Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 20:19   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Blånn, jeg flytter gjerne dit du underviser merker jeg.

Ledelse og krav er veldig viktig, og min erfaring er at det å bli stilt krav til er en god ting. Det opplevde jeg selv i jobben (jeg hadde lenge en leder som ikke så meg og ikke forventet så mye av meg, siden jeg ikke var Sivilingeniør, slik h*n mente jeg burde ha vært), og i forhold til datteren min, som mistrivdes i Norge, hvor hun hadde hauger med venner, mye friminutt og lite krav til seg, men som stortrives her hvor dagene er lange, kravene harde (de får karakterer på alt), venner er noe man leker med på skolen og i helgene.

Jeg håper at det du sier om din skole er noe flere skoler kan kopiere. Dessverre førte rektorbytte på vår skole i Norge bare til at ting ble enda verre.

Og nei, elevmassen kan man ikke gjøre noe med, og det er et av ankepunktene til venninnen min, som er lærer på en skole her. Men får man nok ressurser og god oppbakking, så kan man, om ikke gjøre gull av gråstein, i alle fall bidra til at de skinner litt likevel.

Men da må det stilles krav. Til elevene, til lærerne og til skolene.

Her har de forresten også begynt et program hvor de betaler de beste lærerne ekstra for å undervise på de dårligste skolene. De hadde flere tusen søkere til 100 stillinger, og kunne derfor plukke ut de aller beste lærerne. Som nå er plassert på de skolene med det aller dårligste elevgrunnlaget. Dette er et 2-årig opplegg, og målet er å vurdere hvor mye gode lærekrefter betyr for elvenes framgang. Jeg er spent på resultatet!

Jeg leste også at de i Norge har kopiert et opplegg fra England, hvor stjernestudenter i andre fag får undervise på norske (problem?)skoler, som en start på karrieren. I England skal visstnok 50% ha valgt å forbli lærerer. Det er jo også en god måte å rekurtere gode lærekrefter.

Gammel 12-05-10, 20:21   #62
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, fine diskusjonen. Akkurat nå kjenner jeg at jeg elsker FP litt.

At jeg skulle ha repetert og pugget til eksamen er en helt annen ting

Gammel 12-05-10, 20:23   #63
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men seriøst? 1 av 4 gutter kan ikke lese?
Hvor er foreldrene hen????

De maser på lærerne.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Foreldrene står kanskje og stenger hodet i veggen og møter lærere som sier "Ola er ikke moden enda, vi må bare se det an"?

Det var sånn ca det vi fikk høre hver gang vi ytret bekymring over at datteren vår ikke lærte noe særlig på skolen. Og heller ikke hjemme, all den tid lekser og lesing endte i tårer og frustrasjon, siden hun jo forstod at det var forventet noe hun ikke maktet og klarte.

Det blir fort fullstendig forventningskræsj. Null forventninger på skolen ("barnet er ikke modent") og masse forventinger hjemme ("vi kunne lese på hennes alder, og alle vennene hennes leser jo"). Og så blir det en ond sirkel.

Det går uendelig mye bedre når skolen forventer noe av henne, og de forventingene står i stil med det vi forventer. :erfart:

For å ikke snakke om at man får tilpasset undervisning og tilpassede lekser. Vi tryglet om å få det i Norge, men fikk fremdeles hjem lekser som lå milevis foran det hun var i stand til å prestere. Det gjorde det jo veldig lett for oss foreldre å følge opp.

Samarbeid mellom skole og foreldre er utrolig viktig. Men det er på skolen læringen skal skje. Vi foreldre skal bare følge opp. Og da må det være noe å følge opp.

Eldstemann var vårt første skolebarn, og vi var rimelig grønne på hva vi kunne forvente og kreve. Vi kommer ikke til å være like milde & snille om minstemann møter samme lamme oppfølging fra skolen, gitt.

At unger ikke kan lese betyr ikke nødvendigvis at de har fraværende foreldre.

Har deres Eldstemann gått på samme skole som vår Eldstemann gjorde før? Det var akkurat samme greia. Han fikk ingen hjelp før vi i fjerde klasse byttet skole, da kunne han enda ikke lese.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 20:26   #64
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan skal man som forelder følge opp barn med lesevansker etter å ha tatt opp dette med skolen noen ganger, og blitt avfeid, fordi barnet såvidt er innenfor normalen?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 20:28   #65
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

De maser på lærerne.

