Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 21:57   #61
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ja, men da blir jo spørsmålet om det er stillesittinga eller potetene som er usunne...

Poeng!

Til overskriften: Jeg spiser fullkornspasta fordi jeg synes den smaker bedre, men begynte med den pga. kostholdsendring.

Når det gjelder hva som er sunnest totalt sett, etter min mening, må det være et fysisk aktivt liv.

Gammel 23-08-10, 22:09   #62
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og tilbake til barn: De er jo nettopp ekstremt aktive. Å frarøve unger en lett tilgjengelig næringskilde som det halvraske karber er, kan umulig være sunt. Hjertet må jobbe mye hardere for å nyttiggjøre seg protein og fett.

.

Turbo spiser ikke potet, ikke røde grønnsaker og pasta bør han spise hvitt, bør og spise loff egentlig.(men han spise ok groft brød grover en eks kneip som man kjøper)
Pga foruktosemalabstroksjon. Og han har aldri sett så fin ut som etter at han sluttet å spise sukker og fruktose.
Han spiser kanskje en halv frukt om dagen på skolen. mere blir han dårlig av.oppblåst blir han, hvit og grå i fjeset:/

Så jeg er ikke enig i at man må spise verken det ene eller det andre.

Jeg synnes ikke fullkornspasta smaker noe godt.
Griet med coop engemark?!? sin spagetti som er litt "grov" men resten smaker møkk. Samme med vanlig spagetti og pasta og egentlig.

Ris så smaker fullkorns risen ingen ting.. Men det gjør nå egentlig ikke den vanlige risen heller. så står litt fast i hva vi skal kjøpe av ris.
Noe tilbehør må vi jo ha til mat

Gammel 23-08-10, 22:36   #63
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Turbo spiser ikke potet, ikke røde grønnsaker og pasta bør han spise hvitt, bør og spise loff egentlig.(men han spise ok groft brød grover en eks kneip som man kjøper)
Pga foruktosemalabstroksjon. Og han har aldri sett så fin ut som etter at han sluttet å spise sukker og fruktose.
Han spiser kanskje en halv frukt om dagen på skolen. mere blir han dårlig av.oppblåst blir han, hvit og grå i fjeset:/

Jeg synnes ikke fullkornspasta smaker noe godt.
Griet med coop engemark?!? sin spagetti som er litt "grov" men resten smaker møkk. Samme med vanlig spagetti og pasta og egentlig.

Ris så smaker fullkorns risen ingen ting.. Men det gjør nå egentlig ikke den vanlige risen heller. så står litt fast i hva vi skal kjøpe av ris.
Noe tilbehør må vi jo ha til mat

Kan jeg igjen slå et slag for en brokkoli?
evnt bønner og linser?

Gammel 23-08-10, 23:14   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

---

Misforstår jeg nå, eller spiser han brød og pasta? For da får han jo i seg karber?

(Eller så er det selvsagt best for barn å ikke spise ting de ikke tåler - det kommer foran det meste av andre hensyn, egentlig)

Gammel 23-08-10, 23:26   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Poteter har da reddet mangen gammel bondefamilie fra å sulte i hjel i hine hårde tider. Det er litt misforstått (for ikke å si historieløst) å si at poteter ikke er sunt overhodet.

Jupp. Poteter er f. eks en grei c-vitaminkilde, og har mange næringstoffer verken pasta eller ris har.

Det blir jo helt meningsløst å sammenlikne et normalt kosthold med kostholdet til noen dom har en sykdom som gjør at det finnes ting de ikke kan spise. De kan like fullt være sunne for andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:34   #66
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jupp. Poteter er f. eks en grei c-vitaminkilde, og har mange næringstoffer verken pasta eller ris har.

Det blir jo helt meningsløst å sammenlikne et normalt kosthold med kostholdet til noen dom har en sykdom som gjør at det finnes ting de ikke kan spise. De kan like fullt være sunne for andre.

Mens den tidligere nevnte broccolien har 5-6 ggr så mye c-vitamin. Men jeg er helt enig, potet er mye bedre enn vanlig hvit ris og pasta. Det er bare så mye som er bedre enn otet igjen, at jeg likevel ikke syns det er nødvendig å spise så mye av det.

Gammel 23-08-10, 23:54   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sammenlikner ikke poteter med grønnsaker som nevnte brokkoli fordi for de aller fleste er det et tilbehør på lik linje som pasta og ris, ikke broccoli. Det blir som å si at broccoli er sunnere enn sjokolade. Sant, men ikke spesielt relevant.

Gammel 23-08-10, 23:58   #68
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg sammenlikner ikke poteter med grønnsaker som nevnte brokkoli fordi for de aller fleste er det et tilbehør på lik linje som pasta og ris, ikke broccoli. Det blir som å si at broccoli er sunnere enn sjokolade. Sant, men ikke spesielt relevant.

