veldig godt, det "ordner seg" ikke alltid.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 11:05   #99
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ok, da utgikk Finland som en løsning.

Ikke helt. Hvorfor ikke ta med oss det de gjør bra, nemlig kartlegge alle barna grundig tidlig og så jobbe videre med det utgangspunktet. Så kan vi ta med det norsk skole scorer fantastisk bra på i verdenssammenheng, nemlig trivsel på skolen, og forsette å jobbe med det. Det ene utelukker ikke det andre. ;-)

-Jim Carrey-
Gammel 13-05-10, 11:08   #100
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Finland mottar også langt færre innvandrere enn Norge.

Jeg leser diskusjonen med interesse, og skal se Brennpunkt på nett-tv - det er sikkert. Det som har slått meg etter å ha jobbet i både småskolen og på mellomtrinnet er at skillet mellom 4. og 5.klasse er stort. Jeg har lært enormt mye om kartlegging og oppfølging etter at jeg ble lærer på mellomtrinnet. Det trengs en bevisstgjøring i norsk skole om at elever som ikke har forventet utvikling på småskolen bør utredes og få oppfølging mye tidligere. Jeg forstår Dragens frustrasjon veldig godt, det "ordner seg" ikke alltid.

Jeg opplever at 1. klassingen min nå opplever et helt annet læringstrykk enn det storebror opplevde, og ikke minst et hav av mer læringstrykk enn sist jeg underviste på 1. trinn (de elevene mine som nå går på 5. trinn). Lærerne på de første trinnene er mye mer fokuserte på læring enn tidligere.

-Jim Carrey-
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.