Har deres Eldstemann gått på samme skole som vår Eldstemann gjorde før? Det var akkurat samme greia. Han fikk ingen hjelp før vi i fjerde klasse byttet skole, da kunne han enda ikke lese.

Vi får jo håpe at de gikk på samme skole, og at det ikke finnes flere slike skoler.

Vi fikk beskjed av skolen da vl flyttet at vi måtte følge opp norsken, for det var så mange som kom hjem igjen og ikke kunne norsk så godt. Ble litt :rolf: av det, med tanke på hvilket grunnlag de hadde lagt for at hun skulle kunne norsk.

Gammel 12-05-10, 20:53   #66
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Blånn, jeg flytter gjerne dit du underviser merker jeg.

Ledelse og krav er veldig viktig, og min erfaring er at det å bli stilt krav til er en god ting. Det opplevde jeg selv i jobben (jeg hadde lenge en leder som ikke så meg og ikke forventet så mye av meg, siden jeg ikke var Sivilingeniør, slik h*n mente jeg burde ha vært), og i forhold til datteren min, som mistrivdes i Norge, hvor hun hadde hauger med venner, mye friminutt og lite krav til seg, men som stortrives her hvor dagene er lange, kravene harde (de får karakterer på alt), venner er noe man leker med på skolen og i helgene.

Jeg håper at det du sier om din skole er noe flere skoler kan kopiere. Dessverre førte rektorbytte på vår skole i Norge bare til at ting ble enda verre.

Og nei, elevmassen kan man ikke gjøre noe med, og det er et av ankepunktene til venninnen min, som er lærer på en skole her. Men får man nok ressurser og god oppbakking, så kan man, om ikke gjøre gull av gråstein, i alle fall bidra til at de skinner litt likevel.

Men da må det stilles krav. Til elevene, til lærerne og til skolene.

Her har de forresten også begynt et program hvor de betaler de beste lærerne ekstra for å undervise på de dårligste skolene. De hadde flere tusen søkere til 100 stillinger, og kunne derfor plukke ut de aller beste lærerne. Som nå er plassert på de skolene med det aller dårligste elevgrunnlaget. Dette er et 2-årig opplegg, og målet er å vurdere hvor mye gode lærekrefter betyr for elvenes framgang. Jeg er spent på resultatet!

Jeg leste også at de i Norge har kopiert et opplegg fra England, hvor stjernestudenter i andre fag får undervise på norske (problem?)skoler, som en start på karrieren. I England skal visstnok 50% ha valgt å forbli lærerer. Det er jo også en god måte å rekurtere gode lærekrefter.

Vi har langt igjen, altså. Skoleutvikling som den vi holder på med tar minimum 3 år før man kan forvente at ting virkelig begynner å snu.

Også her i Oslo er det bevilget ekstra ressurser ved noen skoler for å få tak i bedre lærere. Jeg jobber ved naboskolen. Men skolen hvor jeg jobber har vi et godt utdannet personale og mange dyktige lærere. Til tross for vannstyre fra ledelsen har dyktige lærere klart å holde skolen oppegående, men nå jobber vi mer målopprettet.

Når det gjelder å rekrutere stjernestudenter er jeg litt skeptisk. Jeg er nemlig gift med en mann som var stjernestudent i matematikk og fysikk, men som ikke ville overlevd en uke i norsk skole. Men får man tak på de rette personene gjør de sannsynligvis en flott jobb.

Dialog med foresatte er det jeg synes er vanskeligst. Jeg hadde et h***tes styr med foreldrene i den første klassen min og har ikke helt kommet over det enda, kjenner jeg. Da gikk jeg hjem med tårer i øynene og sjekket telefonsvareren for å være forberedt på hva som kunne komme. Derfor sliter jeg spesielt med telefonkontakt. Dessverre. Allikevel har jeg tro på kommunikasjon og kommer foresatte med en bekymring er jeg pliktig til å undersøke det nærmere. Jeg utreder heller et barn for mye enn ett for lite.

