Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Og at det er enkelte ingeniøryrker som har en mye større andel av stillingene i statlig sektor, slik at mulighetene ikke er så mange. Men poenget mitt var at det ble sagt at de dyktige ALLTID fikk høyere lønn enn de dårlige, og det mener jeg er det reneste vissvass.
Nei, og det tror jeg ikke at jeg sa heller. Man kan ikke sammenligne på tvers av sektorene. Men at det i de aller fleste kommuner, statlige virksomheter og private virksomheter er slik at de dyktigste i virksomheten får bedre lønn enn de mindre dyktige, det mener jeg fortsatt stemmer. Ikke 100 % selvsgt, for det er mange forhold som spiller inn. Blant annet om man ønsker å bytte jobb, klatre i systemet, sikte mot lederstillinger, osv. Den som gror fast i en stilling vil ofte ikke henge med i lønnsøkningene, på samme måte som en som hopper opp over så snart det er mulig, selv om den fastgrodde kan være svært dyktig. Men jevnt over spiller dyktighet en viktig rolle når man avlønner ingeniører. Og mange andre yrkesgrupper. Men av en eller annen grunn ikke lærere og førskolelærere.
|