|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseBlånn, jeg flytter gjerne dit du underviser merker jeg.
|
|
|
#62 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseÅh, fine diskusjonen.
|
|
|
#63 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
De maser på lærerne.
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseHvordan skal man som forelder følge opp barn med lesevansker etter å ha tatt opp dette med skolen noen ganger, og blitt avfeid, fordi barnet såvidt er innenfor normalen?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
Vi får jo håpe at de gikk på samme skole, og at det ikke finnes flere slike skoler.
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi har langt igjen, altså. Skoleutvikling som den vi holder på med tar minimum 3 år før man kan forvente at ting virkelig begynner å snu.
|
|
|
#67 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Amen
Jeg jobber vel på en av dine naboskoler tror jeg - det er utrolig slitsomt å kjenne på at det 10-12 elever hver eneste time som ikke får den hjelpen de trenger, fordi du styrter rundt og drar folk ned fra vinduskarmer. Disiplin er utrolig vanskelig etter som spesialskolene er lagt ned. Og når spesialskolene med ressurser returnerer elever til deg, som de ikke synes fiungerer på sin skole - ja da blir det middelmådighet man kan oppnå, i beste fall
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 12-05-10 kl 21:02. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
I mål
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg er ikke overrasket, og heller ikke overrasket over at en 2-er fra ungdomsskolen ikke er verdt noenting. I Brennpunkt igår ble det fokusert på norsk, men det er jo også et faktum at elevene går ut med 2 i matte uten å kunne noe som helst. Og da mener jeg nærmest noe som helst, dvs de kan enkle pluss- og minusstykker, og gange og dele litt. Særlig med kalkulator. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
Ha, ha, mamma jobbet på en barne- og ungdomsskole for noen år tilbake. De hadde en elev på ungdomsskolen som var svært utagerende (om han i det hele tatt var på skolen). Mamma fikk ordnet med plass på spesialskole for barn med atferdsproblemer, men han kom tilbake fordi han var for voldelig for spesialskolen. Men i vanlig skole passet fint inn...
|
|
|
#70 |
|
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese@Dragen - har dere meldt PPT og sjekket om det er en eller annen form for dysleksi?
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet som irriterte meg mest med programmet i går var det evige fokuset på at lesing er noe vi driver med i norsktimene. Det er jo ikke det. Lesing er en grunnleggende ferdghet som ligger inne i alle fag. Hvis alle lærere jobbet med lesing og hvordan man best leser for å lære det faget de undeviser, så ville fokuset på lesing bli enda bedre.
|
|
|
#72 |
|
Textrovert
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg kjenner at jeg blir helt
|
|
|
#73 |
|
|
Vi har begynt med veiledet lesing på skolen hvor jeg underviser. Det er kjempespennende. Da har jeg små grupper på 4-6 elever og vi jobber med en fagtekst i naturfag eller samfunnsfag. Da går vi virkelig i dybden og trener leseforståelse. Jeg begynner som regel med å vekke nysgjerrigheten til elevene ved å stille veldig åpne spørsmål. Så øver vi på lesestrategier som er lure å bruke (ofte BISON). Som regel ser vi først på bildene og gjetter oss til hva dette kan handle om. Deretter ser vi på innledning/avslutning, overskrifter og viktige ord som er uthevet i teksten. Så kan elevene begynne å lese. Med de aller svakeste stopper vi ofte og snakker sammen om det vi har lest. To og to diskuterer seg imellom før vi snakker alle sammen. Vanskelige ord blir forklart og ofte lager jeg et tankekart med "knagger" de kan henge ordet på. Cluet er hele tiden leseforståelse, leseforståelse, leseforståelse. Dette er første året vi bruker veiledet lesing, men de aller fleste av lærerne liker den måten å jobbe på. Jeg får jobbe tett med alle elevene mine minst en gang i uken og alle får noen utfordringer.
|
|
|
#74 |
|
Travelt opptatt
|
Hvordan rekker du å undervise innimellom all evalueringen? Det må da gå bort fryktelig mange timer til prøver?
Ganging og deling er veldig vanskelig, ihvertfall hvis det står sånn stjerne og skråstrek på kalkulatoren, for hva betyr egentlig de?
Men da må vi lære om lesing, og lesevansker i utdannelsen. Men det, i likhet med ADHD, er jo spes. ped. Det er jo ingen vanlige lærere som trenger å kunne slikt.
|
|
|
#75 |
|
superbruker
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEtter min erfaring er det noen gode lærere og dessverre en del udugelige. Jeg tror ikke de erfaringene jeg har er unike. I 1-4 klasse hadde storepropell sin klasse en vidundelig lærer. Klassen fungerte kjempebra. I 5 klasse fikk de en lærer som aldri burde ha satt sin fot i et klasserom. Klassemiljøet ble rasert. Det var mobbing i timene som vedkommende lærer ikke klarte å stoppe. Lære bort klarte vedkommende ikke å gjøre. Ingen i klassen lærte noe det året. Nå i 6 klasse har de fått en annen lærer og situasjonen er helt annen. Nå lærer de noe, det er ro i klassen igjen.
|
|
|
#76 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror du du der er så mye snillere å la en som er på femteklassenivå i lesing og skriving begynne på videregående? Jeg er slett ikke sikker på at det er så dumt å ha et visst minimumsnivå av kunnskap før man kan gå videre til neste klasse. Det hadde skjerpet både lærere, og ikke minst foreldre, tror jeg. Men dumping" er ikke et bra ord.
Jeg tror du har har litt for høye tanker om hva en lærer kan utrette,og et litt merkelig syn på foreldrenes rolle. En dårlig lærer kan kanskje gjøre skoletiden din til et helvete, men en dårlig/likegyldig forelder kan ødelegge et helt liv.
Forskning viser at elevenes resultater på skolen i stor grad henger sammen med hjemmeforhold. Selv om jeg selvsagt skjønner at det er lettere å skylde på læreren.
Jepp. Og de begynner på vg. skole uten en gang å være i stand til å presentere seg på engelsk. Etter 7 år med faget. Merkelig nok syntes ungdomsskolelæreren at det var på sin plass å gi ståkarakter.
Det er det som er så fint med norsk skole. Alle kan bli integrert. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
|
Men K06 har jo egne lesekrav i alle fag, så om man skal oppfylle den læreplanen så må jo lesingen ligge inne som en del av faget.
|
|
|
#78 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#79 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#80 |
|
Er frisk!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseHm, oppsummering av mine holdninger (har lest hele tråden NØYE):
|
|
![]() |
|
|