Ellers er jeg en av de lærerne som kjenner på om jeg faktisk orker dette. Ikke fordi det er så veldig mye å gjøre, men fordi jeg hele tiden føler meg utilstrekkelig. Jeg skulle så gjerne gjort mer for alle.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 20:55   #67
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Dessuten nytter det lite å være flink lærer, om systemet du fungerer i stinker. Det nytter også lite å være lærer om du ikke får ressurser til å hjelpe de elevene som trenger ekstra hjelp.

Amen

Opprinnelig lagt inn av Blånn

Ellers er jeg en av de lærerne som kjenner på om jeg faktisk orker dette. Ikke fordi det er så veldig mye å gjøre, men fordi jeg hele tiden føler meg utilstrekkelig. Jeg skulle så gjerne gjort mer for alle.

Jeg jobber vel på en av dine naboskoler tror jeg - det er utrolig slitsomt å kjenne på at det 10-12 elever hver eneste time som ikke får den hjelpen de trenger, fordi du styrter rundt og drar folk ned fra vinduskarmer. Disiplin er utrolig vanskelig etter som spesialskolene er lagt ned. Og når spesialskolene med ressurser returnerer elever til deg, som de ikke synes fiungerer på sin skole - ja da blir det middelmådighet man kan oppnå, i beste fall

Sist redigert av Pamina : 12-05-10 kl 21:02.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:04   #68
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke overrasket, og heller ikke overrasket over at en 2-er fra ungdomsskolen ikke er verdt noenting. I Brennpunkt igår ble det fokusert på norsk, men det er jo også et faktum at elevene går ut med 2 i matte uten å kunne noe som helst. Og da mener jeg nærmest noe som helst, dvs de kan enkle pluss- og minusstykker, og gange og dele litt. Særlig med kalkulator.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:09   #69
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Amen

Jeg jobber vel på en av dine naboskoler tror jeg - det er utrolig slitsomt å kjenne på at det 10-12 elever hver eneste time som ikke får den hjelpen de trenger, fordi du styrter rundt og drar folk ned fra vinduskarmer. Disiplin er utrolig vanskelig etter som spesialskolene er lagt ned. Og når spesialskolene med ressurser returnerer elever til deg, som de ikke synes fiungerer på sin skole - ja da blir det middelmådighet man kan oppnå, i beste fall

Ha, ha, mamma jobbet på en barne- og ungdomsskole for noen år tilbake. De hadde en elev på ungdomsskolen som var svært utagerende (om han i det hele tatt var på skolen). Mamma fikk ordnet med plass på spesialskole for barn med atferdsproblemer, men han kom tilbake fordi han var for voldelig for spesialskolen. Men i vanlig skole passet fint inn...

-Jim Carrey-
Gammel 12-05-10, 21:16   #70
Pamina

Pamina sin avatar

Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

@Dragen - har dere meldt PPT og sjekket om det er en eller annen form for dysleksi?

Dere kan ta kontakt med en privatpraktiserende logoped eller klinisk pedagog og få ham testet.

Ellers er det nok å lese høyt for ham, snakke om innholdet, snakke om hvordan bilder og overskrifter kan fortelle ham noe og drive med oppmuntrling som best dere kan. Ha en lesestafett med ham. Du skal bli ferdig med et kapittel før han er ferdig med sin bok Oppfordre ham til å lese at han leser høyt. Bruke finger for å følge ordene, slik at han er fokusert på teksten, og passe på at han har fokus på teksten og ikke tenker på andre ting når han leser.

Ikke hold på med jobbing i mer enn 20 minutter av gangen. Når du er en svak leser, så bruker du så mye energi på avkoding og forståelse og de er virlkelig utmattet når de er ferdige med en 20 minutters økt.

Jeg kan gjerne snakke med ham om lesing, og prøve å finne ut litt om hva det er han sliter med, hvis vi får til det en gang.

Gammel 12-05-10, 21:20   #71
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Det som irriterte meg mest med programmet i går var det evige fokuset på at lesing er noe vi driver med i norsktimene. Det er jo ikke det. Lesing er en grunnleggende ferdghet som ligger inne i alle fag. Hvis alle lærere jobbet med lesing og hvordan man best leser for å lære det faget de undeviser, så ville fokuset på lesing bli enda bedre.

