Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-10, 11:16   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo ikke en uting hvis man tar barnet ut av skolen for å gi det tilsvarende eller bedre under visning selv. Frøkna har aldri i sitt liv vært så a jour med skolearbeidet som da hun hadde privatlærer i seks uker i vår. Vi fikk også bare godord fra skolen på det opplegget vi hadde skissert for henne i forkant. (Vi trengte heller ikke å søke om fri, for skolen har ikke myndighet til å innvilge permisjon i så lang tid; vi måtte bare informere skolen om at vi skrev henne ut fra slik og slik dato.)

Jeg har derimot mine tvil om at folk flest klarer å opprettholde samme undervisningsstandarden som ungene får på skolen, hvis de tar fri for å reise på ferie. Det er selvsagt ikke umulig eller utenkelig, men det er tvilsomt. Det er faktisk ikke gjort i en håndvending å ta igjen to–tre ukers undervisning, eller å ligge flere uker i forkant av den, selv ikke i barneskolen.

Ja, jeg ser helt klart problemet hvis det skjer for ofte.

Gammel 20-08-10, 11:33   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, jeg ser helt klart problemet hvis det skjer for ofte.

Hvis det er snakk om en periode på tre–fire uker, vil jeg si at det er et problem om det bare skjer én gang også. Hvis undervisningen ikken følges opp veldig godt, altså.

Én uke, som et unntakstilfelle, med samvittighetsfulle foreldre, er neppe et stort problem for eleven selv, med mindre eleven også har mye sykefravær eller annet fravær. I alle fall ikke på barneskolen. Jeg kan derimot godt se at det er et problem for skolen.

Og det å ta ungene ut av skolen i heldagsprøvetiden er jo bare virkelig på trynet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 16:17   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Og til slutt til Irma: Hvis en forelder ikke er kapabel til å sørge for undervisningen til ungene sine selv, må denne faktisk finne noen andre som kan gjøre det for seg. Når man søker, skriver man under på at "foreldrene har ansvaret for opplæringen i perioden eleven er borte". Da må man faktisk la være å søke fri om man ikke kan følge opp dette. Enkelt-penkelt.

Jepp, man skulle tro det.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det er det de gjör her i Tyskland. De mister plassen sin paa den skolen de gaar paa og kan bli sendt paa skole i huttiheita, i alle fall dersom skolen de gaar paa er en populaer skole (fritt skolevalg her) slik at klassene er fulle og andre staar paa venteliste. Det er skoleplikt her, og fravaer utover sykdom tolereres ikke. Det er til og med av og til patruler paa flyplasser rett för skoleferier for aa sjekke om barn er borte fra skolen uten lov.

Bortsett fra siste linje, som får meg til å litt, synes jeg det hadde vært helt OK med en slik ordning i Norge.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Skulle ønske det var 'tough luck', men presset for å gi eleven karakter nesten uansett hvor mye hun har vært vekke er stort. Og det hender oftere enn man skulle tro at advokater kobles inn i klagesaker. "Har skolen gjort NOK for å gi denne eleven mulighet til å få vurdering?" "Kan det dokumenteres at læreren har prøvd alle muligheter for at eleven skal få vise at hun har nådd læringsmålene i dette faget?"

(Jeg snakker om videregående)

.

Min erfaring også.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fy fader så eitrandes dere må bli noen ganger, dere lærere!

Det var jo ikke uten grunn jeg vegret meg for å gå inn i denne tråden. *bekymret for blodtrykket*

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.