|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Jeg har ikke "skyldt på foreldrene", jeg sa bare at forskning viser at elevers skoleprestasjoner har mer sammenheng med hjemmeforhold enn med lærere. Jeg bare nevnte det, siden du var så skåsikker på at manglende leseferdigheter må være lærernes feil. Er enig med Divine i at det slett ikke er alle ting foreldre kan ordne opp i, og at det er uforsvarlig og urettferdig om de må sørge for at barna får den hjelpen de trenger. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
I mål
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er vel helt klart at hele ansvaret hverken kan fordeles hos den ene eller andre. Og det er veldig mange med spesielle problemer og utfordringer som ikke får den hjelpen de burde og skulle hatt. Dette skyldes jo blant annet at det går med så mye tid til atferdskorrigering. Og her lurer jeg en hel del på hva foreldrene lærer ungene sine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle elever med dårlig atferd kan tilskrives dårlig oppdragelse, men det er sannelig tilstrekkelig mange foreldre som tydeligvis ikke har lært barna sine det meste elementære. Når de i tillegg ikke møter i disiplinærmøter med rektor, ikke lar seg få i tale, kun forsvarer ungene, forsvarer skulk og ikke gir elementær opplæring i at man ikke trenger å være borte en hel dag for å ta en tannlegetime klokken 1230, er det faktisk en hel del å gripe tak i på flere hold. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
apan: Don`t go there... :btdt:
Vel, hvis de kom inn med et handicap og legene hadde hendene fulle med andre pasienter som dengte løs på hverandre, truet med å hoppe ut vinduet og generell brannslukking på alle fronter, synes jeg ikke det ville vært spesielt oppsiktsvekkende. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
|
|
|
#87 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMine Amerikaeksempler er fra offentlig skole.
|
|
|
#88 |
|
saftig
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEr det virkelig ingen som har kommentert det paradoksale i artikkelens overskrift?
|
|
|
#90 |
|
<*(((<
|
Jeg er mer overrasket over at ingen har påpekt det mye større problemet med at ni av ti bergensere ikke kan snakke! (En av ti er innflyttere, så klart.) |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFlertallet av norske lærere er helt vanlige lærere som liker å undervise. Noen få er eksepsjonelt dyktige, mens noe er dårlige. De vanlige lærerene kan bli gjort gode om systemet rundt fungerer greit, superlærere får det til uansett, mens dårlige lærere ikke får det til i det hele tatt. Det er viktig å huske på at de aller fleste lærere faktisk bare er vanlige lærere og ikke superlærere.
|
|
|
#92 |
|
Leser
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseNår jeg ser tallene så tenker jeg Brennpunkt, og at dette i realiteten betyr at de har så alvorlige leseproblemer at de ikke kvalifiserer til "å kunne lese", men at de greier å stave seg gjennom en del ting. (Til en viss grad vil vi vel alle ha leseproblemer, jeg synes juridisk språk er skikkelig vanskelig - når jeg kommer til slutten er jeg usikker på hva som sto i begynnelsen av setningen.
Jeg er enig i dette. Det største problemet med at man bare lar barna fortsette er at gapet mellom den kunnskapen de har og hva det undervises i blir større og større (og selvfølgelig vanskeligere og vanskeligere å innhente). I enkelte fag, spesielt matematikk synes jeg, så er man helt avhengig av å ha fått med seg det forutgående. (Mange andre fag, kanskje spesielt de som er mer faktabasert vil det kanskje være mulig å henge med. Man trenger ikke nødvendigvis kunnskap om wicca for å vite noe om budda)
I forhold til læring på skole (grunnskole) vil jeg si at læreren er den viktigste faktoren.
|
|
|
#93 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMen er det ikke Finland som gjør det så bra skolemessig? Hvorfor kan ikke Norge se dit og kopiere noe fra den modellen? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Halloen!
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg har sett Brennpunkt-episoden nå. Sist redigert av rine : 13-05-10 kl 00:16. Årsak: noe :-) |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi hadde en del om skoleforskning i lærerutdannelsen. Jeg tror det var Bromfenbrenner som kom frem til at foreldrenes innstilling og holdning til institusjonen skole er det viktigste aspektet for hvilke resultater barna oppnår i skolen. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFinland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. Og så gjør de en del veldig gode ting og har stort fokus på tidlig innsats og ønsker elevene ferdig evaluert og kartlagt innen de første årene for å kunne sette inn ressursene tidlig.
|
|
|
#97 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOk, da utgikk Finland som en løsning. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
guru advisor
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFinland mottar også langt færre innvandrere enn Norge. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
|
Ikke helt. Hvorfor ikke ta med oss det de gjør bra, nemlig kartlegge alle barna grundig tidlig og så jobbe videre med det utgangspunktet. Så kan vi ta med det norsk skole scorer fantastisk bra på i verdenssammenheng, nemlig trivsel på skolen, og forsette å jobbe med det. Det ene utelukker ikke det andre. ;-)
|
|
|
#100 |
|
|
Jeg opplever at 1. klassingen min nå opplever et helt annet læringstrykk enn det storebror opplevde, og ikke minst et hav av mer læringstrykk enn sist jeg underviste på 1. trinn (de elevene mine som nå går på 5. trinn). Lærerne på de første trinnene er mye mer fokuserte på læring enn tidligere.
|
![]() |
|
|