På veldig mange skoler jeg har vært innom, så er det en ganske skummel holdning om at "jeg er realist, lesing får norskfolket ta seg av!"

Norsk er også et kunnskapsfag, egentlig mye med det enn et ferdighetsfag. Selvfølgelig skal vi jobbe med lesing, men det holder ikke å jobbe med det bare i norsktimene, all den tid det kreves lesing i alle fag.

Gammel 12-05-10, 21:27   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir helt av utbrudd av typen "Men hvor er foreldrene?"
Foreldrene kan være så ressurssterke de bare vil. Har barnet store problemer mht. lesing og læring, så hjelper det ikke at man er villig til å bruke tid og energi på å hjelpe barnet med lekser og lesing generelt. OK, som ressurssterk forelder vet man i større grad å be om hjelp, men å nærmest kreve at foreldrene selv skal hjelpe et barn med lesevansker opp på et anstendig lesenivå, er ufattelig urealistisk og i tillegg ganske slemt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:32   #73
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Det som irriterte meg mest med programmet i går var det evige fokuset på at lesing er noe vi driver med i norsktimene. Det er jo ikke det. Lesing er en grunnleggende ferdghet som ligger inne i alle fag. Hvis alle lærere jobbet med lesing og hvordan man best leser for å lære det faget de undeviser, så ville fokuset på lesing bli enda bedre.

På veldig mange skoler jeg har vært innom, så er det en ganske skummel holdning om at "jeg er realist, lesing får norskfolket ta seg av!"

Norsk er også et kunnskapsfag, egentlig mye med det enn et ferdighetsfag. Selvfølgelig skal vi jobbe med lesing, men det holder ikke å jobbe med det bare i norsktimene, all den tid det kreves lesing i alle fag.

Vi har begynt med veiledet lesing på skolen hvor jeg underviser. Det er kjempespennende. Da har jeg små grupper på 4-6 elever og vi jobber med en fagtekst i naturfag eller samfunnsfag. Da går vi virkelig i dybden og trener leseforståelse. Jeg begynner som regel med å vekke nysgjerrigheten til elevene ved å stille veldig åpne spørsmål. Så øver vi på lesestrategier som er lure å bruke (ofte BISON). Som regel ser vi først på bildene og gjetter oss til hva dette kan handle om. Deretter ser vi på innledning/avslutning, overskrifter og viktige ord som er uthevet i teksten. Så kan elevene begynne å lese. Med de aller svakeste stopper vi ofte og snakker sammen om det vi har lest. To og to diskuterer seg imellom før vi snakker alle sammen. Vanskelige ord blir forklart og ofte lager jeg et tankekart med "knagger" de kan henge ordet på. Cluet er hele tiden leseforståelse, leseforståelse, leseforståelse. Dette er første året vi bruker veiledet lesing, men de aller fleste av lærerne liker den måten å jobbe på. Jeg får jobbe tett med alle elevene mine minst en gang i uken og alle får noen utfordringer.

-Jim Carrey-
Gammel 12-05-10, 21:35   #74
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Noen kommentarer:
Det er mye som skjer i norsk skole om dagen. I Osloskolen testes elevene jevnlig i forhold til grunnleggende ferdigheter i de mest sentrale fagene lesing, regning, IKT og naturfag. Noen av testene er nasjonale og på de ser vi store forskjeller mellom bydelene i Oslo. Ikke overraskende gjør bydelene i Oslo vest det jevnt over bedre enn bydelene i Nord/øst. Hvis vi skulle finansiert skolene ut i fra resultater ville skolene i vest hvor langt de fleste kommer fra ressurssterke hjem får mer penger enn skolene i nord/øst hvor mange barn kommer fra ressurssvake hjem. Elevgrunnlaget har faktisk noe å si for hvor bra elevene gjør det på skolen. Der jeg jobber er det for eksempel hvert år flere av førsteklassingene som kommer til skolen uten å kunne norsk. Og hvert år får vi elever fra utlandet dumpende inn i klassene uten tilstreklige norkskunnskaper. Når så mange elever som 2/3 kommer fra tospråklige hjem får vi en hel del utfordringer som skoler vest i Oslo slipper. Det betyr ikke at vi ikke kan øke kvaliteten på vår undervisning, men det spørs om vi vil komme opp i konkurranse med skoler vestpå uansett.