Men det er det jeg syns er så rart. Hvorfor må man ha det "tilbehøret"? En potet er en grønnsak, og andre grønnsaker er sunnere :enkel:

Gammel 24-08-10, 00:02   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Men det er det jeg syns er så rart. Hvorfor må man ha det "tilbehøret"? En potet er en grønnsak, og andre grønnsaker er sunnere :enkel:

Seffern må man ikke ha det tilbehøret, men fakta er at mange har det. Og da er ikke poteten grønnsakdelen av retten, men mer næringsrik enn pasta og ris, som mange nordmenn har byttet ut potet med.

For egen del har vi tilbehøret som variasjon, og fordi det ofte er en forventet del av en rett. Det hadde blitt fryktelig kjedelig km vi hele tiden skulle velge det aller, aller sunneste, og ikke tillate oss plain ol' "sunt".

Gammel 24-08-10, 00:40   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en vane også. Noen føler de "må" ha poteter, pasta eller ris til hvert middagsmåltid, men prøver man uten en stund blir man fort vant til det. Om man vil da, selvsagt. Jeg spiser glatt både poteter, pasta og ris om jeg vil ha det, men vi spiser det sjelden her, og jeg er blitt så vant med det at jeg overhodet ikke ser på det som noe "must have" til middagene. En kompis ble helt satt ut da han fant ut at jeg ofte spiser speilegg eller eggerøre uten brød til, det går da ikke an?

Gammel 24-08-10, 10:48   #71
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at en av grunnene til at det regnes som "normalt" med potet til middagen og brød til eggerøra er at dette er billige kilder til næring i motsetning til egg og kjøtt som er dyrt, og som tradisjonelt har vært alt for dyrt til å basere kostholdet sitt på. Og selv om mat nå er historisk sett veldig billig i Norge så er det fortsatt ikke alle som har råd til å leve på bare kjøtt, egg og fisk samt grønnsaker. Det er en av mange grunner til at kostholdsråd basert på lavkarbo blir problematisk.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:51   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til at MANGE faktisk mener at et måltid er godt balansert om det inneholder en god blanding av karbohydrater, proteiner og fett. Og da er både fullkornspasta og grovbrød finfine karbohydratkilder. Men man har hatt en tendes til å ha så MYE av det.

(Jeg blir ikke mett om ikke måltidet inneholder litt av alt. Det skal ikke så mye til av hverken fett eller karber, men littegrann må det være)

Gammel 24-08-10, 11:00   #73
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

I tillegg til at MANGE faktisk mener at et måltid er godt balansert om det inneholder en god blanding av karbohydrater, proteiner og fett. Og da er både fullkornspasta og grovbrød finfine karbohydratkilder. Men man har hatt en tendes til å ha så MYE av det.

(Jeg blir ikke mett om ikke måltidet inneholder litt av alt. Det skal ikke så mye til av hverken fett eller karber, men littegrann må det være)

Selvsagt. Men andre grønnsaker enn poteter inneholder jo også karbohydrater.

Jeg tror det springende punktet er hva man legger i begrepet "sunt". For en som sliter med vekt vil sunt være ting som ikke lett fører til vektøkning, for en undervektig person vil energitett mat oppleves som sunt, og for helt normalvektige vil igjen andre ting være basisen. Jeg syns det blir feil å skulle objektivt vurdere en del matvarer som sunne/usunne, man må se på konteksten.

men jeg syns det er rart når noen sier at de helst ikke vil spise så mye stivelse, men likevel ha ris, pasta eller potet til måltidet. For det er en vane, altså.

Og, som jeg har sagt, argumentet om at poteten var viktig for å unngå sultetdød i gamle dager syns jeg er kontekstuelt uinteressant som enkeltstående argument. Historisk interessant, ja, men jeg spiser ikke poteter bare på grunn av det, altså.

Gammel 24-08-10, 11:04   #74
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med å redusere ris/pasta/potet er helt klart en vanesak. Det er ikke mer enn et år siden det ville vært utenkelig for meg, nå lever jeg moderat lavkarbo og savner det overhodet ikke. Som LilleBulla sier finnes det veldig mange andre gode varianter.

Jeg mener mye om barn og lavkarbo, kjenner jeg, og jeg synes det er overraskende mange som ikke helt tenker på langtidseffekten. For det første er jo lavkarbo fremdeles et såpass annet kosthold enn det flesteparten spiser, at det vil oppleves annerledes for barn. Dessuten har jeg liten tro på at å innføre nei-varer for barn er noe heldig i det hele tatt. Jeg har ingen skrupler med å servere ris eller fullkornspasta til barna, tvert imot tenker jeg at de trenger de karbene. Likevel er det jo mulig å tenke balansert kosthold med helt tradisjonelt kosthold, vi tilbyr mest av grønnsaker og er nøye på å lage f.eks kjøttsaus selv.

