Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Skal du være med i en diskusjon får du i hvert fall være litte grann seriøs og sannferdig. De aller, aller fleste forhandlinger ender uten brudd og uten streik. Også i år. Av de omtrent 40 overenskomstområdene som har vært i forhandling har tre - 3 - (eller var det fire?) endt i konflikt.
Nå tuller du, ikke sant? Folk kan ikke sies opp tilfeldig og du kaller det VELDIG sterkt arbeidstakervern. Hvor mange bedrifter i Norge har gått til grunne pga. en streik? Da spør jeg etter bedrifter som ikke var i økonomisk trøbbel på forhånd. Og så kan du sette det opp mot hvor mange bedrifter som eierne har besluttet å legge ned fordi de ansatte ønsket tariffavtale. Pokker, jeg har ikke tid til å lete etter forskning på det nå.
Jeg tror ikke streik som virkemiddel er ute ennå. Uten den ville renholderne, en allerede svak gruppe arbeidstakere, fått lønnsreduksjon i denne omgang.
AT streik rammer veldig urettferdig kan du vel neppe være uenige i.
Vi betalet fortsatt for en streik i fjor. Greit nok, vi er eiere. Nå sitter vi i klemma fordi en del vi DESPERAT trenger ligger streikefast på en terminal.
Er det rettferdig og helt greit? Det er IKKE vi som bestemmer vilkårene for transportarbeiderene.......
For oss blir det ikke fatalt, for all del, men for små bedrifetr er det faktisk ikke så mye som skal til, før ting kommer veldig skeivt ut altså. Å tro noe annet er naivt. For feks en bitteliten rørlegger bedrift med 2-3 ansatte kan en streik som ikke har noe med dem å gjøre, (som transport arbeiderstreiken) få ganske stygge konsekvenser.