Jeg evaluerer elevene mine jevnlig og samarbeider med foreldrene. Er jeg i tvil henviser jeg videre i hjelpesystemet. Når det gjelder problemer med lesing er det ofte vi ikke oppdager det før 3-4. klasse med mindre problemene er alvorlige. Jeg har selv et barn med spesifikke lese- og skrivevansker. Han ble først utredet etter 4. klasse og får nå god hjelp. Mine egne elever sjekker jeg lesingen til flere ganger i året (Leseutviklingsskjema) og kjører tester i forhold til lesehastighet og forståelse. Vi kjører jevnlige prøver i de sentrale fagene og skal ha test hver fredag. To ganger per skoleår får foreldrene hjem en skriftlig vurdering av barnet sitt. Der vurderer jeg elevens ferdigheter i norsk, matematikk, engelsk og naturfag. De blir vurdert opp i mot målene i læreplanen. Jeg vurderer også sosial kompetanse. I de samme fagene har vi også utarbeidet målark og fra høsten skal elevene selv være med å vurdere seg selv i alle fagene. Den skriftlige vurderingen følges opp av en utviklingssamtale. I løpet av denne sette vi opp individuelle mål i forhold til kommende periode.

Som sagt, jeg tror det skjer mye i forhold til norsk skole.

Hvordan rekker du å undervise innimellom all evalueringen? Det må da gå bort fryktelig mange timer til prøver?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke overrasket, og heller ikke overrasket over at en 2-er fra ungdomsskolen ikke er verdt noenting. I Brennpunkt igår ble det fokusert på norsk, men det er jo også et faktum at elevene går ut med 2 i matte uten å kunne noe som helst. Og da mener jeg nærmest noe som helst, dvs de kan enkle pluss- og minusstykker, og gange og dele litt. Særlig med kalkulator.

Ganging og deling er veldig vanskelig, ihvertfall hvis det står sånn stjerne og skråstrek på kalkulatoren, for hva betyr egentlig de?

Jeg kunne godt tenkt meg flere strykkarakterer, og flere seksere. Nå er det tradisjon i norsk skole for at hvis man har 20 poeng på ei prøve, så kreves det 0,5 poeng å få 2, og 19,5 å få 6. Man må jo passe på at flest mulig får 3 og 4.

Men da må vi lære om lesing, og lesevansker i utdannelsen. Men det, i likhet med ADHD, er jo spes. ped. Det er jo ingen vanlige lærere som trenger å kunne slikt.

Gammel 12-05-10, 21:41   #75
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Etter min erfaring er det noen gode lærere og dessverre en del udugelige. Jeg tror ikke de erfaringene jeg har er unike. I 1-4 klasse hadde storepropell sin klasse en vidundelig lærer. Klassen fungerte kjempebra. I 5 klasse fikk de en lærer som aldri burde ha satt sin fot i et klasserom. Klassemiljøet ble rasert. Det var mobbing i timene som vedkommende lærer ikke klarte å stoppe. Lære bort klarte vedkommende ikke å gjøre. Ingen i klassen lærte noe det året. Nå i 6 klasse har de fått en annen lærer og situasjonen er helt annen. Nå lærer de noe, det er ro i klassen igjen.

Når mellomstepropellen begynte på skolen fikk de en lærer som ikke klarte å holde styr på klassen. Her hang ungene i gardinen i timene, hvis de i det hele tatt kom inn. De fikk nemlig ikke klar beskjed om å komme inn. I 1 klasse lærte de ikke noe. I 2 klasse fikk de en annen lærer. Vedkommende er superflink. Fikk orden på klassen og nå ligger denne klassen veldig godt ann. Det er orden og system.

Så lenge de udugelige lærerene ikke mister jobben eller blir omplasert et sted hvor de ikke har elevkontakt så vil ikke skolen fungere bra. Så jeg er ikke forundret over at såpass mange går ut av grunnskolen uten å kunne lese.