Gammel 24-08-10, 11:07   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Veldig sant, Lillebulla. "Sunt" er et mangfoldig begrep. Det er for eksempel stor forskjell på hva som er "sunt" for en toppidrettsutøver og en stillesitter, barn og voksne, folk som skal ned i vekt og folk som skal vedlikeholde vekt, folk som har diabetes og folk som ikke har det, folk som har høyt blodtrykk og folk som har lavt.

(Og jeg syntest det var enkelt-penkelt å redusere karbene til middagen, ved å erstatte dem med grønnsaker. Mye bedre smak også! Men må altså ha en liten skje ris eller dæsj pasta, for å bli mett, og særlig når jeg skal trene kort tid etterpå)

Gammel 24-08-10, 11:09   #76
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Dette med å redusere ris/pasta/potet er helt klart en vanesak. Det er ikke mer enn et år siden det ville vært utenkelig for meg, nå lever jeg moderat lavkarbo og savner det overhodet ikke. Som LilleBulla sier finnes det veldig mange andre gode varianter.

Jeg mener mye om barn og lavkarbo, kjenner jeg, og jeg synes det er overraskende mange som ikke helt tenker på langtidseffekten. For det første er jo lavkarbo fremdeles et såpass annet kosthold enn det flesteparten spiser, at det vil oppleves annerledes for barn. Dessuten har jeg liten tro på at å innføre nei-varer for barn er noe heldig i det hele tatt. Jeg har ingen skrupler med å servere ris eller fullkornspasta til barna, tvert imot tenker jeg at de trenger de karbene. Likevel er det jo mulig å tenke balansert kosthold med helt tradisjonelt kosthold, vi tilbyr mest av grønnsaker og er nøye på å lage f.eks kjøttsaus selv.

Jeg har heller ingen skrupler med å servere fullkornspasta til barn (vanlig, hvit ris er jeg dog litt skeptisk til, det syns jeg har lite næringsverdi utover energien, og spes for min ekstremt småspiste snups er det litt viktig at det er andre næringsstoffer i maten enn bare bensin. Naturris er ok)
Men jeg har heller ingen skrupler med å servere måltider som ikke inneholder noen av disse stivelseskildene, for jeg syns det er greit å vise at det ikke er en obligatorisk del av måltidet. Variasjon der også, tenker jeg.

Gammel 24-08-10, 11:09   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En artig video om at forskjellige ting kan være sunt: .
http://ur.se/play/157952

(En ultraløper som ELSKER mat. Smørgåsar! Sild! Roastbiff! Han kaller seg "kalorist" )

Gammel 24-08-10, 11:13   #78
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

En artig video om at forskjellige ting kan være sunt: .
http://ur.se/play/157952

(En ultraløper som ELSKER mat. Smørgåsar! Sild! Roastbiff! Han kaller seg "kalorist" )

Ikke sant. Egentlig er sunt et ganske ubrukelig begrep om man ikke på forhånd definerer utgangspunktet. :lyspære:

Gammel 24-08-10, 13:13   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

\Og, som jeg har sagt, argumentet om at poteten var viktig for å unngå sultetdød i gamle dager syns jeg er kontekstuelt uinteressant som enkeltstående argument. Historisk interessant, ja, men jeg spiser ikke poteter bare på grunn av det, altså.

Men, hellandussen har du hengt deg opp eller? Jeg har da flere ganger poengtert at det var en respons på hvorvidt poteten var sunn og ikke et lovforslag om at alle må spise minst to poteter om dagen.

Spis hva du vil, men ikke si at en grønnsak med så mange positive egenskaper som poteten er usunn. Det høres jo helt hysterisk ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 15:12   #80
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Men, hellandussen har du hengt deg opp eller? Jeg har da flere ganger poengtert at det var en respons på hvorvidt poteten var sunn og ikke et lovforslag om at alle må spise minst to poteter om dagen.

Spis hva du vil, men ikke si at en grønnsak med så mange positive egenskaper som poteten er usunn. Det høres jo helt hysterisk ut.

Vel, det er greit for meg at du syns jeg høres hysterisk ut. For mange vil imidlertid potet være et mindre sunt valg enn annet, fordi det inneholder mye stivelse, fører til økt blodsukkerstigning og dermed gjør det lettere å legge på seg. For noen er vekt uinteressant i sunnhetslikningen, for andre er det helt essensielt. Som jeg har poengtert flere ganger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.