Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 23:37   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er man fattig?

Bare for å spikke, men likevel et poeng: jeg kan ikke se at noen (ikke hun selv heller) definerer henne som fattig, altså. Dagbladet fokuserer på at også de med relativt høy utdanning kan slite med å få endene til å møtes og at det fortsatt eksisterer klasseskiller i Norge.

Når jeg tenker meg om så står det heller ikke noe om ønske om sponset videreutdanning, så jeg lurer på om de har redigert litt...

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:48   #2
Stekira
Passiv

Standard

Jeg syns denne fattigdomsdebatten er ganske interessant. Egentlig så er man da ikke fattig når man tjener 23 tusen i måneden utbetalt. Hvis man har ordnet seg med så mye gjeld at man betaler mest alt man har ut til den gjelden, så blir man jo gjerne blakk da, men fattig..? JO på en måte så er man jo bankerott da. men for å sette det litt på spissen, om man har en millionvilla men samtidig millionutgifter, og sitter igen med nesten null er man fattig da? Nei om man selger boligen så er man vel ikke det da men man kan da kjøpe en billigere bolig. Og snakke med bankene om renter og litt greiere nedbetaling for en periode.
Syns det er så feil å kalle det for fattig når man har både eiendom og fast jobb og god inntekt. Feil balanse mellom inntekt og utgifter kan da ikke gjøre at et menneske kommer i kategorien fattig? Hmm.. vanskelig dette her..

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:51   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Bare for å spikke, men likevel et poeng: jeg kan ikke se at noen (ikke hun selv heller) definerer henne som fattig, altså. Dagbladet fokuserer på at også de med relativt høy utdanning kan slite med å få endene til å møtes og at det fortsatt eksisterer klasseskiller i Norge.

Når jeg tenker meg om så står det heller ikke noe om ønske om sponset videreutdanning, så jeg lurer på om de har redigert litt...

Med økonomisk bidrag til mer utdanning vil jeg få en bedre betalt jobb og et nytt liv for meg og barna mine.

Det står der fortsatt.
Tor det sto litt annerledes i går da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:51   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Her:

Sitat:

Hun mener myndighetene må engasjere seg:

- Her sitter jeg med en høyskoleutdannelse, og når ikke engang jeg klarer meg, må myndighetene få øynene opp. Vi er en stor gruppe med ressurssterke folk med utdannelse og jobb som vil bidra, men som trenger hjelp.

- Med økonomisk bidrag til mer utdanning vil jeg få en bedre betalt jobb og et nytt liv for meg og barna mine.

Gammel 31-07-10, 23:56   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Åkei. Men hvis de ikke har redigert noe, så ser jeg fortsatt ikke at noen har bukt ordet fattig om henne.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 10:42   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

De har skrevet at hun måtte få mat på Frelsesarméen. Det er et tiltak for fattige. Det er ikke sånn at Frelsesarméen er der for middelklassen som har sløst. Det er helt legitimt å si at hun er presentert som fattig. Og jaggu har de redigert artikkelen gitt.

Og det er ingen som får endene til å møtes dersom de rett og slett ikke tenker gjennom økonomien sin. For eksempel skulle det ikke komme som et sjokk senere i livet at du ender med ikke så innmari høy lønn hvis du utdanner deg til sykepleier. Det er ikke millioninntekt der. Man kan mene hva man vil om hvordan det burde være, man kan jobbe for å endre det - men sånn er det og det må man innse. Vil du bli sykepleier så ender du ikke med millionlønn. Og ja - da kan du heller ikke regne med å disponere en millioninntekt. Så hvis du da VELGER å bo for 13000 per måned - ja da har du VALGT å ikke ha så innmari mye penger til andre ting. Du har FINT nok penger til mat - men om du velger å bruke opp disse pengene, ja, da har du ikke penger til mat heller.

For ordens skyld så er det ikke noen særlig stor forskjell på en sykepleierlønn og en sammenlignbar ingeniørlønn. Ingeniører i det offentlige tjener heller ikke millioner av kroner. Og det vet de. Og sykepleiere i det private kan selvsagt tjene godt. Bare sånn for å ha sagt det.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.