Kommunene burde ikke få ha ansvaret for å fordele pengene til skolene. Det at kommunene gjør det fører til at det blir store forskjeller mellom kommunene. De foreldrene som skriker høyest får mer ressurser til barnet. Det har jeg selv opplevd. Er det virkelig sånn det skal være?

Gammel 12-05-10, 21:43   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å la elever dumpe er en aldeles grusom skikk. Det er jeg mot med hver trevl i kroppen. Ikke flink? Lærevansker? Ingen oppfølging hjemme? Konsentrasjonsvansker fordi foreldrene dine denger deg/hverandre, du blir utsatt for seksuelle overgrap eller hva_har_du, og du skal i tillegg straffes med å bli tatt ut av klassen din og gå en klasse om igjen? Så mye som to ganger?

Ondskap.

Tror du du der er så mye snillere å la en som er på femteklassenivå i lesing og skriving begynne på videregående? Jeg er slett ikke sikker på at det er så dumt å ha et visst minimumsnivå av kunnskap før man kan gå videre til neste klasse. Det hadde skjerpet både lærere, og ikke minst foreldre, tror jeg. Men dumping" er ikke et bra ord. Uansett: systemet slik det er i dag fungerer i alle fall ikke. Kan du ikke lese, regne, skrive etter fjerde klasse? Ok, men du går likevel videre til femte, sjette, og til sjuende. Ja, til og med ut av ungdomsskolen kan du gå uten å kunne lese eller skrive. Deretter stopper det opp. Er det rart det er frafall i skolen når mange har så dårlige karakterer at de ikke har en sjanse i havet til å komme inn på skolen de ønsker, eller linjen de vil å gå på. Når de så er kommet inn på en tilfeldig skole, møter de fullstendig veggen fordi kravene er så høye og de er nødt til å bestå VG1 før de kommer inn på VG2. Mange elever (og foreldre) får sjokk når de skjønner at eneren i engelsk faktisk får konsekvenser, det er de nemlig ikke vant til fra før. Jeg er ikke enig i at alle skal ha rett til å komme inn på vanlig vg. skole. Koste hva det koste vil. Da bør man i alle fall få ressurser slik at man har mulighet til å gi skoletaperne (fra grunnskolen) et ordentlig tilbud.

En dårlig lærer kan ødelegge 100 vis, kanskje flere tusen unger i løpet av et arbeidsliv. En dårlig forelder ødelegger sjelden mer enn 2-3.....

Jeg tror du har har litt for høye tanker om hva en lærer kan utrette,og et litt merkelig syn på foreldrenes rolle. En dårlig lærer kan kanskje gjøre skoletiden din til et helvete, men en dårlig/likegyldig forelder kan ødelegge et helt liv.

Nei, vet du hva, det er de ikke, om 1 av 4 gutter går ut av skolen uten å kunne lese. Da er virkelig IKKE de fleste lærerene flinke.

Forskning viser at elevenes resultater på skolen i stor grad henger sammen med hjemmeforhold. Selv om jeg selvsagt skjønner at det er lettere å skylde på læreren.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jepp. Og de begynner på vg. skole uten en gang å være i stand til å presentere seg på engelsk. Etter 7 år med faget. Merkelig nok syntes ungdomsskolelæreren at det var på sin plass å gi ståkarakter.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Ha, ha, mamma jobbet på en barne- og ungdomsskole for noen år tilbake. De hadde en elev på ungdomsskolen som var svært utagerende (om han i det hele tatt var på skolen). Mamma fikk ordnet med plass på spesialskole for barn med atferdsproblemer, men han kom tilbake fordi han var for voldelig for spesialskolen. Men i vanlig skole passet fint inn...

Det er det som er så fint med norsk skole. Alle kan bli integrert.
(Har også opplevd lignende ting, men vil ikke utdype her.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:45   #77
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gajamor

Men da må vi lære om lesing, og lesevansker i utdannelsen. Men det, i likhet med ADHD, er jo spes. ped. Det er jo ingen vanlige lærere som trenger å kunne slikt.

Men K06 har jo egne lesekrav i alle fag, så om man skal oppfylle den læreplanen så må jo lesingen ligge inne som en del av faget.

