Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-10, 11:00   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I tillegg til at MANGE faktisk mener at et måltid er godt balansert om det inneholder en god blanding av karbohydrater, proteiner og fett. Og da er både fullkornspasta og grovbrød finfine karbohydratkilder. Men man har hatt en tendes til å ha så MYE av det.

(Jeg blir ikke mett om ikke måltidet inneholder litt av alt. Det skal ikke så mye til av hverken fett eller karber, men littegrann må det være)

Selvsagt. Men andre grønnsaker enn poteter inneholder jo også karbohydrater.

Jeg tror det springende punktet er hva man legger i begrepet "sunt". For en som sliter med vekt vil sunt være ting som ikke lett fører til vektøkning, for en undervektig person vil energitett mat oppleves som sunt, og for helt normalvektige vil igjen andre ting være basisen. Jeg syns det blir feil å skulle objektivt vurdere en del matvarer som sunne/usunne, man må se på konteksten.

men jeg syns det er rart når noen sier at de helst ikke vil spise så mye stivelse, men likevel ha ris, pasta eller potet til måltidet. For det er en vane, altså.

Og, som jeg har sagt, argumentet om at poteten var viktig for å unngå sultetdød i gamle dager syns jeg er kontekstuelt uinteressant som enkeltstående argument. Historisk interessant, ja, men jeg spiser ikke poteter bare på grunn av det, altså.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.