Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg er for at noe må gjøres i skolen, og synes faktisk Polyanna hadde noen gode ideer når det gjelder avlønning. Samtidig ser jeg også Alfa sitt poeng med hvor skummelt det er å gjøre arbeid i skolen til en konkurranse. Vi snakker tross alt ikke om å selge hus.
Og så sitter jeg og grubler på hvorfor de fleste dårlige og late mennesker har havnet i skolen? Hvorfor hører vi aldri om dårlige sykepleiere eller ingeniører? Og når skal man begynne med trynetillegg på sykehusene, eller barnehagene?
OK, nå blir du sikkert sur på meg igjen, men "trynetillegg" er lærerargument nr 1 både når det gjelder individuell avlønning og jobbintervju. Hvorfor? På seg selv kjenner man andre? Det er kanskje det du bruker overfor elevene dine? Hvorfor skulle du ellers gå ut i fra at det er "trynetillegg" det handler om hvis man belønner noen? Eller kanskje du er i mot karakterer i skolen også, det er jo sikkert bare trynetillegg det også?
Selvsagt finnes det dårlige sykepleiere og dårlige ingeniører. Og for å ta ingeniørgruppen, så ender de dårlige ALLTID med dårligere lønn enn de dyktige. Ikke nødvendigvis innad i samme bedrift, men det er forskjell på hvilke stillinger de ender opp i. Lønningene i privat sektor ligger langt over staten, og staten ligger jevnt over høyere enn kommunal sektor også. Privat sektor trekker til seg de dyktige, og kvitter seg effektivt med de mindre dyktige. Kommunal sektor belønner de dyktige, for å beholde dem, og de mindre dyktige blir forbigått lønnsmessig. Lønnsspriket for ingeniører er gigantisk.
|