Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Og til slutt til Irma: Hvis en forelder ikke er kapabel til å sørge for undervisningen til ungene sine selv, må denne faktisk finne noen andre som kan gjøre det for seg. Når man søker, skriver man under på at "foreldrene har ansvaret for opplæringen i perioden eleven er borte". Da må man faktisk la være å søke fri om man ikke kan følge opp dette. Enkelt-penkelt.
Jepp, man skulle tro det.
Opprinnelig lagt inn av liefje, her.
Det er det de gjör her i Tyskland. De mister plassen sin paa den skolen de gaar paa og kan bli sendt paa skole i huttiheita, i alle fall dersom skolen de gaar paa er en populaer skole (fritt skolevalg her) slik at klassene er fulle og andre staar paa venteliste. Det er skoleplikt her, og fravaer utover sykdom tolereres ikke. Det er til og med av og til patruler paa flyplasser rett för skoleferier for aa sjekke om barn er borte fra skolen uten lov.
Bortsett fra siste linje, som får meg til å litt, synes jeg det hadde vært helt OK med en slik ordning i Norge.
Opprinnelig lagt inn av nolo, her.
Skulle ønske det var 'tough luck', men presset for å gi eleven karakter nesten uansett hvor mye hun har vært vekke er stort. Og det hender oftere enn man skulle tro at advokater kobles inn i klagesaker. "Har skolen gjort NOK for å gi denne eleven mulighet til å få vurdering?" "Kan det dokumenteres at læreren har prøvd alle muligheter for at eleven skal få vise at hun har nådd læringsmålene i dette faget?"
(Jeg snakker om videregående)
.
Min erfaring også. 
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fy fader så eitrandes dere må bli noen ganger, dere lærere!
Det var jo ikke uten grunn jeg vegret meg for å gå inn i denne tråden. *bekymret for blodtrykket*

|