|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?
Jeg synes det er vanskelig å sette grenser. Hva er hva og hvorfor? Man dekker lungekreft for folk som har røykt et helt liv. Hvis man dekker slankeoperasjonen, bør man ikke da dekke operasjonen som fjerner hudfollen de fikk som følge av den? Mht medisinsk grunn, så er vel sopp og hudproblemer nevnt.
|
|
|
#62 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?Godt poeng, Fnatten, og det gjelder jo i det offentlige også, siden man jo får finansiering ut fra hvor mange slike og slike operasjoner man foretar. Og det vil alltid være noen operasjoner som er mer lønnsomme enn andre, siden slike modeller ikke er perfekte. Særlig om man for eksempel legger litt arbeid i å få til en skikkelig god og effektiv prosess rundt enkelte typer operasjoner, for eksempel mageplastikk, og dermed gjør dem rimeligere enn andre sykehus, så vil man tjene på hver operasjon. Og det er jo ofte det opererende sykehuset som også gjør vurderingen av behovet.
|
|
|
#63 |
|
Shake it out!
|
Hva er logikken at tenner er den eneste delen av kroppen som ikke er dekket av helsevesenet, sånn generelt sett lurer jeg på. Prikk likt her i USA også. Man kan få forsikring for alt mellom himmel og jord, men det er dønn umulig å få en tannforsikring som dekker skikkelig. Tenner må man regne med å betale det meste for selv. Snodig!
|
|
|
#64 |
|
Mother of Dragons
|
Er ikke du en av disse også da?
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
Er jeg?
|
|
|
#66 |
|
Protonterapeut
|
Jeg har hørt det samme, men har ingen dokumentasjon.
|
|
|
#67 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, jeg oppfatter deg som en bruker med sterke meninger. Og jeg synes det er en bra ting.
|
|
|
#68 |
|
Mother of Dragons
|
De private klinikkene tar de pasientene som er "enklest" og man forventer minst komplikasjoner med ja. Det er velkjent. Pluss at når det oppstår komplikasjoner så blir som oftest det offentlige sitt ansvar å behandle disse pasientene videre.
|
|
|
#69 |
|
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje lurt på ett nivå, men det blir ganske katastrofalt for dem som ikke har/ er i jobb, som unge uføre, kronikere med så nedsatt funksjon at de ikke er i jobb og pensjonister.
|
|
|
#70 |
|
interlektuell
Visse diagnoser er visst ulønnsomme (kronikere?). I tillegg kan det trikses med tall for å få mer penger per operasjon. Jeg kjenner to som har vært inne til "lettere" operasjoner, og de blir "innskrevet" et par dager før operasjonen. Det er selvfølgelig bare tull at de skal være på sykehuset da, så de fikk permisjon, og var hjemme til morgenen operasjonsdagen. Da får sykehuset frigitt en seng (som de kan bruke til noe annet), men likevel betalt for den innskrevne -permitterte pasienten.
|
|
|
#71 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ganske komplisert hvordan det regnes ut. Kort og sikkert ikke fullstendig korrekt:
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?Gammel tråd dette her, men vet noen om de private klinikkene som foretar kosmetiske kirurgiske inngrep foretar helsesjekk av pasientene først? Jeg tenker på de pasientene som ikke blir henvist av legen sin.
|
|
|
#73 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?Aleris tar alltid blodprøver og man må fylle ut helseskjemaer og sånt, i hvert fall.
|
|
|
#74 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?Ja jeg er ikke sikker, skulle ikke skrevet alltid. Jeg har jo "bare" tatt to operasjoner der, bukplastikk og vektoperasjon, og da tok jeg blodprøver og fylte ut skjema over helsetilstand, fastlege og annen info.
|
|
|
#76 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Du og jeg ...
|
|
|
#77 |
|
Ringskrømt
|
Det kommer helt an på hvilken operasjon det er. Enkelte operasjoner krever blodprøver og the works, mens andre ikke krever mer enn at du fyller ut et skjema med allergier, vekt, om du går på noen medisiner, har reagert på narkose tidligere osv.
|
|
|
#78 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2010
![]() |
Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?Jeg syntes ikke det er forkastelig hvis det faktisk er et reeelt behov. Tenk på de som har ikke har pupper, eller de som sliter med alt for store pupper?? De som blir mobbet for utstående ører....!! Mageplastikk eller bukplastikk etter fødsel syntes jeg også er helt ok!! Det har jo blitt mye vanligere idag også |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|