Jeg tenker at fokus på hvordan elevene skal lese oppgaver, hvilke begreper som er viktigst og mest meningsbærende, hvordan underoverskrifter, tabeller og tegninger skal brukes for å lette lesingen i f.eks. matte og naturfag vil være naturlige deler av faget.

Det legges vekt på dette i lærerutdanningen nå.

Gammel 12-05-10, 21:59   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kjenner at jeg blir helt av utbrudd av typen "Men hvor er foreldrene?"
Foreldrene kan være så ressurssterke de bare vil. Har barnet store problemer mht. lesing og læring, så hjelper det ikke at man er villig til å bruke tid og energi på å hjelpe barnet med lekser og lesing generelt. OK, som ressurssterk forelder vet man i større grad å be om hjelp, men å nærmest kreve at foreldrene selv skal hjelpe et barn med lesevansker opp på et anstendig lesenivå, er ufattelig urealistisk og i tillegg ganske slemt.

Vet du, jeg synes det er ganske betimelig å begynne å plassere ansvar når 1 av 4 gutter har gått 9 år på skolen uten å kunne lese.
Det er ikke foreldrenes ansvar å lære barna å lese nei, men et asvar må de da ha! Læreren her inne (rine var det vel) påstår hardnakket at det er foreldrene sin skyld når eleven prester dårlig.
NOEN må kunne svare for hva som skjer?
Om en av fire bønder ikke leverte varene ville det blitt ramaskrik!
Her virker det mer som om man vil skyve ansvaret hit og dit. Lærer-foreldre-lærer-rektor-foreldre-rektor-PPT-kommune osv osv i det uendelige.
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er mange der ute som ikke gjør jobben sin, det være seg pedagoger, foreldre, rektorer, skolesjefer osv.
I mellomtiden går unge mennesker nesten til grunne.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:10   #79
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke foreldrenes ansvar å lære barna å lese nei, men et asvar må de da ha!

Deres ansvar er å gjøre det de kan for at barnet skal få den hjelpen det trenger. Noen ganger er det foreldrene selv som kan gi best hjelp, men andre ganger kan det hende de stanger hodet i veggen og ikke klarer å hjelpe barnet selv. Og da er de avhengig av et hjelpeapparat. Og er ikke det hjelpeapparatet der, ja, da får ikke barnet hjelp. Å bebreide foreldrene i slike tilfeller er helt bak mål.

At det finnes foreldre som ikke bryr seg eller skyver ansvaret over på andre, er noe annet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:27   #80
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hm, oppsummering av mine holdninger (har lest hele tråden NØYE):

- Ja til lekser, ja til frivillig leksehjelp (foreldre melder på), nei til heldagsskole.
- Ja til muligheten for å gå om igjen, i hvert fall etter dialog og samarbeid med foreldre.
- Ja til lesing i alle fag.
- Ja til lesetrening hjemme med foreldre. Det er ikke bedre at ingen skal få lesetrening enn at noen ikke skal få lesetrening. Så lenge en lærer står med 31 elever alene (situasjonen i første klasse hvor gutten min skal begynne neste år), blir det lite en til en-lesing. Lite lesing i små grupper også. Da vil jeg ha muligheten til å følge opp selv, og selv om jeg synes det er dumt at lille Knut ikke får den samme oppfølgingen hjemme som min sønn får, hjelper det ikke Norge som land eller sønnen min som enkeltindivid at han får et like dårlig tilbud.
- Ja til nasjonale minstestandarder for antall elever pr lærer.
- Ja til spesialskoler som på en GOD måte kan ta vare på dem som gjør læringsmiljøet veldig dårlig for seg selv og andre.
- Ja til vurdering av elever og lærere - men ikke så mye at det går på bekostning av tid til undervisning og elevkontakt.
- Ja til å kunne sparke dårlige lærere.
- Ja til tydelige krav til elever, lærere og foreldre. Og nei til å skyve ansvar rundt og rundt. Noen ganger er det eleven som ikke gjør det den skal, noen ganger er det læreren som ikke gjør det den skal, noen ganger er det foreldrene. Og noen ganger gjør alle alt de kan og litt til - og leseutviklingen blir likevel ikke tilfredsstillende.

Tror omtrent det var det...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.