Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-10, 01:16   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. Jeg tror en reise gjennom diverse familiære og sosiale forhold hadde vært et sted å begynne hvis man virkelig tror løsningen var så enkel for mange av de det gjelder. "Hvis folket ikke har brød kan de vel spise kaker."

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:46   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. "

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. Greit, så er det ikke så varmt i vannet, og man ville helst ha ventet til det var 25 grader, men er det ikke greit å fryse litt hvis resultatet blir at barna blir tryggere i vann? Man kan sitte å være sur på staten/kommunen/skolen til man blir blå, men det hjelper jo ikke, barna lærer jo ikke å svømme av den grunn - så da må man rett og slett ta litt ansvar selv. Svømmeopplæring i kald sjø er nok ikke det ideelle, men dersom er alternativet er ingen svømmeopplæring så er det helt klart det beste valget.

Det er ikke sjelden jeg kan tenke meg omtrent 100 ting jeg har mer lyst til enn å ta med ungene på en kald strand etter en lang dag på jobb, men hvis sola titter frem tar vi da turen alikevel. Og vi allierer oss med barnas venner - noen ganger tar jeg med de, noen ganger tar de med mine, og noen ganger drar vi alle sammen.

Jeg tror alle er enige om at grundig svømmeopplæring i skolen hadde vært det beste, men de fleste steder er ikke dette et alternativ.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:47   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. .

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

Gammel 02-07-10, 10:57   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:47   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Nei, jeg skjønner nå at du ikke skjønner nå. Men det finnes endel familier, i Oslo og sikkert også rundt om ellers, som ikke gjør slike ting. De drar ikke ut i skogen på tur, de drar ikke på ferie, de koser seg ikke på stranda. Grunnene kan selvsagt variere, og jeg kunne utbrodert om det, men lar den ligge nå.

De som setter seg på trikken for en fin dag på Sognsvann er nok dessverre de samme som har barna sine på svømmekurs vinteren igjennom. Det er min hypotese. Og et velment tips fra oss her på FP om at alle som ikke har råd til annet også bør gjøre det vil nok ikke endre det faktum.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.