Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Store barneflokker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-07, 21:13   #1
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Sv: Store barneflokker

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det forbauser ikke meg at ingen som underviser i barneskolen kommenterer i denne tråden.

Jeg komenterer jeg, men jeg klarer ikke følge med på tempo, må bare lese ferdig så skal jeg kommentere mer.

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 21:18   #2
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Jeg komenterer jeg, men jeg klarer ikke følge med på tempo,.

Sikkert på grunn av at du er lærer.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 21:38   #3
chara
Aktiv

chara er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Sikkert på grunn av at du er lærer.

Det har du veldig rett i, har alt for mye å gjøre til å sitte lenge her inne av gangen

Gammel 14-02-07, 21:39   #4
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Det har du veldig rett i, har alt for mye å gjøre til å sitte lenge her inne av gangen

:beundre:

Gammel 14-02-07, 21:43   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 21:51   #6
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Huff, ja.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 21:34   #7
chara
Aktiv

chara er litt kul
Standard

Da var jeg igjenom og skal ta på meg ansvaret som barneskolelærer. Skrivefeil finner dere sikkert her (bare for å advare).
Til kie først. Du sier mye fornuftig, det hadde vært artig å hatt deg som forelder i klassen, ihvertfall hvis du også der ytrer dine meninger.
En liten ting er at linkene dine viser til en læreplan som ikke følges lenger. Nå må du lese deg opp på kunnskapsløftet.

Så hvorfor gir vi lekser. (mine grunner)
1. Det er verdifullt for elevene å få hjelp en til en en kort stund hver dag.
2. Foreldrene får en utrolig mulighet til å følge med på hvordan det går med barnet på skolen.
3. Spesiellt når det gjelder lesing er det viktig at en får lest litt hver dag. Det er ikke hver dag en klarer å høre alle i en klasse og det er heller ikke alle elever som takler situasjonen med å lese høyt i klassen.

Når dette er sagt så gir jeg lite lekser. Leksene skal ikke ta mer enn 30 minutter. Jeg deler ut 4 forskjellige lekseplaner i min klasse, med fire forskjellige nivåer.

Når det gis felles leselekse har jeg individuelle avtaler med foreldrene på om deres barn skal øve på litt, øve på alt eller lese noe annet istedet.

Jeg forventer at barnet gjør lekser, jeg forventer at foreldrene hjelper til, og jeg forventer at de sier i fra hvis de er uenige eller har spørsmål om lekser. Jeg forventer også at foreldrene har klare forventninger til meg.
Hvis elevene av en eller annen grunn: Det være seg alt fra hyggelig middag med familien til uforutsette ting, ikke får gjort lekser en dag så er det ikke værre enn at man skriver en liten melding så vet jeg som lærer at foreldrene vet at leksene ikke er gjort.

Jeg er fullt klar over at noen er lekseforkjempere, men der jeg jobber ihvertfall er alle klare for å ta imot innspill. Problemet er vel at mange kan være uenige, men den uenigheten kommer til uttrykk på andre arenaer enn til lærer.

Vi lærere er ikke farlige og de fleste av oss ønsker faktisk et slikt sammarbeid med foreldrene slik at vi kan finne gode løsninger både for sterke og svake elever.
Hovedproblemet er at de gangene det blir sagt i fra går det som oftest på urettferdighet. Det er urettferdig at ikke alle gjør det samme, men er det egentlig det?

Gammel 15-02-07, 03:26   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lærere er ikke farlige og de fleste av oss ønsker faktisk et slikt sammarbeid med foreldrene slik at vi kan finne gode løsninger både for sterke og svake elever.

Det er faktisk mitt inntrykk også.

Det dumme er jo at dersom det bare er en lærer som er urimelig, har et dårlig elevsyn og ikke akkurat har høye tanker om foreldre. (Kanskje pga. utbrenthet?) Ja, så påvirker selv det ganske mange barn og deres familier.

Og det er nok en del utbrente lærere der ute også.

Jeg har opplevd både og. Jeg er ikke den som liker å kritisere etc. på foreldremøter. Jeg tar det opp på tomannshånd med læreren. Og det går mer på situasjon enn på læreren. Som lærerdatter føler jeg jo en viss form for lojalitet den veien også.

Jeg vet at jeg nok burde lese meg opp på Kunnskapsløftet. Grunnen til at jeg fortsatt mener å kunne stå inne for mine påstander er at folk jeg kjenner som jobber med akkurat innføringen av disse tingene er noen jeg snakker regelmessig med om også dette. Som mor til flere barn i skolealder synes jeg jo det er et interessant tema.

Når det gjelder klaging om urettferdighet, så sier min sønns lærer det fint:
Ingenting er så urettferdig som å behandle alle likt.

Nytteverdien av lekser er det vel også en del delte meninger om? Hvor mye får barn med seg når de er slitne etter en lang dag på skole og SFO? Hvor mye skjønner hver enkelt av hva de skal gjøre? Hvor mye skjønner foreldrene av lekseplanen? (Tro meg, noen kan være ganske så kryptiske.)

Hvor stor er den evt. nytteverdien av lekser satt opp mot alle de barna som sliter med rygg og nakkeplager av å bære alle disse bøkene frem og tilbake?

Og skal vi gjøre alt som har en nytteverdi om prisen kanskje blir for høy?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.